صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد رقم خورد

دعوت رسمی پاکستان از آیت‌الله رئیسی


وزرای خارجه ایران و پاکستان چند روز پس از تلاش‌هایی که از سوی برخی بازیگران منطقه‌ای برای به تنش کشاندن رابطه دو کشور انجام شد، در نشستی مشترک اعلام کردند که به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذارند و مصمم به گسترش همکاری‌های امنیتی هستند. پاکستان همچنین به طور رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برای سفر به این کشور دعوت کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در حالی راهی اسلام آباد شد که همزمان علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق سفر کرد. رابطه ایران با پاکستان و عراق در هفته‌های گذشته در پی حملات نظامی جمهوری اسلامی به مقر گروه‌های تروریستی در خاک این دو کشور، تنشی کوتاه مدت را تجربه کرد و منجر به فراخواندن سفرای این دو کشور شد. در اقدامی متقابل، پاکستان نیز حملات نظامی محدودی را علیه نقاطی در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد. اما در حالی که مقام‌های اسرائیلی در جنگ فرسایشی غزه فرومانده‌اند و امیدوار بودند با حمایتی که از گروه‌های تروریستی برای انجام عملیات در ایران به عمل می‌آورند، رابطه تهران و همسایگان نزدیکش را بحرانی کنند، مقام‌های ایران و دو کشور پاکستان و عراق مانع از تحقق این هدف شدند. تنها به فاصله دو روز بعد از حمله نظامی ایران و پاسخ متقابل محدود پاکستان، دو کشور در بیانیه مشترکی خبر دادند که سفرای خود را به محل مأموریت باز می‌گردانند؛ اتفاقی که جمعه گذشته رخ داد و روز گذشته نیز وزیر خارجه کشورمان به دعوت همتای پاکستانی خود راهی اسلام آباد شد. دو وزیر امور خارجه در دیدار روز گذشته خود برای گسترش همکاری‌های امنیتی پس از حملات موشکی اخیر تفاهم کردند و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور را از اصول همکاری دو کشور خواندند. امیرعبداللهیان در جریان این سفر علاوه بر وزیر امور خارجه پاکستان با «انوار الحق»، نخست‌وزیر موقت و ژنرال «عاصم منیر»؛ فرمانده ارتش این کشور هم دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

رایزنی در بغداد
وزیر امور خارجه در حالی به اسلام آباد رفت که همزمان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور هم راهی بغداد شد تا در پی رویدادهای برآمده از حمله نظامی ایران به اربیل عراق با مقام‌های این کشور گفت‌و‌گو کند. پیشتر در پی حملات نظامی ایران به نقاطی از خاک اربیل عراق، وزارت خارجه این کشور سفیر خود در تهران را برای مشورت فراخواند و همچنین کاردار ایران در بغداد را برای اعتراض در خصوص همین موضوع احضار کرد. این در حالی بود که برخی از مقام‌های سیاسی و امنیتی بغداد هم با ابراز نارضایتی از حمله نظامی ایران حتی از امکان تعلیق توافقنامه امنیتی اخیر بغداد و تهران سخن به میان آوردند. اما این در حالی بود که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، ایران را همسایه‌ نزدیک بغداد خواند که برای سال‌ها در کنار عراق علیه داعش ایستاد. در پی این تنش‌های دیپلماتیک بود که دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگوی تلفنی با مشاور امنیت ملی عراق نسبت به عملیات مشکوک علیه ایران هشدار داد و علاوه بر آن بر حفظ تمامیت ارضی عراق تأکید کرد. احمدیان در همین راستا روز گذشته راهی بغداد شد تا از نزدیک با مقام‌های بلندپایه سیاسی و امنیتی عراق گفت‌و‌گو کند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه سفر احمدیان را در چهارچوب تداوم مشورت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه خواند و تأکید کرد: «روابط دو کشور ممتاز و ویژه‌ است و برخی اتفاقات و رخدادها طبیعتاً نمی‌تواند بر عمق و استحکام روابط دو کشور تأثیر منفی بگذارد. این سفر هم فرصت خوبی است که دیدگاه‌ها و نظرات بین مقامات عالی امنیتی و سیاسی دو کشور تبادل و زمینه‌های تقویت روابط مهیا شود.»

 

بــــرش

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی خود:
دشمنی‌‌ها نمی‌تواند ایران و پاکستان را از هم جدا کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی در اسلام‌آباد توسعه و تحکیم روابط با پاکستان را جزو اولویت‌های اساسی ایران خواند و گفت که دشمنی‌‌ها نمی‌تواند ایران و پاکستان را از هم جدا کند و دو کشور در مسیر همکاری بیشتر حرکت خواهند کرد. وزیر خارجه با تأکید بر اینکه ما به حاکمیت پاکستان احترام می‌گذاریم و به تروریست‌ها فرصتی برای تهدید امنیت مشترک نمی‌دهیم، افزود: روابط دوستانه تاریخی ما تأیید می‌کند که ما یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستیم‌. ما امنیت کشور دوست و برادر پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم. دو طرف قویاً به تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذاریم. امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه تروریست‌ها در مناطق مرزی توسط کشورهای ثالثی مدیریت می‌شوند که هیچ‌گاه خیر ایران و پاکستان را نمی‌خواهند، یادآور شد: امروز در قالب دو هیأت ایرانی و پاکستانی در خصوص امنیت مرزی، توسعه روابط اقتصادی، ایجاد مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی اقدامات پرسرعتی انجام می‌دهیم. به گفته وزیر امور خارجه، ایران و پاکستان در سایه همکاری مشترک و قوی به تروریست‌ها مجال نخواهند داد که امنیت دو ملت و دو کشور را هدف قرار دهند. وزیر امور خارجه همچنین از دعوت پاکستان از رئیس جمهوری ایران خبر داد و گفت: من از پاکستان دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی دریافت کردم. وزیر خارجه ایران تأکید کرد: حلقه‌های قوی از روابط و تعاملات سیاسی، فرهنگی، نظامی و امنیتی و تجاری بین دو کشور وجود دارد. طبیعی بود با وجود این همکاری‌های نیرومند و چندلایه بسرعت این تنش را پشت سر بگذاریم و در مسیر مبارزه قوی با تروریسم به نقشه راهی برسیم.

تأکید وزیر خارجه پاکستان به توسعه روابط با ایران
«جلیل عباس جیلانی»، وزیر خارجه پاکستان نیز در نشست خبری با همتای ایرانی گفت که دو کشور مصمم به توسعه روابط هستند و تروریسم هم چالش مشترکی در مقابل دو طرف است. او با بیان اینکه دو کشور روابط خود را مبتنی بر برادری و دوستی استحکام بخشیده‌اند، افزود: روابط دو کشور نه تنها برای توسعه و رفاه دو کشور دارای ارزش و اهمیت است بلکه منبع مهمی برای صلح و ثبات پایدار در منطقه است. «جیلانی» خطر تروریسم را چالش مشترکی برای دو کشور خواند و افزود: دو کشور مصمم هستند رویکردی مبتنی بر همکاری برای مقابله با خطر تروریسم اتخاذ کنند و این از طریق تقویت مکانیسم‌های همکاری سازمانی بین دو کشور قابل انجام است. او احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور را از اصول همکاری دو کشور دانست و تصریح کرد: افتتاح بازارچه‌های مشترک مرزی، عملیاتی کردن پنج بازارچه مرزی دیگر و انتقال خط برق ایران در آوریل ۲۰۲۳ نشانگر تعهد و اهتمام دو کشور نسبت به این موضوع است.
«جیلانی» نشست خود با امیرعبداللهیان را دارای نتایج ملموسی دانست و افزود: مورد اول مکانیسم مشاوره سطح عالی در سطح وزرای خارجه است که این مکانیسم به صورت متناوب و منظم در ایران و پاکستان با هدف پیشرفت در همکاری‌های دو کشور تشکیل خواهد شد. او همچنین گفت که درباره مبارزه و رفع نگرانی‌های دو کشور در خصوص مسائل امنیتی توافق صورت گرفت و قرار شد افسران رابط منصوب و به تربت و زاهدان اعزام شوند.
وزیر خارجه پاکستان به دعوت رسمی کشورش از رئیس جمهور ایران اشاره کرد و گفت: از آقای رئیسی دعوت کردیم سفری به اسلام‌آباد داشته باشد. از دولت و ملت ایران سپاسگزار خواهیم بود که در اولین فرصت آقای رئیسی سفری به پاکستان داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی