صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

سقوط هواپیمای مراکشی در افغانستان
یک هواپیمای کوچک مراکشی در کوه‌های توپخانه در کنار ولسوالی‌های کوران-منجان و زیباک ولایت بدخشان سقوط کرد.
مقامات هوانوردی روسیه گفتند که این هواپیما با شش سرنشین یک پرواز چارتر بوده که از هند از طریق ازبکستان به مسکو سفر می‌کرده است. این هواپیما که یک جت داسو فالکون 10 ساخت فرانسه بود، در روسیه ثبت شد و شامگاه شنبه از صفحه رادار بر فراز افغانستان ناپدید شد.
 خبرگزاری اسپوتنیک، به نقل از شرکت هواپیمایی روسیه گزارش داده است هواپیمای «فالکون ۱۰» ناپدید شده در آسمان افغانستان، در فهرست هواپیماهای غیرنظامی دولت روسیه بوده است. بر اساس این گزارش در این هواپیما ۴ خدمه و ۲ مسافر حضور داشته‌اند. به گزارش شرکت هواپیمایی روسیه، هواپیما در حال انجام یک پرواز چارتر پزشکی در مسیر گایای هند - تاشکند - مسکو بوده است. آژانس خبری «پژواک» افغانستان به نقل از مقامات محلی اعلام کرد این هواپیما در مسیر حرکت به سمت مسکو به دلیل مشکلات فنی در بدخشان سقوط کرده است.
پلیس ولایت بدخشان نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد این هواپیما شامگاه شنبه در منطقه توپخانه ولسوالی «زیباک» پس از برخورد به کوه سقوط کرده است.
 
سرباز صهیونیست دوستش را به قتل رساند
 رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند که یکی از نیروهای ارتش رژیم اشغالگر پس از بازگشت از غزه در نتیجه مشکلات روحی و روانی ناشی از جنگ، دوست خود را به قتل رساند.
 شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که یکی از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی که اخیراً از میدان نبرد در نوار غزه بازگشته بود دوستش را در یک آپارتمان در شهر تل‌آویو کشته است.
 این شبکه بدون اشاره به جزئیات بیشتر درخصوص این حادثه همچنین گزارش داد که قاتل و مقتول هر دو ۲۵ ساله بوده و قاتل، سلاح حمل می‌کرده است. رسانه‌های عبری‌زبان طی ماه‌های اخیر گزارش داده بودند که هزاران سرباز اسرائیلی که از جنگ در نوار غزه بازگشته‌اند، از آسیب‌های روحی رنج می‌برند.
 
6 سال زندگی کنار جسد همسر
 مأموران پلیس پس از کشف جسد یک کشاورز اهل اوهایو دریافتند وی ۶ سال در خودرو کاروان خود با جسد همسر مرده‌اش زندگی می‌کرده است.
در اوایل سال جدید میلادی، «جان» ۲۹ ساله پسر «رابرت ری» به کلانتری شهرستان کلمبیانا اعلام کرد که پدر ۷۰ ساله‌اش، در مزرعه خود از دنیا رفته است.
 وقتی پلیس به این مزرعه ۴۰ هکتاری رفت کلانتر برایان مک لافلین و یک افسر دیگر یک خودرو کاروان را پشت انبار مشاهده و در کمال ناباوری جسد همسر رابرت را داخل این خودرو پیدا کردند. جان به بازرسان گفت که مادرش در سال ۲۰۱۷ در ۶۴ سالگی درگذشته است اما پدرش مخفیانه با جسد همسر مرده‌اش یعنی «پگی ریا» داخل این کاروان زندگی می‌کرده است.
 اکنون گزارش شده رابرت در شش سال گذشته به‌تنهایی از بقایای همسرش مراقبت می‌کرده است. کلانتر گفت که بدن او توسط گیاهان احاطه شده، در یک پتو پیچیده شده بود و تا زمانی که شوهرش زنده بوده به‌خوبی حفظ شده بوده است.
 کلانتر مک لافلین می‌گوید: «من تقریباً ۳۴ سال است که به عنوان کلانتر مشغول به کار هستم و هرگز چیزی شبیه به این را ندیده‌ام. جسد‌های زیادی را مشاهده کرده‌ام که بعد از مدت بسیار کوتاه‌تری که از فوت آنها گذشته، دچار فروپاشی شده و چیزی از آنها باقی نمانده است.» پزشکی‌قانونی جسد پگی را از نظر علت مرگ و تاریخ تقریبی مرگ ارزیابی و تأیید کرد که شش سال می‌شود که  او درگذشته است.
 پسر آنها اعلام کرده که طبق وصیت پدرش او و مادرش در کنار هم به خاک سپرده خواهند شد.
 
کشف گورستانی تاریخی با گورهایی عجیب در اوکراین
 باستان‌شناسان با کاوش در اوکراین، گورستان باستانی را کشف کردند که اجساد آن درحالی دفن شده بودند که به گردن آنها حلقه‌هایی آویخته و روی پاهایشان سطل قرار داده شده بود.
 باستان‌شناسان یک گورستان هزارساله را در اوکراین کشف کردند که اجساد در آن به همراه سلاح و جواهرات دفن شده بودند. نکته قابل‌توجه درباره این گورستان، وجود سطل در نزدیکی پاهای برخی از اجساد است. «لایوساینس» در گزارشی نوشت این گورستان که قدمت آن به قرن یازدهم میلادی بازمی‌گردد در ۸۰ کیلومتری جنوب «کی‌یف» واقع شده است و در مجموع ۱۷۰ گور در آن وجود دارد که بیشتر اجساد آنها درون تابوت چوبی دفن شده بودند. در این گورستان هم مرد و هم زن دفن شده‌اند. برخی از مردان در این گورستان به همراه سلاح‌هایی همچون تبر، سرنیزه و شمشیر دفن شده بودند. همچنین برخی از زنان درحالی دفن شده بودند که حلقه‌های نفیسی را بر گردن داشتند که به نظر می‌رسد نوعی نشانه اجتماعی باشد.
 به گفته باستان‌شناسان، بعضی از این اجساد درحالی دفن شده بودند که روی پاهایشان سطل‌های چوبی قرار داده شده بود که ممکن است بخشی از مراسم خاکسپاری بوده باشد. البته پیش‌تر در دیگر محوطه‌های تاریخی واقع در این منطقه، جسدهایی به همراه سطل کشف شده بود.
 باستان‌شناسان همچنین بقایای یک محراب سنگی به همراه چند دستبند و مُهره و بقایای غذاهای پیشکش‌شده همچون استخوان مرغ، پوست تخم‌مرغ و چندین اثر تاریخی دیگر را کشف کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی