صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

خبر

مراقب کلاهبرداران
در قالب شرکت‌های هرمی باشید
 معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه با انتشار پیامک سراسری نسبت به کلاهبرداری شرکت‌های هرمی هشدار داد و اعلام کرد: سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها خطر از دست رفتن اصل سرمایه را به همراه دارد.به گزارش ایرنا، در پیامک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه که به صورت سراسری برای همه شهروندان ارسال شده، آمده است: «فعالیت مجموعه‌های pcoin، adv، کلودماینر (cloudminer)، QT۴ - AgiGPT و اربیت نتورک کلاهبرداری و هرمی است. با سرمایه‌گذاری در آنها، خطر از دست رفتن اصل سرمایه وجود دارد.»
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه با سه اپراتور مخابراتی با هدف ارتقای آگاهی‌های عمومی و آشنایی مردم با نحوه درست استفاده از فناوری‌ها با محوریت کاهش وقوع جرم، تفاهمنامه همکاری دارد و از دو سال قبل، در قالب «پویش ارتقای آگاهی‌های حقوق جامعه» برای شهروندان پیامک‌های هشدار ارسال می‌شود.
 
جوانان جویای کار مراقب دسیسه‌های شرکت‌های هرمی باشند
در این زمینه، پیش از این معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا به جوانان جویای کار هشدار داد و گفت: جوانان جویای کار مراقب شرکت‌های هرمی به بهانه استخدام در شرکت‌های معتبر باشند.سرهنگ عبدالله چولکی توضیح داد: با اینکه اوج فعالیت و عضوگیری شرکت‌های هرمی با ترفندهای مختلف همانند گذشته نیست اما باز هم طبق گزارش‌های اعلام شده قربانی می‌گیرد که شهروندان باید مراقب باشند.
وی با تأکید بر آگاهی نداشتن برخی از شهروندان بویژه جوانان جویای کار از دسیسه‌های این شرکت‌ها، اظهار داشت: گردانندگان شرکت‌های مذکور با دادن وعده‌های واهی و پوشالی، آنان را جذب می‌کنند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا افزود: این افراد شیاد تحت عناوین مختلف مانند استخدام در سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های معتبر، پس از جذب، آنان را در مکان‌های مربوط به خود اسکان داده و به واسطه ودیعه مسکن یا ضمانت کاری، آنها را وادار می‌کنند تا از خانواده‌های خود مبالغی اخذ و تحویل دهند.
وی گفت: در دسیسه‌های هرمی، شخص قربانی پس از اینکه از خانواده‌اش پول دریافت کرد، لیدرهای شرکت به طرق گوناگون که ردی از خودشان به جای نگذارند از طریق صرافی‌ها پول آنان را به دلار تبدیل سپس آنان را مجبور می‌کنند تا برای کسب سود بیشتر، نسبت به جذب افراد به صورت هرمی اقدام کنند. در ادامه نیز با برگزاری کلاس‌های آموزشی تحت عنوان تحصیل سود کلان، سعی در تطمیع آنان برای ادامه همکاری و جذب زیرمجموعه می‌کنند.
معاون پلیس آگاهی فراجا ضمن هشدار به شهروندان با تأکید بر اینکه فعالیت در شرکت‌های هرمی به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب شده و پیگرد قانونی دارد، افزود: اعضای شرکت‌های هرمی در پی جذب سرمایه‌های شما هستند نه اینکه سودی به شما برسانند.
این مقام انتظامی گفت: شرکت‌های هرمی همیشه فعالیت خود را یک نوع تجارت قانونی و مشروع معرفی می‌کنند و همچنین افراد را به خرید محصولات یا خدمات شرکت مجبور می‌کنند.وی خاطرنشان کرد: نحوه فعالیت شرکت‌های هرمی در سایت ایران هشدار iranhoshdar.ir اطلاع‌رسانی شده است که هموطنان می‌توانند با مراجعه به این سایت اطلاعات جامعی در خصوص فعالیت شرکت‌های هرمی کسب کنند. نحوه فعالیت و اسامی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نیز در سایت easnaf.ir و ایران هشدار اطلاع‌رسانی شده است.
 
معاون دادگستری استان تهران:
معتادان متجاهر مهاجر
 به استان‌های مبدأ اعزام می‌شوند
 معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: برخی معتادان متجاهر از استان‌های دیگر به تهران می‌آیند که در جمع‌آوری و ساماندهی، این افراد به مراکز نگهداری استان‌های مبدأ اعزام می‌شوند.
به گزارش ایرنا، استان تهران ظرفیت نگهداری از ۲۵ هزار معتاد متجاهر را در مراکز ماده ۱۶ دارد و از این نظر در رتبه نخست کشوری قرار گرفته است.
طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان فاقد گواهی موضوع ماده «۱۵» و متجاهر به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند.به تازگی معاون قضایی رئیس کل و رئیس حوزه ریاست دادگستری استان تهران اعلام کرده است که برخی از شهرستان‌های شرق این استان فاقد مراکز و محل نگهداری معتادان متجاهر موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و برخی دیگر فاقد ظرفیت و فضای مناسب هستند.مرتضی تورک در این‌باره توضیح داد: یکی از چالش‌ها و مشکلات در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر توسط فراجا، نبود و کمبود مراکز است. همه دستگاه‌های ذیربط باید تلاش خود را برای خروج از این وضعیت به کار گیرند و مشارکت‌های لازم را داشته باشند.
تورک، خواستار افزایش ظرفیت مراکز و محل نگهداری معتادان متجاهر در شهرستان‌های شرق استان ظرف یک ماه آینده شد.

برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی در مراکز ماده 16 نگهداری از
 معتادان متجاهر
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان تهران اعلام کرد که 8 مرکز غربالگری در این استان فعال است و با ظرفیت‌سازی شکل گرفته توسط بهزیستی، همه معتادان جمع‌آوری شده غربالگری می‌شوند.
ابوالفضل نیکوکار، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با ایرنا درباره مراکز ماده ۱۶ و جمع‌آوری معتادان متجاهر اظهار داشت: مراکز نگهداری معتادان متجاهر با ظرفیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر در استان تهران فعال است و در این میان یاورشهرهای شهرداری تهران، مرکز بازپروری، صیانت و اشتغالزایی شهید زیادیان، کمپ ترک اعتیاد اخوان و مرکز نگهداری معتادان متجاهر در فشافویه، همه برای ساماندهی معتادان متجاهر در تلاش هستند و نهادهای متولی برای جمع‌آوری و اسکان این افراد تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند.وی با تأکید بر لزوم بازپروری معتادان متجاهر افزود: بازآموزی و کارآموزی دو اقدام مهم در مراکز ماده ۱۶ است و دوره‌های آموزشی با هماهنگی سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی آنها در این مراکز برگزار می‌شود. همچنین بیمه این افراد نیز در دستور کار نهادهای متولی قرار دارد.
نیکوکار گفت: اقدام دیگر در مراکز ماده ۱۶ این است که در کنار افزایش ظرفیت و مدت زمان نگهداری از معتادان متجاهر، خانواده‌های آنها نیز شناسایی و دعوت می‌شوند تا با برگزاری دوره‌های مشاوره و روانشناسی، زمینه برای بازگشت این افراد به خانواده فراهم شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی