صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

چند پیام از جماران

در حاشیه نشست سعید جلیلی با حضور رسانه‌ها و نمایندگان برخی اقشار درباره انتخابات

سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر یکشنبه گذشته با برگزاری یک نشست انتخاباتی در حسینیه جماران، تلاش داشت تا به سهم خود در این مسابقه بزرگ سیاسی نقش‌آفرینی کند. آقای جلیلی که کاندیدای انتخابات پیش‌رو نیست، به سؤالات رسانه‌‌‌ها درخصوص نگاه خود به انتخابات مجلس و خبرگان پاسخ داد و طی سخنانی عنوان کرد که «با یک رأی، نه انتخاب کنندگان می‌توانند بگویند کار ما تمام شد و نه انتخاب شدگان می‌توانند بگویند دیگر به شما کاری نداریم»؛ در این نشست علاوه بر جلیلی، تعدادی از نمایندگان اقشار مختلف نیز به بیان مطالب و نکات خود پرداختند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مطالبه گر
باشیم
 تقی زاده - فعال دانشجویی/  در ابتدا باید بگویم که نقش ما در کشور چیست؟ من به عنوان یک جوان که به تازگی دوران نوجوانی را گذرانده و پا به عرصه دانشجویی گذاشته، باید بگویم که ما در کشور بشدت به یک گفتمان قدرتمند نیاز داریم که بتوانیم مبتنی بر آن رشد کنیم، بزرگ شویم و برای کشورمان نقش آفرینی کنیم. این تفکر و گفتمانی که باید از سنین نوجوانی و جوانی جا بیفتد، خیلی مهم است. نقش ما به گونه‌ای است که می‌توانیم در روزهای آینده یکی از قوای جمهوری اسلامی را خودمان انتخاب کنیم. بارها دیده‌ایم که برخی‌ها انتقاد می‌کنند، گله دارند از شرایط اقتصادی، فرهنگی و... که البته گله‌مندی‌شان بجاست.
اما صرف اینکه گله داشته باشیم و انتقاد کنیم، فایده‌ای ندارد. این کشور جمهوری اسلامی ایران است. این نظام در کلام اول یک جمهوری است. اصلاً خود مردم این نظام را جایگزین حکومت شاهنشاهی پهلوی کردند. این انتخاب خود مردم بود و این انتخاب تمام نشده و ادامه هم خواهد داشت. ما قوای مجریه و مقننه را خودمان انتخاب می‌کنیم. به همین خاطر نقش ما در انتخابات خیلی مهم است. پس صرف اینکه انتقاد داشته باشیم به یک اندازه‌ای قابل قبول و بجاست و بعد از آن باید کنشگری داشته باشیم.باید به دو نکته اشاره کنم. اولی، انتخاب است. ما باید انتخاب درست و صحیح داشته باشیم. و دومی، قدم بعد از انتخاب است؛ انتخابی که انجام دادیم را پیگیرش باشیم و مطالبه کنیم و کاری کنیم که انتخابمان به ثمر بنشیند.برای انتخاب صحیح لازم داریم که تحقیق کنیم. کارنامه و برنامه‌های داوطلبان را بررسی کنیم و به گفتمان نامزدها دقت کنیم و ببینیم که اساساً چه حرفی برای گفتن دارند و پیش‌بینی کنیم که چه عملکردی خواهند داشت. اما قدم دوم که خیلی قدم مهمی است؛باید مطالبه گری انجام دهیم و پیگیر اقدامات نمایندگانمان باشیم.

 

وعده دروغ
ناامیدی می‌آفریند
احسان قریبیان-فعال حوزه کارگری/  امسال با توجه به امکان خیلی خوبی که صدا و سیما فراهم کرده، نسبت به انتخابات پیشین، یک فرصت ویژه‌ای فراهم شده تا رسانه ملی در اختیار نامزدهای ورود به مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. این یک فرصت مناسبی برای نمایندگانی است که تمکن مالی و رسانه‌ای ندارند. یا با احزاب و گروه‌های سیاسی ارتباطی ندارند که بتوانند از امکانات آنها استفاده کنند. پس این بهترین فرصت است که داوطلبان بتوانند برنامه‌های خود را ارائه دهند تا ان‌شاءالله دردی از مردم دوا شود.امیدوارم که نامزدهای ورود به مجلس در ارائه برنامه و وعده‌های خود به مردم صداقت داشته باشند. وعده‌هایی به مردم بدهند که در حد و اندازه اختیارات یک نماینده باشد و بعد که وارد مجلس شدند بتوانند آن وعده را عملی کنند و با عدم عمل به وعده خود باعث ایجاد ناامیدی و نارضایتی در میان مردم نشوند. این نارضایتی و ناامیدی تأثیر خود را در انتخابات بعدی نشان می‌دهد.انتظاری که ما از نماینده‌ها داریم این است که حداقل‌های شفافیت را داشته باشند. باید بدانیم نمایندگانی که مردم برای چند سال انتخاب می‌کنند بودجه انتخاباتی خود را از کجا آورده و چگونه هزینه می‌کنند.
در برخی موارد که جلسات صحن مجلس از رسانه‌ها پخش می‌شود، می‌بینیم که تعدادی از نمایندگان در مجلس حضور ندارند یا اگر هم حضور دارند، در رأی‌گیری برای موضوعات مختلف شرکت نمی‌کنند یا اگر هم شرکت کردند، مشخص نیست که به عنوان نماینده مردم، موافق یا مخالف یک مسأله‌ای بوده و نظرشان چه بوده است. به همین خاطر انتظاری که از نمایندگان داریم این است که حداقل‌های حقوق مردم را در نظر بگیرند.توقعی که داریم این است که نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات اقشار و صنف‌های مختلف مردم ایران، از کارگران گرفته تا فعالان حوزه صنعت باشند و وقت خود را صرف پیگیری انتصاب فلان فرماندار و فلان بخشدار نکنند.

 

نقش مجلس آینده در سیاستگذاری حوزه فناوری‌های پیشرفته
 علی‌اکبر ابوالحسنی-استاد دانشگاه شریف/  فناوری‌های پیشرفته، دارای اهمیت چندگانه‌ای است و نقش سیاستگذاری و بخصوص مجلس آینده در این بخش قابل توجه است. ما در سال‌های پیش رو ناظر بر چالش‌ها و مزیت‌های نسبی باید در راستای پیشرفت علم و فناوری حرکت کنیم.آنچه که حائز اهمیت است این است که در حرکت خود نباید از روندهای موجود جهانی غافل شویم. یکی از روندهای جهانی که این روزها با آن مواجه هستیم، فناوری‌های پیشرفته است. فناوری‌های پیشرفته، فناوری‌هایی هستند که بیشتر از دیجیتال شدن بهره می‌گیرند.
آنچه که امروزه به عنوان فناوری‌های پیشرو مطرح می‌شود، شامل هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، بلاکچین، اینترنت نسل 5، پرینت سه‌بعدی، روباتیک، پهپادها، ویرایش ژن، نانوتکنولوژی و انرژی خورشیدی است که حتی خودروهای خودران را هم جزو این لیست می‌آورند.نکته مهم این است که سهم این تکنولوژی در کشورهای مختلف رشد چشمگیری داشته است، اما در این میان کشورهای پیشرفته، از کشورهای در حال توسعه، پیشی می‌گیرند. یکی از چالش‌هایی که در آینده با آن روبه‌رو خواهیم شد احتمالاً این است که فاصله ما در این نوع تکنولوژی‌ها با کشورهای پیشرفته به نوعی زیاد می‌شود که جبران آن سخت خواهد بود.سهم مارکت هوش مصنوعی را در نظر بگیرید. با توجه به تعریف خود، بین 200 تا 500 میلیارد دلار درآمد دارد. پیش‌بینی می‌شود که این مورد در سال 2025، حدود 3 تریلیون دلار در تولید ناخالص ملی سهم داشته باشد.چالشی که برای ما وجود دارد این است که، سهم کشورها در این حوزه فناوری‌ها، به سهم تولید ناخالص‌شان وابسته می‌شود. کشورهای پیشرفته‌تر هم رشد بیشتری در این فناوری دارند و به نظر می‌رسد که ما از آنها عقب می‌افتیم.اما یک سری کشورها هم وجود دارند که این روند در آنها تغییر یافته و عملکردشان به ورای آن چیزی که از آنان انتظار می‌رفته، رسیده است. آنچه که در این کشورها اتفاق افتاده بر مبنای نیروی انسانی، مزیت‌های سرزمینی و بحث‌های سیاسی بوده است؛ مثل چین و هند.حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: دنیا در حال پیشرفت است.
شما دانشجویان و متخصصانی را آموزش می‌دهید که هماوردی می‌کنند با این تغییرات، و آنقدر فاصله ما زیاد می‌شود که ممکن است دچار وابستگی‌هایی بشویم بدتر از آنچه که در دوران قاجار وجود داشته است. این حرکت حدود 10 سال پیش شروع شده و حالا به اوج خود رسیده است.ما باید به سرمایه‌های فیزیکی کشور یعنی همان سرمایه‌های انسانی خود توجه ویژه داشته باشیم. اینکه ما چقدر تلاش‌های فناورانه در کشور داشته باشیم از اهمیت زیادی برخوردار است. صنایع ما باید از این فناوری‌ها بهره‌برداری لازم را داشته و دارای پذیرش این تغییرات باشند. همه این موارد نیاز به سیاستگذاری دارند.
در این میان تأمین مالی پروژه‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردارند و در سیاستگذاری‌ها باید به آن دقت شود.همه این موضوعات جزئی از پیشرفت علمی و فناورانه است. فناوری‌های پیشرو با توجه به چالشی همچون سرعت تغییرات، ممکن است شکاف زیادی بین ما و کشورهای پیشرفته ایجاد کند. از همین رو باید به‌صورت عاجل سرمایه‌گذاری کرده و برای رسیدن به هدف نهایی برنامه‌ریزی صورت گیرد.

 

نظارت در حوزه قوانین مرتبط با زنان تقویت شود
 سارا طالبی-فعال حوزه زنان/  ضمن تبریک دهه فجر برای مردم در ادامه مسیری که حضرت امام (ره) باز کردند، طلب توفیق دارم. در این ایام که ایام مقاومت است حضور در انتخابات اهمیت مضاعف دارد. به باورم در بحث الگوی سوم به معنای حضور زنانه در افق تحقق الگوی پیشرفت، اولین مطالبه‌ای است که از مجلس آینده داریم. دیگر اینکه منطق برنامه‌ریزی و قانونگذاری باید روی محور پیشرفت قرار گیرد تا مسائل را چندبعدی ببینیم و به جای نگاه مسأله‌محور در قانونگذاری‌ها اهداف پیشرفت را مد نظر قرار دهیم و از ظرفیت‌های مردمی از جمله ظرفیت بانوان بهتر استفاده کنیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.
یکی دیگر از مسائل مورد مطالبه که دغدغه حضرت آقا هم قرار دارد بحث اقتصادی است. پیشنهاد می‌کنیم در این راستا بیانیه گام دوم چهارچوب برنامه‌های کلان برنامه‌های توسعه باشد.در بحث بانوان با تأکیدی که حضرت آقا داشتند که بانوان نقش ویژه‌ای در مسأله انتخابات داشته باشند، شاهد خلأ‌های قانونی هستیم. ولی مهم‌تر از آن بحث نظارت است، زیرا اگر قوانین موجود به‌درستی اجرا شود مباحث مربوط به زنان بسیار جلوتر از آنچه در حال حاضر هست، خواهد بود. قانون حجاب و عفاف اگرچه ظرفیت زیادی را درگیر خود کرد ولی مهم‌تر از آن نظارت مجلس بر اجرایی شدن آن است. لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت هم لازم است که زودتر به نتیجه برسد. البته خلأ‌هایی دارد و آن خلأ‌ها را مجموعه‌های مختلفی کار کردند و باید دقت شود کاملاً بر مبنای مبانی اسلامی باشد.
در نهایت باید گفت، برای اینکه مشارکت در انتخابات مجلس افزایش پیدا کند خوب است از ظرفیت‌های مستقل برای حضور در قالب انتخابات چه در قالب مردم چه در قالب مسئولین، بیشتر حمایت کنیم.

 

مشارکت مردم
 تبلور واقعی قدرت ایران
ابراهیم شیبانی-استاد اقتصاد دانشگاه تهران/  سخنان امام و رهبری درباره انتخابات اهمیت این مسأله را به‌خوبی روشن می‌کند. درخت جمهوری اسلامی بسیار تنومند شده است، به نحوی که دشمنان هم به این مسأله اذعان دارند. حمله نیروهای عراقی به پایگاه امریکایی در عراق نیز جلوه این قدرت است. ایران از نظر تسلیحاتی پیشرفته است اما منبع قدرت در ایران مردم هستند. اگر میلیون‌ها نفر نیروی نظامی وارد ایران کنند هرگز نخواهند توانست به اهدافشان در ایران برسند. تبلور قدرت کشور ما از مشارکت مردم است که نباید هرگز فراموش شود. ما باید هر طور شده مردم را جذب کنیم تا کشور گرفتار دو‌قطبی و سه‌قطبی نشود.اگر نمایندگان مجلس پی به اهمیت و ضرورت هوش مصنوعی و بلاکچین که در شورای پول و اعتبار تصویب شده است، نبرند قاعدتاً نخواهند توانست تصمیمات درستی برای کشور بگیرند و این در حالی است که غرب از این تکنولوژی برای تأثیر بر جوامع مختلف بهره می‌برد.دشمنان کشور در همه دولت‌های امریکا در کمین جمهوری اسلامی و مردم ایران نشسته‌اند، بنابراین باید انسجام و اتحاد ملی را جدی گرفت. خدای نکرده اگر برای رفع مشکلات به اتحاد و انسجام توجه نشود زمینه برای نفوذ دشمنان به وجود می‌آید.تخصص، تعهد ، قدرت اغنا و قضاوت منصفانه از ویژگی‌های مهم برای انتخاب نمایندگان مجلس است. نمایندگان علاوه بر تخصص باید بتوانند موضوعات کشور را با توجه به ضرورت‌ها و اهمیت آنها تشخیص دهند و بتوانند با قضاوت منصفانه به آنها بپردازند و باید این صبر و سعه‌صدر  را از ویژگی‌های مهم داوطلبان انتخابات دانست.همزمان لازم است تا مجلس آینده در همکاری با دولت به سمت حل معادلات اقتصادی کشور حرکت کند. به عنوان مثال کاهش نرخ ارز اگرچه در ظاهر یک مسأله اقتصادی است اما باید در رابطه با سایر پارامترهای اقتصادی از جمله ذخایر ارزی، تصاعدی شدن واردات، ورشکستگی بخش صنعت و کشاورزی و سایر شاخص‌ها مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی