برگزاری نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر

جشنواره فجر باید قله اتفاقات تجسمی باشد

۲۲هزار اثر به بخش رقابتی جشنواره شانزدهم تجسمی فجر ارسال شد

ندا  سیجانی
خبرنگار

 
 نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر روز گذشته با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره، مسعود زنده‌روح‌کرمانی دبیر هنری جشنواره و جعفر واحدی مدیر مؤسسه تجسمی هنرهای معاصر ایران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

چهار کلید‌واژه مهم جشنواره تجسمی فجر شانزدهم
به گفته خراسانی‌زاده، هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین چهار کلیدواژه این دوره جشنواره تجسمی فجر است.
رئیس شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ابتدا به فرایند اجرایی جشنواره اشاره کرد و افزود:«فرایند اجرایی جشنواره شانزدهم از مرداد‌ماه آغاز به کار کرد و پس از یک جمع‌بندی در شهریورماه، اکنون در مرحله افتتاح است.»
او بیان کرد: «هنر «نوآور»، «خلاق»، «وحدت‌بخش» و «امیدآفرین» چهار کلیدواژه این دوره جشنواره تجسمی فجر بود که ابتدای کار با کمی تأمل ثبت و ضبط ‌شد اما اکنون با اطمینان می‌گویم جشنواره تجسمی فجر شانزدهم، فجر «امیدآفرین» و «وحدت‌بخش» هنرمندانی است که علاقه‌مندند با هر ذائقه و سلیقه در چهارچوب قوانین کشوردر این جشنواره شرکت کنند.»

حضور ۲۲ دبیر ملی، ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی
خراسانی‌زاده ابعاد این جشنواره را با سایر رویدادهای برگزار شده در کشور غیرقابل قیاس دانست و ضمن بررسی این زمینه از منظر کمیت، گفت:«جشنواره تجسمی فجر متشکل از دبیرکل با ۲۲ دبیر ملی، ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی است. 10هزار و ٧۶ اثر در بخش ملی و رقابتی ارائه شد و حدود ١٣ هزار اثر در بخش استانی این جشنواره به رقابت پرداختند. در مجموع می‌توان گفت حدود ٢٢ هزار اثر در این ابر‌رویداد شرکت داشته‌اند. در واقع هر استان حدود ۳۰۰ اثر ارائه کرده‌ و جمعاً حدود ۲۲ هزار اثر در بخش ملی و استانی برای ارزیابی ارائه شده‌ است. به گواه اعضای دبیرخانه، این گستره وسعت کار و حجم فعالیت، حداقل سه برابر حجم کار ادوار گذشته است؛ ضمن اینکه شرکت در بخش غیررقابتی نیز قابل توجه بود و ناگفته نماند نقطه افتخار و اصل کار ما در کیفیت آثار است.»

حضور پررنگ بانوان
مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به حضور داورانی با چهره‌های بعضاً جدید در عرصه هنر تجسمی، به نگاه تازه و نوگرایانه جشنواره شانزدهم در راستای نگاه همزمان به جوانان و پیشکسوتان اشاره کرد و در زمینه حضور بانوان در این جشنواره نیز گفت:«یکی از نقاط پررنگ در دید شورای سیاستگذاری این جشنواره حضور بانوان بود. بخش قابل‌توجهی از جامعه هنر تجسمی متشکل از بانوان است که در این دوره از جشنواره فجر هم شاهد حضور آنان بودیم. امیدواریم استقبال و بازدید مردمی از نمایشگاه را نیز همراه داشته باشیم.»
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد:«قرار است جشنواره تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر برود و به جنبه‌های تخصصی تجسمی ورود پیدا کند و هر آنچه نگاه کاربردی باشد بهتر است و این امر باید مدنظر قرار گیرد؛ از همین منظر به بخش ناشران کتاب‌های تجسمی نیز توجهی ویژه کردیم. در داوری آثار نیز توجه به سه ویژگی «نگاه خلاقانه»، «نگاه نوآورانه» و «توجه به زیبایی‌شناسی» مدنظر قرار گرفته است.»
او در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد:«جشنواره فجر باید قله اتفاقات تجسمی باشد و تلاش ما بر این است که امکان برگزاری جشنواره را در بهترین شرایط فراهم کنیم. اگر نگاه فراگیر هنر با حفظ همه چهارچوب‌های جاری نباشد، نمی‌توان در این مسیر پیش رفت، از این‌رو اگر در آینده نیز توفیق حضور داشته باشیم همین رویکرد را در سال‌های آتی ادامه خواهیم داد و جشنواره دوره هفدهم باید چند گام جلوتر از جشنواره دوره فعلی باشد.»

حضور سرآمدان هنر
امیرعبدالحـــــــــــــسینی، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در سخنانی بیان کرد:«رویکرد اول شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بحث کیفیت در کنار کمیت‌گرایی بود تا در به نمایش گذاشتن ظرفیت هنرهای تجسمی معاصر موفق باشد. حضور سرآمدان هنر در ترکیب شورای سیاستگذاری، دبیران و داوران از دیگر رویکردهای جشنواره بود. نکته بعدی حفظ پیوند جشنواره شانزدهم با دوره‌های پیشین است که باید تجربه‌های درخشان گذشته در این دوره مدنظر قرار بگیرد.»
او اظهار کرد:« از آنجایی که بین جامعه دانشگاهی هنر و جامعه حرفه‌ای هنر همدلی وجود نداشت و گعده‌های خاصی برقرار نبود، در این جشنواره قرار شد از ظرفیت این حوزه استفاده شود تا از اساتید و ظرفیت‌های دانشگاه‌های هنری در ترکیب شوراها حضور داشته باشند. برای مثال در بخش علمی، بهترین پایان‌نامه هنری در دانشگاه‌های هنری انتخاب و طوبای زرین به این پایان‌نامه اهدا می‌شود.

«آیینه در آیینه ۳» در فجر شانزدهم
در ادامه مسعود زنده‌روح‌کرمانی، دبیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بخش نمایشگاهی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در ۲ بخش خواهیم داشت؛ در موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه «مفاخر» با نگاهی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود که روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه افتتاح خواهد شد.
بخش دوم، نمایشگاه «آیینه در آیینه ۳» است که به گرافیک انقلاب توجه ویژه دارد و در مجموع ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند روی دیوار می‌رود.در مؤسسه صبا نیز که پایگاه همیشگی جشنواره تجسمی فجر بوده است، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمندمحور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند به نمایش درمی‌آید که این نمایشگاه روز سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه افتتاح می‌شود و ترکیبی از ۱۷ بخش جشنواره است.

 

بــــرش

بازنگری آیین نامه جشنواره تجسمی فجر امیر عبدالحسینی: یکی از مباحث مهم جشنواره این است که از آیین‌نامه و اساسنامه خودش فاصله گرفته است؛ همان اساسنامه‌ای که در اولین دوره جشنواره تجسمی فجر توسط غلامعلی طاهری، ابراهیم حقیقی و مصطفی گودرزی تنظیم و تدوین شد اما تغییر دبیران کل، مدیران، راهبردها و نگرش‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سبب کم‌رنگ شدن این موضوع شد.
اما در این مورد، گفت‌وگوهایی با اساتید صورت گرفته است به علاوه این‌که با سیدعباس میرهاشمی به عنوان کسی که چندین دوره دبیرکلی جشنواره را عهده‌دار بوده صحبت هایی داشتیم که هنوز در مراحل ابتدایی هستیم تا بر اساس تجربیات دوره‌های مختلف، آیین‌نامه مورد بازنگری قرار بگیرد و بعد از اتمام جشنواره شانزدهم، حتماً خبرهای خوبی در این مورد خواهید شنید.

جستجو
آرشیو تاریخی