صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

نگاهی به دلایل نگرانی مصر از حمله زمینی ارتش صهیونیستی به رفح

قاهره آماده تعلیق کمپ دیوید

امیر فرشباف/ تنش‌ها میان قاهره و تل‌آویو پس از اعلام فرمان بنیامین نتانیاهو مبنی بر ضرورت و حتمی بودن حمله زمینی به رفح، درحال افزایش است. از موضع گیری‌های تند سیاسی تا آماده‌باش نظامی نیروهای ارتش مصر در مرز سینا و مهم‌تر از همه، تهدید به تعلیق کمپ دیوید توسط قاهره.
به گزارش المیادین، روز شنبه، روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات مصری نوشت که قاهره به تل‌آویو هشدار داده است، هرگونه عملیات زمینی در رفح به تعلیق فوری پیمان صلح فی‌مابین (کمپ دیوید) منجر خواهد شد. همچنین برخی منابع از آماده‌باش ارتش مصر و افزایش تعداد نیروهای مستقر در مرز رفح خبر دادند. روز گذشته نیز سامح شکری، وزیر خارجه مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلغارستانی خود نسبت به عواقب گسترش دامنه حملات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و کشانده شدن آن به رفح هشدار داد. به گزارش روزنامه «الاهرام» مصر، شکری تأکید کرد که حمله نظامی به منطقه‌ای بسیار کوچک رفح که حدود یک میلیون و 400هزار فلسطینی را در خود جای داده، منجربه وضعیت فاجعه‌بار انسانی خواهد شد.
دولت مصر درخصوص برنامه ارتش صهیونیستی برای تهاجم به رفح، نگرانی‌های متعددی دارد؛ ازجمله نگرانی‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و بشردوستانه. به لحاظ تاریخی، پس از جنگ اول اعراب و اسرائیل در سال 1948 و در پی صلح موقت در سال 1949 میان طرفین، کنترل باریکه غزه به مصر واگذار شد که تا جنگ دوم (جنگ شش روزه)، یعنی تا سال 1967 ادامه داشت و پس از «کمپ دیوید» در سال 1978 هم نیروهای صهیونیست تا سال 2005 کنترل این باریکه را در اختیار داشتند. گفتنی است دو بند از مفاد پیمان «کمپ دیوید» معطوف به خودمختاری غزه و عقب‌نشینی کامل صهیونیست‌ها از این باریکه بود. حمله به رفح و کوچاندن حدود یک‌ونیم میلیون فلسطینی به مصر، نقض مضاعف پیمانی است که 45 سال به‌صورت یک‌جانبه رعایت شده است. این اتفاق برای قاهره صرفاً یک نقض عهد، تلقی نمی‌شود؛ بلکه تصرف زمینی رفح، برای مصر تبعات ژئوپلیتیکی به دنبال دارد و هرگونه راه به مناطق فلسطینی‌نشین را به‌طور کلی مسدود می‌کند.
ضمن اینکه به لحاظ اقتصادی نیز قاهره اصلاً در وضعیتی قرار ندارد که بتواند مسئولیت میزبانی از صدها هزار آواره فلسطینی را برعهده بگیرد. نگرانی امنیتی مصر از راهبرد جدید اسرائیل و تشدید استقرار نیروهای ارتش در مرز رفح نیز از همین جهت قابل ارزیابی است. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» در این خصوص گزارش داد که مصر در منطقه مرزی با نوار غزه مین‌گذاری و سربازان زیادی را به آنجا اعزام کرده است؛ این کشور طی دو هفته گذشته حدود ۴۰ تانک و نفربر زرهی را به شمال شرق سینا، به عنوان بخشی از اقدامات تأمینی برای تقویت امنیت مرز خود با رژیم صهیونیستی، ارسال کرده است.
با این حال، ناظران معتقدند طرح نتانیاهو برای حمله زمینی به رفح، بیشتر یک راهبرد سیاسی است و رژیم صهیونیستی، صرف نظر از محکومیت بین‌المللی، بدون موافقت مصر و امریکا نمی‌تواند چنین طرحی را عملیاتی کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی