صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

عذرخواهی، بازداشت و تشکیل پرونده برای 5 ضدانقلاب از سوی سوئد

سلطنت‌طلبان حامی دیکتاتوری پهلوی، توحش خود را این بار در سوئد به نمایش گذاشتند. شنبه هفته جاری بود که معدودی از سلطنت‌طلبان با تجمع غیرقانونی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم، به یکی از کارمندان سفارت کشورمان حمله کردند. در پی این ماجرا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد احمدی» کاردار موقت سفارت ایران در سوئد، آخرین وضعیت را مورد بررسی قرار داد.

اعتراض شدید ایران به سوئد
احمدی در تشریح شرایط رخ داده گفت: به محض وقوع این اقدام غیرقانونی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران، در تهران و استکهلم، با تأکید بر ضرورت شناسایی و مجازات عاملان به طرف سوئدی منتقل شد.
احمدی از عذرخواهی مقامات سوئدی خبر داد و گفت: مقامات سوئدی در ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنی از جمله تماس تلفنی رئیس دپارتمان (معاون) امور جهانی و مدیرکل تشریفات وزارت خارجه، ضمن عذرخواهی، بر پایبندی سوئد در قبال حفظ و تأمین امنیت سفارت و کارکنان آن براساس کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین تأکید کردند.
کاردار ایران همچنین گفت که در این ارتباط و با همکاری پلیس سوئد ۵ نفر از مهاجمان بازداشت شدند. وی عنوان کرد که این موضوع تا محکومیت عاملان حمله همچنان در دست پیگیری خواهد بود.
امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با کارمند سفارت ایران در سوئد که مورد حمله قرار گرفته نیز گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه بر لزوم پایبندی دولت سوئد به تعهدات ذیل کنوانسیون وین تأکید کرد.
پناه امن اپوزیسیون ایران
در سال‌های اخیر، سوئد به پناهگاه امنی برای افراد و گروه‌های ضدایرانی تبدیل شده است؛ حضور فعال سازمان تروریستی منافقین در این کشور که نتیجه آن را می‌توان در حکم صادره برای حمید نوری مشاهده کرد. حمید نوری شهروند ایرانی است که با توطئه سازمان منافقین، از سوی دادگاه سوئد محاکمه و به حبس ابد محکوم شد.
علاوه بر منافقین، برخی گروهک‌های تروریستی از جمله پژاک و حرکة النضال، از حاشیه امنی در سوئد برخوردار بوده و هستند. در همین رابطه می‌توان از حبیب اسیود(حبیب فرج‌الله چعب) رئیس گروهک تروریستی حرکة النضال نام برد که دارای تابعیت سوئدی بود و در اردیبهشت ماه سال قبل و پس از طی فرایند محاکمه، به دار مجازات آویخته شد.
سوئد در زمینه پرورش جاسوس‌ هم خاک حاصلخیزی دارد. تعداد قابل توجهی از جاسوسانی که در سال‌های اخیر به جرم اقدام علیه امنیت ملی ایران شناسایی و بازداشت شده‌اند، دارای تابعیت سوئدی بوده‌اند که احمدرضا جلالی، شاه مهره این جاسوس‌ها به شمار می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی