صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۸

صعود ۳۴ پله‌ای ایران در رده‌بندی شاخص توسعه انسانی جهان

ایران در رده‌بندی جهانی توسعه انسانی از زمان پیروزی انقلاب ۳۴ پله صعود داشته و با عبور از توسعه پایین و متوسط در جمع کشورهای دارای توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، گزارش‌های توسعه انسانی سازمان ملل نشان می‌دهد شاخص توسعه انسانی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد ۷۷ درصدی داشته است.
شاخص توسعه انسانی، سطح عدالت و رفاه اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی هر کشور را نشان می‌دهد و رقمی از صفر تا یک را دربرمی‌گیرد که هر چه این رقم زیاد باشد دلالت بر توسعه انسانی بیشتر آن کشور دارد.
بر اساس این گزارش، شاخص توسعه انسانی ایران یک سال قبل از انقلاب اسلامی ۰.۴۳۷ بوده و این رقم در سال‌های بعد از انقلاب افزایش یافته و در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۰.۵۵۲، در سال ۲۰۰۰ به ۰.۶۵۲، در سال ۲۰۰۵ به ۰.۶۸۱، در سال ۲۰۱۰ به ۰.۷۲۵  و در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷۷۴ واحد رسیده است.
با افزایش شاخص توسعه انسانی ایران، جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر نیز ارتقا یافته است. ایران در سال ۱۹۷۹ از نظر توسعه انسانی در میان ۱۸۲ کشور جهان رتبه ۱۱۰ را به خود اختصاص داده بود اما در سال ۲۰۲۱ که آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل است در میان ۱۹۱ کشور به رتبه ۷۶ ارتقا یافته که بدین ترتیب صعود ۳۴ پله‌ای داشته و توسعه انسانی ایران از ۱۱۵ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ بیشتر بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی