جریان شیرازی علیه مقاومت فلسطین

مواضع شیعه انگلیسی در قبال بحران اخیر غزه کاملاً همسو و همراستا با منافع غرب بود

جریان شیرازی که سال‌ها پیش مخالفت خود با آرمان قدس را در تغییر نام روز قدس به روز نصرت عسکریین عیان کرده بود، این بار در حماسه طوفان الاقصی، هم‌صدا با اسلام امریکایی به جای حمایت از مسلمانان مظلوم فلسطین، خود را پشت نقاب صلح و سازش پنهان کرد.

این جریان حدود یک هفته پس از عملیات طوفان الاقصی، واکنش‌های غیرمستقیم و سپس مستقیمی را آغاز کرد. واکنش‌های غیرمستقیم آنها از سوی شخص سید صادق شیرازی در یکی از سخنرانی هایش در قم صورت گرفت. او گفت: «هویت اسلام تمایل به صلح و دوری کامل از روش‌های خشونت‌آمیز است... روش‌های متعددی برای مواجهه با خشونت یا ایستادگی در برابر نیروی ظالم وجود دارد. این روش‌ها خشن نیستند، مسالمت‌آمیز هستند. از جمله تظاهرات و اعتراض.» وی در ادامه گفت: «سیاست پاسخ به تجاوز، در اسلام موجود است اما در چهارچوب دفاع از خود است و نه شروع کردن شراره جنگ. همه جنگ‌های پیامبر دفاعی بوده است و مسلمانان شروع‌کننده نبودند. اسلام به کسی تعدی نمی‌کند. اگر علیه اسلام جنگی به وقوع بپیوندد با کم‌ترین نیرویی، دشمن را در حد خود متوقف می‌کند. پس هدف کشتن دشمن یا از بین بردن او نیست. فقط متوقف کردن دشمن است.»
 
طوفان الاقصی؛ عملیات دفاعی یا آتش افروزانه؟
سخنرانی سید صادق شیرازی که تنها چند روز پس از عملیات طوفان الاقصی ایراد شد، به طور مشخص به تحولات مربوط به فلسطین و رژیم اشغالگر اشاره دارد. او در سخنرانی خود درباره «هویت صلح‌طلب اسلام» سخن می‌گوید. با اینکه نامی از فلسطینی‌ها نمی‌برد، اما از فحوای سخنش مشخص است که طوفان الاقصی را عملیاتی دفاعی نمی‌داند و معتقد است مبارزان فلسطینی خودشان شراره جنگ را برافروخته‌اند. اگر هم برفرض، جنگی علیه آنها به وقوع پیوست فقط باید صهیونیست‌ها را، در حد تجاوزشان متوقف می‌کردند و حق کشتن آنها را نداشتند! در چهارچوب این ادبیات، تاریخ مناسبات فلسطینی‌ها و مقاومت فلسطین با اسرائیل از روز آغاز عملیات طوفان الاقصی آغاز شده و با این منطق، آری! این فلسطینی‌ها هستند که به اسرائیلی‌ها و خانه و کاشانه آنها تجاوز کردند. در این چهارچوب باید 75 سال غصب زمین، کشتار، قتل و محرومیت و محاصره را فراموش کنید. چون تاریخ از آنجا شروع نمی‌شود! و ضرورتی به پرداختن به گذشته وجود ندارد!
 
موضع مطابق با موضع غرب علیه حماس
اما موضعگیری‌های کنایه‌آمیز سید صادق شیرازی علیه حماس و عملیات طوفان الاقصی به اینجا محدود نشد. وی در سخنرانی دیگری در ۱۷ اکتبر در راستای تبلیغات غربی‌ها که حماس را متهم به کشتار غیرنظامی‌ها و کشتن ده‌ها زن و کودک می‌کردند، مدعی شد که رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در طول حکومت‌های خود «حتی یک زن را نکشتند». او روز بعد در سخنرانی دیگری با تعابیری که به طور غیرمستقیم حماس را جنگ‌طلب و شروع‌کننده جنگ در فلسطین می‌دانست، دوباره تأکید کرد که پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) در هیچ جنگی شروع‌کننده نبودند.
 
در رثای صهیونیست‌های کشته شده!
شیرازی در سخنرانی ۱۹ اکتبر خود هم در راستای غیرمشروع دانستن جنگ ابتدایی و ناروا بودن کشتن کافرانی که متجاوز نیستند، به طور ضمنی صهیونیست‌های کشته‌شده در روز ۷ اکتبر را «مظلوم» خواند و گفت: «المظلوم مظلوماً حتى لو کان کافراً. فلو کان الکافر غیر مستحقّ للقتل وقتلوه فهذا لا شک مظلوم. والمظلوم لا یوجد له اصطلاح شرعی خاصّ، بل ما یفهمه العُرف وهذا هو الملاک. فالمظلوم موضوع، وحکمه أنّه لا یجوز قتل المظلوم ولا یجوز التعدّی على أمواله». او بار دیگر در ۲۱ اکتبر تکرار کرد که رسول خدا(ص) در تمام دوران حکومت خود، جنگی را آغاز نکرد. او اسلام را دین رحمت و صلح خواند که به جنگ ترغیب نکرده است.
 
خط فکری جریان شیرازی
گرچه سید صادق شیرازی موضع خود نسبت به عملیات شجاعانه حماس را با تعابیری کنایه‌آمیز و بدون اشاره مستقیم به قضیه فلسطین در روزهای پس از ۷ اکتبر بارها اعلام کرد، افراد و سازمان‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وی پیوند دارند، به صورت روشن و صریح خط فکری جریان شیرازی را در این باره اعلام کردند.
«سازمان جهانی بدون خشونت (مسلمان آزاد)»، یکی از سازمان‌های رسمی وابسته به بیت شیرازی، مستقر در واشنگتن و بخشی از مدعیان ویترین صلح‌طلبانه این جریان است. این سازمان در روز ۲۴ اکتبر و در راستای کمپین قدرتمند سیاستمداران و رسانه‌های غربی که با «تروریست» خواندن حماس، نسل‌کشی مردم فلسطین به دست رژیم صهیونیستی را توجیه می‌کردند، با انتشار بیانیه‌ای از «گروه‌های افراط‌گرا» و «تروریستی» انتقاد کرد. این بیانیه با محکوم کردن هرگونه خشونت خواستار «خشک شدن منابع گروه‌های خشونت‌گرا و تروریستی» شد.
المجلس الاسلامی العالمی لعلماء‌الدین (GIC)، مستقر در نجف اشرف و مدیریت آن بر عهده شیخ صالح سیبویه نماینده رسمی آقای شیرازی در اروپاست. این مجلس گرچه خود را به طور رسمی به بیت شیرازی منسوب نمی‌کند، اما بیشتر حاضران در مجلس مرکزی آن، از افراد شاخص جریان شیرازی هستند. این مجلس که به روشنی وابستگی خود به خاندان حاکم در امارات را نشان داده، از جمله مجلس‌های به اصطلاح علمایی است که برای پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأسیس شده و بارها در محکومیت هولوکاست و حمایت از رژیم صهیونیستی موضعگیری کرده است. این مجلس در نهم اکتبر، یعنی تنها دور روز پس از عملیات طوفان الاقصی، طی بیانیه‌ای که به امضای 209 عضو از 1470 عضو این مجلس رسید، اقدام گروه حماس را «تروریستی» خوانده و محکوم کرد.
در بیانیه این مجلس همسو با تبلیغات صهیونیست‌ها که تلاش می‌کردند حماس را برابر با داعش جلوه دهند، آمده است: «ما به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم و از جامعه بین‌المللی به نمایندگی از رهبران جهانی و مذهبی می‌خواهیم که در کنار مردم یهود در مبارزه علیه تروریسم اسلام‌گرای داعش که توسط حماس انجام می‌شود، بایستند.»
این مجلس همچنین در بیانیه خود مسلمانان را از هرگونه کمک مادی و معنوی و حتی دعا کردن برای حماس پرهیز می‌دهد.
 
خوش‌خدمتی GIC به امریکا و جامعه یهودیان
از منظر المجلس الاسلامی العالمی لعلماء‌الدین که مستنداً برخی اعضای آن با شخصیت‌های صهیونیست و پروژه آبراهام ارتباط دارند، قوای فلسطینی که از خاک و حق خود دفاع می‌کنند به موازات اسرائیلی‌ها بوده و ظالم و مظلوم یکی هستند. طبیعی است که این مرکز نیز در چهارچوب اندیشه‌های فکری خط شیرازی و رهبر آن حرکت می‌کند و چنین موضعی بخشی از چهارچوب اتخاذ شده توسط آنهاست. این مجلس به اصطلاح علمایی، در این بیانیه رسماً به خوش‌خدمتی خود برای امریکا و جامعه یهودیان حتی پیش از توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در سال 2020 و قبل از توافق ابراهیم، این مجلس اولین شورای علمایی بود که با همکاری فرستاده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده برای نظارت و مبارزه با یهودستیزی، تعریف اتحادیه بین‌المللی یادبود هولوکاست از یهودستیزی را پذیرفت و متعهد به مبارزه با همه اشکال افراط‌گرایی و تروریسم اسلامی شد.»
 
اظهارنظرهای محمد توحیدی درباره طوفان‌الاقصی
محمد توحیدی در کنار شیخ صالح سیبویه، نماینده رسمی بیت شیرازی در حوزه بین‌الملل، مهم‌ترین چهره‌های مجلس علماءالدین هستند که تاکنون سفرهای بین‌المللی گوناگونی را با عنوان مدیر و معاون این مجلس انجام داده‌اند.
موضع جریان شیرازی درباره عملیات طوفان‌الاقصی و گروه‌های نظامی مقاومت فلسطین را به صورتی عریان می‌توان در اظهارنظرهای محمد توحیدی، از شاگردان شناخته‌شده سید صادق شیرازی و معاون مجلس علماءالدین دید.
اگر در روزهای اخیر صفحه محمد توحیدی در شبکه اجتماعی ایکس را نگاهی بیندازید، خواهید دید که این به ظاهر عالم دینی شیعی معمم، توئیتی را برای تجلیل از محمد بن زاید و افتخارات و دستاورهای اماراتی‌ها می‌زند، توئیت دیگر خود را به حمله علیه حماس و مردم مقاوم فلسطین و حمایت از اسرائیل اختصاص می‌دهد. برخی توئیت‌های وی از جمله مطالب مرتبط با سخنرانی اخیر وی در ماه سپتامبر در واشنگتن در یک اجلاس یهودی، توسط روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم بازنشر داده شده است.
توحیدی در واکنش به پست تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در شبکه اجتماعی ایکس که خواستار تحقیق در مورد فاجعه بیمارستان المعمدانی شده بود ضمن حمایت از رژیم صهیونیستی، گروه مقاومت جهاد اسلامی را تروریست دانسته و نوشت: «جهاد اسلامی مسئول شلیک این موشک (به سمت بیمارستان المعمدانی) است، اما شما، تروریست‌ها را مسئول نمی‌دانید.»توحیدی که خود را «امام صلح» معرفی می‌کند، در مطالب دیگر خود در شبکه ایکس بارها گروه مقاومت اسلامی حماس را یک گروه تروریستی همچون داعش و حتی بدتر از آن و رزمندگان آن را تروریست توصیف کرده است. توحیدی زمانی که از سوی کاربران نسبت به عدم محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه و قتل‌عام مردم آن مورد انتقاد قرار گرفت، بار دیگر بدون محکوم کردن جنایات رژیم، حماس را مسئول همه اتفاقات دو دهه اخیر در فلسطین دانست. حملات تند توحیدی نسبت به حماس، جهاد، ایران و به طور کلی جبهه مقاومت در حالی صورت می‌گیرد که وی نسخه صحیح حل بحران فلسطین را در وادادگی سران برخی کشورهای عربی و به‌خصوص امارات می‌داند و در این مدت تمام قد از امارات و اقدامات آن دفاع و قدردانی کرده است.توحیدی که توئیت‌هایش به لحاظ تعداد و محتوا دست‌کمی از صفحات چهره‌های رسانه‌ای شناخته‌شده صهیونیستی ندارد، از یک سو با انتشار تصاویر جعلی رهبران حماس که با هوش مصنوعی تولید شده است، آنها را افرادی مرفه نشان می‌دهد که از درد و رنج مردم فلسطین بی‌خبر هستند و از سوی دیگر با تبلیغ کالاهای صهیونیستی همچون استارباکس، برای شکست کمپین‌های تحریم این کالاها تلاش می‌کند.
 
دورویی در رفتارهای رسانه‌ای
جریان شیرازی در رویکردهای رسانه‌ای خود رفتاری دوگانه دارد. رسانه‌‌های این خط و رهبران آن در ایران، تأکید ویژه بر سنی‌ستیزی از خود بروز می‌دهند و در عمل هواداران خود را نیز به این سمت سوق داده‌اند. عدم حمایت از مردم مظلوم فلسطین با همین رویکرد سنی‌ستیزانه از سوی وابستگان به این جریان توجیه می‌شود.اما رویکرد نمایندگان جریان شیرازی در اروپا و امریکا کاملاً متفاوت است. آنها در اروپا و امریکا در کنار افرادی که در داخل ایران به عنوان دشمن معرفی می‌شوند، یعنی اهل سنت و یهودیان قرار می‌گیرند، روابط دوستانه علنی و رسانه‌ای دارند و پروژه‌های مشترک با عناوین چشم‌نوازی همچون «صلح جهانی» و «همزیستی مسالمت‌آمیز» انجام می‌دهند!تنها برای آنکه کمی این سیاست دورویی رسانه‌ای به تصویر کشیده شود، از این سیاست مستمر و حیاتی جریان شیرازی نمونه‌ای می‌آوریم. شیخ صالح سیبویه، مهم‌ترین نماینده بین‌المللی بیت شیرازی و مدیر مجلس علماءالدین، در حالی که بیانیه انگلیسی 9 اکتبر این مجلس که عملیات طوفان‌الاقصی را حمله‌ای تروریستی خوانده سانسور می‌کند و اساساً نسخه‌ای عربی از آن منتشر و رسانه‌ای نمی‌شود، بیانیه‌ای عربی به تاریخ ۱۸ اکتبر را از این مجلس در صفحه فیسبوک خود بازنشر می‌دهد که فاجعه بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم می‌کند. البته این بیانیه عربی نیز هیچ اشاره‌ای به حملات وحشیانه صهیونیست‌ها نکرده و حتی همسو با ادعاهای رژیم صهیونیستی که این حمله را از سوی گروه «جهاد اسلامی» می‌داند، هیچ نامی از عامل این جنایت وحشیانه نمی‌برد و در یک موضعگیری مشکوک «همه طرف‌های نزاع و درگیری» را دعوت به دور کردن غیرنظامیان از جنگ می‌کند. با وجود این، همین بیانیه بی‌رمق و مزورانه نیز تنها نسخه عربی دارد و در سایت و صفحه انگلیسی مجلس علماء‌الدین نسخه‌ای از آن منتشر نمی‌شود تا مبادا مخاطبان انگلیسی جریان شیرازی دچار سوء‌تفاهم شوند و در موضع کاملاً مخالف شیرازی‌ها علیه گروه‌های مقاومت فلسطین لحظه‌ای شک کنند!

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش
 - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲