صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

 نخستین سیگنال «ثریا»
 به زمین مخابره شد
نخستین سیگنال ماهواره «ثریا» با موفقیت به زمین مخابره شده است.
سازمان فضایی ایران اعلام کرد که نخستین سیگنال ماهواره «ثریا» با موفقیت به زمین مخابره شده است.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در فضای مجازی اعلام کرد: سیگنال‌های ماهواره ثریا دریافت شد و حال ماهواره خوب است. ایستگاه‌های زمینی ما سیگنال‌های ماهواره ثریا و داده‌های تله متری مربوط به سلامت زیر سامانه‌های تأمین انرژی، تعیین موقعیت خودکار، ارتباطی و کنترلی و پردازشگرها و... را دریافت کردند که نشان می‌دهد حال ماهواره خوب است. تبریک و خدا قوت به همکاران دانشمند و پرتلاشم در پژوهشگاه فضایی.
با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

دلیل اختلال در اینترنت اعلام شد
قطعی فیبرنوری ورودی به کشور
 در گرجستان
شرکت ارتباطات زیرساخت از قطعی فیبر نوری بین‌الملل ورودی به ایران در کشور گرجستان خبر داد.
به گزارش ایسنا، روز جمعه برخی کاربران در فضای مجازی خبر از اختلال در اینترنت دادند و از بالارفتن پینگ، شکایت داشتند. اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این اختلال روز گذشته اول بهمن‌ماه هم وجود داشت. دراین راستا شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌دلیل قطعی فیبر نوری در کشور گرجستان برخی از لینک‌های بین‌الملل ورودی کشور دچار قطعی شده است. باتوجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، بالانس پهنای باند روی سایر مسیرها انجام شده و پیگیری‌های فنی لازم جهت رفع مشکل در کشور گرجستان در حال انجام است و متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

برقراری ۱۵میلیون تماس صوتی و تصویری در «بله»
روزانه ۵۰۰ هزار تماس صوتی و تصویری و ماهانه ۱۵ میلیون تماس صوتی و تصویری در اپلیکیشن «بله» برقرار می‌شود و مجموع زمانی که افراد در روز از تماس بله استفاده می‌کنند، بیش از ۳ میلیون ساعت است.
به گزارش مهر، امین تجملیان، قائم‌مقام اپلیکیشن بله، گفت: «تماس‌هایی که در تعطیلات آذر به‌‌علت آلودگی هوا، برقرار شد، بدون کاهش رضایت بوده است. در آن ایام به صورت روزانه میزبان تقریباً ۱۰۰ هزار تماس بیشتر در بله بوده‌ایم.»
امکان برقراری تماس صوتی و تصویری با خارج از کشور یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تماس در بله محسوب می‌شود که برقراری ارتباط تصویری را با دوستان و عزیزانی که فاصله‌ٔ زیادی با یکدیگر دارند به‌راحتی فراهم می‌کند.
این اپلیکیشن، ویژگی‌های مهمی از قبیل تماس گروهی تا ۲۰ نفر و امکان تشکیل جلسات و ویدیوکنفرانس، به‌اشتراک‌گذاشتن صفحه دستگاه (‌screen share) و ساخت لینک دارد. علاوه‌بر این، با قابلیت «دعوت مخاطبین به تماس» می‌توان با افرادی که عضو یک گروه نیستند، بدون نیاز به ساخت گروه، تماس برقرار کرد یا آنها را به یک تماس دیگر اضافه کرد.
 
فناوران ایرانی در جمع
 تولیدکنندگان شیرآلات پالایشگاهی
فناوری تولید شیرآلات صنعتی پالایشگاهی حدود ۱۰۰ سال پیش توسط یک شرکت امریکایی طراحی و ساخته شد و درحال حاضر کمتر از پنج شرکت در دنیا، دانش فنی تولید این فناوری را در دست دارند؛ اکنون با همت فناوران شرکت دانش‌بنیان، ایران نیز به جمع تولیدکنندگان این شیرآلات صنعتی پالایشگاهی پیوسته است.
به گزارش ایرنا، این شرکت دانش‌بنیان با تکیه بر دانش و تجربه مهندسان ایرانی در زمینه ساخت شیرآلات صنعتی پیشرفته فعالیتش را آغاز کرده و گام‌های مهمی در زمینه ارتقای دانش و فناوری این صنعت در ایران و جهان برداشته است. این شرکت دانش‌بنیان اخیراً موفق به تولید نوعی شیرآلات صنعتی تحت عنوان KV شده است که حدود ۶۰ درصد ارزان‌تر از محصول امریکایی و تقریباً ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های اروپایی است که این مزیت باعث شده است این شرکت در حوزه صادرات نیز موفقیت‌هایی به دست آورد.
محمدرضا سینایی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «صدرا ماهان پارسیان» با بیان اینکه هنگام استخراج نفت یا گاز از میادین زیرزمینی، مقدار بسیاری آب نیز به سطح زمین منتقل می‌شود که نیازمند جداسازی است، افزود: با گرفتن آب همراه سیال (نفت، گاز ...)، ارزش حرارتی سوخت افزایش پیدا می کند، چرا که ارزش حرارتی هر سوخت به ترکیب درصد عناصر سوخت وابسته است.

جستجو
آرشیو تاریخی