صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

برگزاری ضیافت سده المپیک با حضور چهره‌های آشنای ورزش

صدای آقا تختــــــی را بالاخره شنیدیم

مراسم ضیافت سده المپیک صبح روز گذشته (سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران آغاز شد. دراین مراسم ضمن تقدیر و تجلیل از مدال‌آوران ادوار المپیک (۱۹۴۸ لندن _ ۲۰۲۰ توکیو) و اهدای‌نشان افتخار به آنان، از تنها فقره صدای به یادگار مانده از جهان پهلوان غلامرضا تختی (یادگاری و امانت استاد بهمنش) و موسیقی المپیک ساخته استاد انتظامی نیز رونمایی شد. در این مراسم که با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک و سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک و چهره‌های ورزشی و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی آغاز شد، از ۶۱ مدال‌آور ایران در ادوار مختلف المپیک (از ۱۹۴۸ لندن تا ۲۰۲۰ توکیو) تجلیل و تقدیر شد.
نشان لیاقت و افتخار، هدایای نقدی، لوح تقدیر و یک نسخه از کتاب تاریخ شفاهی، هدایایی است که برای مدالیست‌های ایران از المپیک ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۰ توکیو در نظر گرفته شده است.
نمایشگاهی نیز تحت عنوان «یکصد سال ورزش ایران از نگاه مطبوعات» توسط آقای ودودیان، تاریخ‌نویس ورزش در حاشیه این مراسم برگزار شد.
*محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک سخنرانی خود را در این مراسم با دو خبر شروع کرد و به شوخی گفت خبر خوبم این است که این مراسم سخنران ندارد و خبر بدم این است که پدران و مادران و مربیان قهرمانان هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند.
 مراسم با زنگ و نوای مرشد و اجرای نمایش زورخانه‌ای ادامه یافت و در جریان اجرای مرشد اشکال فنی، اجرای مرشد را با اختلال مواجه کرد که بعد از چند دقیقه مرتفع شد. پخش پیام توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خطاب به کمیته ملی المپیک ایران و محمود خسروی‌وفا بخش دیگری از این مراسم بود. سپس کلیپی از صحبت‌های برخی از قهرمانان و چهره‌های ماندگار ایران در ادوار مختلف المپیک پخش شد. عبدالله موحد از دیگر چهره‌های درخشان ورزش ایران در این مراسم بود که در گفت‌وگویی گفت: از همه مردم ایران تشکر می‌کنم که این همه به من محبت دارند. وی در خصوص احترام به پیشکسوتان ورزشی نیز گفت: حتماً باید به پیشکسوتان اهمیت بدهند و احترام بگذارند چون این موجب می‌شود جوانان متوجه شوند زحمتی که می‌کشند از بین نمی‌رود.
او همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ما غیرورزشی در این مراسم دعوت نکرده‌ایم و امروز میزبان شما هستید. ضیافت سده المپیک با همت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد تا برای اولین بار همه ورزشکاران نسل قدیم دور هم جمع شوند تا دورهمی داشته باشیم.
رونمایی از صدای تختی بهانه‌ای شد تا دور هم باشیم. با هنرمندی این صدا به صورت موزه‌ای نگهداری خواهد شد تا باعث شود از یک مرد بزرگ یک خاطره باقی بماند. حدوداً ۶ ماه برای برگزاری مراسم امروز کار شد. تاریخ ۱۰۰ ساله کمیته را امروز نگاه می‌کنید اما ۶ ماه برای آن زحمت کشیده شده است. عکس‌ها و فیلم‌هایی که امروز در این مراسم رونمایی و منتشر می‌شود، همگی واقعی است. امروز از موسیقی المپیک ساخته استاد انتظامی هم رونمایی می‌شود که یک قطعه ماندگار خواهد بود. او هیچ هزینه‌ای برای ساخت این قطعه نگرفت و این قطعه را برای ایران ساخت و ایران قوی یک کار موسیقی قوی می‌خواهد.»
خسروی‌وفا با اشاره به انتخاب ۵ چهره ورزشی به‌عنوان چهره‌های ماندگار فرهنگی ادامه داد: «۵ نفر از ورزشکاران به عنوان چهره ماندگار فرهنگی انتخاب شده‌اند که توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مورد تقدیر قرار می‌گیرند. این انجمن ۱۰۰ سال است که فعال است و امروز با اهدای لوح تقدیر از پهلوان رزاز، غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی، عبدالله موحد و محمد نصیری تقدیر خواهد شد.
او در پایان صحبت‌هایش هم به مادر و پدرها و هم مربیان قهرمانان اشاره کرد که هیچ‌گاه دیده نشدند: «اگر بخواهیم از یک زاویه دیگر ورزشی صحبت کنیم این است که عموماً قهرمانان دنیا و ایران بالای ۹۰ درصد در شرایط سخت قهرمان شده‌اند و آن زاویه‌ای که کمتر دیده می‌شود، مادرانی هستند که از سفره خانه زدند تا فرزندانشان قهرمان شوند و پدرانی که از جیبشان زدند تا فرزندانشان به قهرمانی برسند. مربیانی که این قهرمانان را پرورش دادند، هیچ‌گاه دیده نشدند و خبر بدی که می‌خواستم بدهم این است که مادران، پدران و مربیان ورزشکاران هیچ‌گاه دیده نشده‌اند. خواهش می‌کنم به احترام مادرها، پدرها، همسرها و مربیان قهرمانان که دیده‌ نشده‌اند ۳۰ ثانیه بایستید و برایشان دست بزنید.»
وی در خاتمه خواست که به پیام باخ رئیس کمیته ملی المپیک توجه شود.

جستجو
آرشیو تاریخی