صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اختتامیه چهل و‌یکمین دوره جایزه کتاب سال برگزار شد

«من اعتراف می‌کنم» برنده جایزه کتاب سال شد

کتاب«اخگر به گریبان» از انتشارات روزنامه ایران در بخش مستندنگاری شایسته تقدیر شد

گروه فرهنگی/ چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال و سی و یکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حالی با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات به کار خود پایان داد که کتابی از انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با عنوان «من اعتراف می‌کنم» با نگاهی به زندگی و زمانه وحید افراخته، موفق به دریافت عنوان برگزیده شد.
 فرصتی برای رونق کتابخوانی
رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه این جایزه گفت: «قلمی مورد تجلیل و تکریم حضرت حق است که با مسئولیت باشد و مسئولانه بنگارد؛ هرقلمی مورد سوگند حضرت حق نیست. آن قلمی هم مورد سوگند باری تعالی است که در جهت شناخت مسأله انسان، زندگی او در مسأله‌شناسی، اولویت‌شناسی، شناخت راهکارهای حل مسأله مخاطب‌شناسی و زمان‌شناسی باشد، اگر قلمی در این جهت حرکت کند بسیار اهمیت دارد.»آیت‌الله رئیسی گفت: «فضای مجازی را باید به‌عنوان یک فرصت برای رونق کتاب، کتابخوانی و توجه به کتاب تلقی کرد و از آن بهره برد، نه اینکه بگوییم فضای مجازی آمده است وکتاب جایگاه خود را از دست داده است. همچنان کتاب جایگاه خود را باتوجه به این فضا دارد. »
گفتنی است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: «امسال پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را شاهد بودیم. مردم ایران افرادی فرهنگی هستند؛ عظمت ایران فرهنگی بسیار بزرگ‌تر از مرزهای سیاسی آن است و قدرت تأثیر‌گذاری بالایی دارد. امسال مهم‌ترین کتابخانه‌های کشور افتتاح شد.»

انتخاب کتابی درباره وحید افراخته
همان‌طور که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، در این دوره از جایزه کتاب سال، کتاب «من اعتراف می‌کنم» با نگاهی به زندگی و زمانه وحید افراخته، نوشته محمد رحمانی که به همت انتشارات ایران روانه کتابفروشی‌ها شده، موفق به کسب عنوان برگزیده گروه مستندنگاری در موضوع تاریخ و جغرافیا شد.
این کتاب اثری متفاوت درباره حیات سازمان مجاهدین خلق در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است. محمد رحمانی نویسنده کتاب، با استفاده از اسناد و منابع متعدد مربوط به سازمان مجاهدین خلق، اعترافات وحید افراخته را که از افراد کلیدی و از اصلی‌ترین و مؤثرترین اعضای شاخه نظامی این سازمان به حساب می‌آمد، روایت کرده است.
اعترافات افراخته که در مردادماه 54 توسط ساواک دستگیر شد، به لحاظ کمی و کیفی بی‌مانند است و می‌توان ادعا کرد بعد از ضربه شهریور سال 50 ساواک، بزرگ‌ترین ضربه به نیروهای سازمان مجاهدین خلق، به واسطه اعترافات او وارد شده است. از همین بابت با دقت در اعترافات این عضو مؤثر مجاهدین خلق بسیاری از مسائل این سازمان، پیش و بعد از افراخته، قابل فهم‌تر خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی