صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

اعتراض شدیداللحن روحانی
به شورای نگهبان
خبر اول اینکه، حسن روحانی رئیس جمهور سابق و عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری با اعلام خبر رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای انتخابات پیش‌روی خبرگان، ذیل بیانیه‌ای تند خطاب به فقهای شورای نگهبان به نتیجه بررسی اعتراض کرد. به گزارش ایرنا، روحانی چهارشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای در این باره رد صلاحیتش را با انگیزه‌های سیاسی ارزیابی کرد و در بخشی از این بیانیه نوشت: باید پرسید آیا این رویکرد، به نفع نظام و کشوری است که پس از عنایت الهی، جز مردم قدرت دیگری به عنوان حامی و یاور ندارد و در مقابله با تهدیدات گوناگون، تنها انسجام و مشارکت مردم است که امنیت و پیشرفت کشور را تضمین می‌کند؟ آیا شما مصلحت نظام را بهتر از مردم و رهبری تشخیص می‌دهید که مشارکت و رقابت را برای یک انتخابات حداکثری لازم می‌دانند؟ گفتنی است، رسانه‌ها و چهره‌های همسو با دولت روحانی نیز به تکرار مواضع وی علیه شورای نگهبان پرداختند و ردصلاحیت او از سوی این شورا را اقدامی سیاسی برشمردند.


تکذیب ادعای رویترز در مورد پیام چین به ایران
خبر دیگر اینکه، ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر درخواست مقام‌های چینی از ایران برای مهار حملات یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تکذیب شد. این خبرگزاری غربی درحالی چنین ادعایی را مطرح کرده که سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش این خبرگزاری درباره مذاکرات با ایران درباره حملات در دریای سرخ بدون هیچگونه اشاره‌ای به ارسال پیام به تهران اعلام کرد: چین دوست صمیمی کشورهای خاورمیانه است و متعهد به ارتقای امنیت و ثبات منطقه و به دنبال توسعه و شکوفایی مشترک است. پیش از این نیز روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» مدعی شده بود که ایالات متحده از چین خواسته است تا از تهران بخواهد که انصارالله را متقاعد به توقف حملات در دریای سرخ کند. مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که علی رغم روابط دوستانه با انصارالله یمن هیچگونه دخالتی در تصمیم‌گیری این گروه مقاومت از جمله اقدامات اخیر آنها در حمله به کشتی‌هایی که حامل بار به بنادر رژیم صهیونیستی هستند، ندارند. به نظر می‌رسد پس از ناکامی ائتلاف امریکایی-انگلیسی که با حملات نظامی متعدد به مواضع ارتش و گروه‌های مردمی یمن قصد متوقف‌سازی عملیات علیه کشتی‌های عازم به سرزمین‌های اشغالی را داشتند اینک سناریویی جدید با هدف ایجاد اجماع علیه یمن از طریق فضاسازی رسانه‌ای در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است‌.
 

آغاز به کار مجدد سفرای تهران و اسلام آباد
دست آخر اینکه، سفرای تهران و اسلام آباد که پس از تنشی کوتاه مدت در رابطه دو کشور مناصب خود را ترک کرده بودند، از روز گذشته وظایف خود را از سر گرفتند. پس از حمله نیروهای نظامی ایران به مقر تروریست‌ها در مرز پاکستان و تنش‌های کوتاهی که بین تهران و اسلام‌آباد ایجاد شد، دولت پاکستان هفته گذشته تصمیم گرفت به بحران با ایران پایان داده و روابط دیپلماتیک با تهران را به طور کامل از سر بگیرد. پیش‌تر در پی گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه پاکستان و ایران، دو طرف توافق کرده بودند که سفرا تا ٢۶ ژانویه (۶ بهمن) به محل کار خویش بازگردند. در همین حال «انوار الحق کاکر»، نخست‌وزیر پاکستان طی مصاحبه‌ای با چند شبکه خبری این کشور بر نزدیکی رابطه تهران و اسلام آباد صحه گذاشت و گفت که پاکستان همواره در فراز و نشیب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار همسایه و برادر خود ایران ایستاده و هرگز به ماجراجویی‌ها علیه این کشور ملحق نشده است‌. وی افزود: پاکستان در گذشته اقداماتی را برای رفع نگرانی‌های امنیتی ایران از جمله استرداد عناصر تروریستی به تهران انجام داده و اکنون نیز امیدواریم با بهره‌گیری از کانال‌های ارتباطی متعدد بین دو کشور بویژه تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی قادر به مقابله با چالش‌های مشترک در مرزهای خود باشیم. نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان اظهار داشت که ایران همچنان کشور دوست و برادر ماست و خوشبختانه هیچ تقابل راهبردی یا اختلافات اصولی میان دو همسایه وجود ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی