صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

 اعمال محدودیت
برای شماره‌های تلفن غیرمجاز
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی از دستورالعمل جدید این مرکز در خصوص ساماندهی شناسه‌های کاربری و جلوگیری از کلاهبرداری از مردم توسط شماره‌های همراه بدون هویت خبر داد و اعلام کرد: عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ خواهد شد.
به گزارش ایرنا، حسین دلیریان اظهارکرد: واگذاری شماره‌های همراه یا شناسه‌های ارتباطی باید طی مراحل قانونی صورت گیرد و در صورتی که افراد بدون گذراندن این مراحل، شماره‌ای را به دوستان، اقوام و یا آشنایان خود واگذار کنند و از طریق آن شماره بزهی اتفاق بیفتد، فرد دارنده شماره تلفن باید پاسخگو باشد.
وی گفت: این دستورالعمل باب جدیدی را برای ایجاد آرامش و امنیت بیشتر در خرید و فروش اینترنتی و تبادلات مالی و دریافت کالا در فضایی امن‌تر فراهم خواهد کرد.دلیریان افزود: این ابلاغیه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی را موظف کرده تا ضوابط، سامانه و سازکارهای انواع واگذاری‌ها را ظرف حداکثر سه ماه تعیین و ابلاغ کند و سکوها، سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمت و دستگاه‌ها موظفند وظایف خود را در قالب آن انجام دهند. بر اساس این ابلاغیه، برای کسانی که در این حوزه اقدام به سوءاستفاده از شناسه‌های ارتباطی می‌کنند، محدودیت‌هایی در قالب مجازات‌هایی مبتنی بر قانون در نظر گرفته شده است تا خلأ قانونی موجود برطرف شود.وی گفت: شمول این ابلاغیه حتی شامل محدودسازی شماره‌ها و شناسه‌هایی هم که مورد هک قرار گرفته‌اند، می‌شود. بلافاصله پس از اینکه فرد متوجه می‌شود شناسه او هک شده، می‌تواند درخواست محدودسازی داده را بدهد و جلوی سوءاستفاده هکرها را بگیرد.
 
اسپیس‌ایکس
محموله‌های جدید به فضا فرستاد
شرکت اسپیس‌ایکس 2 مأموریت ارسال ماهواره استارلینک را به مدار زمین انجام داد. نخستین محموله از سواحل ایالت فلوریدا و چند ساعت پس از آن دومین محموله از سواحل کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.
به گزارش مهر، در مجموع اسپیس‌ایکس ۴۵ استارلینک به خوشه ماهواره‌های اینترنتی خود در مدار زمین اضافه کرد. در عملیات نخست، یک موشک فالکون۹ به فضا پرتاب شد و ۲۳ ماهواره استارلینک را در مدار پایین زمین رها کرد. این موشک به دلیل وزش باد ۴۰ ثانیه زودتر از زمان تعیین شده به فضا رفت و هفتاد‌و‌چهارمین موشک فالکونی بود که از مقر فضایی در فلوریدا پرتاب می‌شد.
دومین موشک فالکون۹ همراه ۲۲ ماهواره استارلینک چند ساعت بعد، از مقر فضایی وندربرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. بوستر نخست آن برای نهمین‌بار به فضا پرتاب شد و به طور موفقیت‌آمیز روی پهپاد کشتی اسپیس‌ایکس فرود آمد.این مأموریت‌ها به ترتیب دویست‌و نود‌وسه و دویست و‌نودو‌چهارمین پرتاب‌های اسپیس‌ایکس بودند.هم‌اکنون بیش از ۵ هزار ماهواره اسپیس‌ایکس در مدار پایین زمین قرار دارند و اینترنت پرسرعت و کم‌تأخیر را برای سراسر جهان ارائه می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی