صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دروغی که زود برملا شد

رویترز این‌بار مدعی شد که امریکا از چین خواسته تا ایران را به کاهش حملات انصارالله متقاعد کند

تغییر فحوای خبری رسانه غربی رویترز و تمرکز بر یک موضوع ثابت یعنی پیام پکن به تهران در رابطه با تنش در دریای سرخ، نشان داد که بازوی رسانه‌ای غرب بویژه ایالات متحده برای وارونه‌نمایی آنچه در صحنه جنگ غزه می‌گذرد، همچنان مشغول به کار است.
رویترز چند روز پیش در حالی مدعی شده بود که چین به ایران بابت حمله علیه کشتی‌های در حال عبور و مرور در دریای سرخ هشدار داده است که پس از تکذیب این ادعا، این‌بار در روز گذشته به نحوی دیگر قضیه را روایت کرد.
این رسانه امریکایی حالا مدعی شده که واشنگتن از پکن خواسته است تا جمهوری اسلامی را به کمک برای کاهش حملات انصارالله در دریای سرخ ترغیب کند؛ تغییر خبری که نشان از برملا شدن دروغ قبلی رویترز درباره پیام چین به ایران و یک ادعای جدید با هدف باز کردن پای چین به مناقشه دریای سرخ را در پی گرفته است.
 
تلاش برای حل بحران خودخواسته
درخواست چندین باره ایالات متحده از تهران برای فرونشاندن بحران خودخواسته‌ای که محور اسرائیلی–امریکایی در خلال جنگ غزه مطرح کرده در حالی است که ایالات متحده به‌رغم حمایت همه‌جانبه نظامی از رژیم صهیونیستی در پی وقوع جنگ 7 اکتبر خود را مصداق حامی امنیت در منطقه می‌داند و نقش‌آفرینی خود در صحنه جنگ جاری را معادل حل مناقشه تاریخی اسرائیلی–عربی معرفی می‌کند.
این همان تناقضی است که مقامات کشورمان بارها در پاسخ به پیام‌هایی که دولتمردان امریکایی به تهران فرستاده‌اند، مورد توجه قرار داده‌اند. اینکه امریکا پس از به گل نشستن استراتژی منطقه‌ای خود یعنی حمایت بی‌چون و چرا از تل‌آویو برای فروکاستن از بحران جنگ که دامنه آن به آب‌های دریای سرخ رسیده و وضعیت حمل‌ونقل کالاهای اساسی و انرژی به سرزمین‌های اشغالی را در معرض ناامنی بی‌سابقه‌ای قرار داده است، به ارسال پیام‌های ضدونقیض به بازیگران اثرگذار منطقه روی می‌آورد، نشانی جز این ندارد که با توسل به اقدامات فرافکنانه‌ای مثل پیام به تهران، می‌کوشد شکست خود را توجیه کند.
حال آنکه آنچه در روند نبرد انصارالله علیه کشتی‌های غربی عازم اسرائیل می‌گذرد، حاصل وضعیتی است که ایالات متحده به‌رغم واکنش نظامی و حمله به یمن به طور خودخواسته رقم زده و بتدریج در آن فرو مانده است؛ وضعیتی که تغییر آن جز از طریق توقف کمک‌های نظامی به اسرائیل و وادار کردن این رژیم به توقف حملات نظامی و پذیرش طرح آتش‌بس با حماس ممکن نمی‌شود.
از این رو در حالی که به نظر می‌رسد مقام‌های امریکایی نام خود را به عنوان شریک مسلم اسرائیل در نسل‌کشی غزه به ثبت رسانده‌اند، برای تغییر خروج از بن‌بست همچنان آدرس را اشتباهی می‌روند؛ امری که به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری امریکا گریبان «جو بایدن»، رئیس‌جمهور سالخورده این کشور را بابت اشتباهات غیر قابل جبرانش در جدیدترین مناقشه در سرزمین‌های اشغالی بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی