صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رونق تولید مسکن پس از ۱۰ سال

2 میلیون مسکن در برنامه نهضت ملی در دست اجراست که این تعداد از کل واحدهای ساخته شده در دهه گذشته بیشتر است

آخرین آمار رسمی از برنامه نهضت ملی مسکن، آغاز اجرای دو میلیون واحد را نشان می‌دهد که در مراحل مختلف تخصیص زمین و شروع عملیات آماده‌سازی انجام شده و برخی نیز به اتمام رسیده و به متقاضیان تحویل داده شده است.
نهضت ملی مسکن ساخت و ساز و عرضه مسکن را از رکود ۱۰ ساله وارد رونق کرده است؛ در ۱۰ سال گذشته کمتر از یک میلیون مسکن در کشور ساخته شده است.
در گزارش نماگرهای اقتصادی ۳ماهه نخست امسال نیز که بانک مرکزی منتشر کرده، شاهد افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی هستیم. بر اساس این گزارش در شهر تهران در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، صدور پروانه ساختمانی رشد ۸۰ درصدی دارد. در سایر شهرهای بزرگ هم در همین مدت، صدور پروانه ساختمانی رشد ۱۸.۷ درصدی دارد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، دستیابی به رشد تولید مسکن پس از ۱۰ سال را نتیجه همکاری دولت و بخش خصوصی ارزیابی کرده است. بر اساس گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، در ۳ ماهه اول امسال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز ۴۰.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
تخصیص زمین به نهضت ملی مسکن نیز نسبت به سال اول اجرای برنامه سرعت بیشتری گرفته است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، طی ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲ در حوزه آماده‌سازی زمین اقدامات خوبی انجام شده است.
تأمین زمین برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از راهکارهای مهم دولت سیزدهم برای ساخت مسکن حمایتی است. موضوع تأمین زمین از چندین محل برای ساخت ۴ میلیون مسکن نهضت ملی در حال پیگیری است. در این خصوص وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه روستایی هدفگذاری شد تا سال آینده یک میلیون قطعه زمین روستایی تأمین شود، افزود: طبق اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا کنون ۵۰۰ هزار قطعه زمین تأمین شده است.
 وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تأمین یک میلیون قطعه زمین روستایی اقدامی تاریخی و بزرگ برای مردم و کشور است و استان‌ها نیز باید نسبت به اتصال متقاضیان به اراضی روستایی اهتمام داشته باشند.
وی در ادامه برتسریع مراحل اجرایی به دور از بوروکراسی‌های اداری تأکید کرد. وزیر راه و شهرسازی همچنین با تأکید بر مولدسازی گفت: مولدسازی موضوع دیگری است که باید به آن توجه کنیم تا از طریق آن بتوان در تأمین منابع مورد نیاز طرح‌های عمرانی کمک گرفت.
هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی نیز با تأکید براجرای بموقع برنامه‌های نهضت ملی مسکن گفت: ۹۳درصد زمین‌های کشور هیچ کاربری مسکونی و یا کشاورزی ندارند و همین اراضی به صورت رها شده در کشور قرار دارند و از پهنه‌های کشور به درستی استفاده نمی‌کنیم.
عباسی با بیان اینکه ۷ دهک جامعه مشکل مسکن دارند، اظهار کرد: در کشور مقرر شده است که چهارمیلیون واحد مسکونی ساخته شود این در حالی است که دو میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که با کوچکترین زلزله تخریب می‌شود بنابراین باید یک میلیون از این واحدهای مسکونی در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده انجام شود تا از وارد شدن آسیب به این بخش جلوگیری شود.

 

برش

انتظار متقاضیان واقعی مسکن پایان  می یابد
بر اساس این گزارش، ۶ میلیون و ۵۴۶ هزار نفر از سراسر کشور در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر متقاضی واجد ۳ شرایط بوده و تا کنون بیش از یک میلیون و ۶۶۴ هزار و ۵۷۰ نفر تأیید نهایی شده‌اند.
میزان اراضی شناسایی شده در محدوده شهرهای فعلی(بدون احتساب شهرک‌ها) به ۴۰ هزار و ۶۱۷ هکتار رسیده است. میزان اراضی برای شهرک‌هایی که مکان‌یابی شده و به تصویب رسیده ۱۵ هزار و ۵۰۹ هکتار است و در حال حاضر، ۱۷ هزار و ۱۹۵ هکتار زمین در مراحل مختلف الحاق قرار دارد. طبق قانون باید تمامی دستگاه‌های دولتی اراضی مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار دهند.
تولید و عرضه مسکن، در همه کشورها از راهکارهای حمایت از متقاضیان مسکن و همچنین حمایت از خانه‌ دار شدن شهروندان است. کاهش تولید بخصوص کاهش ساخت و ساز مسکن‌هایی که با حمایت دولت برای عرضه به اقشار هدف ساخته می‌شود، علاوه بر اینکه خانه دار شدن این اقشار را سال‌های سال به تأخیر می‌اندازد، همچنین موجب تأثیر بر رشد قیمت مسکن بواسطه افزایش صف متقاضیان برای مسکن و اجاره آن می‌شود. دولت در کنار راهکارهایی برای ساماندهی بازار مسکن با هدف کنترل قیمت و جلوگیری از تکرار جهش‌های قیمتی سال‌های اخیر، افزایش تولید مسکن را در نهضت ملی دنبال می‌کند. در برنامه نهضت ملی مسکن از متقاضیان به شکل‌های مختلف از تأمین زمین رایگان تا پرداخت تسهیلات با سودی کمتر از نرخ سود بانکی حمایت می‌شود. انتظار این است که رونق تولید مسکن دسترسی متقاضیانی را که سال‌ها در انتظار تأمین مسکن بوده‌اند، به واحد مسکونی مورد نیاز آسان‌تر کند.

جستجو
آرشیو تاریخی