صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار جهان

دولت بایدن از تعطیلی گریخت
کنگره امریکا سرانجام روز پنجشنبه طرح هزینه‌های کوتاه‌مدت دولت را تصویب کرد تا خیال جو بایدن از تعطیلی جزئی دولت‌اش راحت شود. مجلس نمایندگان امریکا با ۳۱۴ رأی موافق در مقابل ۱۰۸ رأی مخالف، این طرح را در شرایطی تصویب کرد که حدود نیمی از جمهوریخواهان با آن مخالف بودند. پیش از مجلس نمایندگان، مجلس سنا نیز با 77 رأی موافق در برابر 18 رأی مخالف به این طرح رأی داده بود.

برپایی رزمایش بزرگ ناتو
ناتو این هفته بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود در چند دهه اخیر را با مشارکت ۹۰ هزار نیرو برگزار می‌کند. به گزارش ایسنا، «کریستوفر کاوولی» فرمانده ارشد ائتلاف ناتو در اروپا در این باره اعلام کرد که این رزمایش که «مدافع مقاوم» نام دارد تا اواخر ماه مه آینده ادامه خواهد داشت و یگان‌هایی از ۳۱ کشور عضو به علاوه سوئد و کشورهای نامزد برای عضویت در این ائتلاف مشارکت خواهد کرد. ناتو سال 2018 نیز رزمایشی بزرگ با 51 هزار نیروی نظامی برگزار کرده بود.

آزمایش تسلیحات اتمی زیر دریایی در کره شمالی
یکی از سخنگوهای وزارت دفاع کره شمالی خبر داد، پیونگ یانگ در واکنش به رزمایش مشترک کره جنوبی، ژاپن و امریکا یک سیستم تسلیحات اتمی زیر دریایی آزمایش کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این رزمایش ناوهای ژاپنی، یواس‌اس پرینستون امریکا و زیردریایی هسته‌ای «کارل وینسون» ایالات متحده حضور داشتند. این در حالی است که پرانای وادی، مدیر ارشد کنترل تسلیحات کاخ سفید در یک سخنرانی گفته است: ماهیت تهدید امنیتی ناشی از کره شمالی ممکن است در دهه آینده در نتیجه همکاری بی‌سابقه این کشور با روسیه به شدت تغییر کند.

لندن حزب التحریر را تروریستی اعلام کرد
تام توگندهات، معاون وزیر کشور انگلیس اعلام کرد، «حزب‌التحریر» رسماً به فهرست نهادهای به اصطلاح تروریستی این کشور اضافه شده است. به گزارش ایرنا، توگندهات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس این خبر را اعلام کرده است. مقام‌های انگلیسی حزب‌التحریر را به دلیل حمایت از عملیات طوفان الاقصی، یهودستیز معرفی کرده و فعالیت آن را ممنوع کردند. جیمز کلورلی وزیر کشور انگلیس سه روز پیش لایحه ممنوعیت فعالیت این گروه را به پارلمان ارائه و ادعا کرد که حزب‌التحریر «یک تشکیلات یهودستیز است که به طور فعال تروریسم را ترویج و تشویق می‌کند.»

حمله هکرهای اوکراینی به کارخانه نظامی روسیه
یک منبع اوکراینی گفت، هکرهای گروه Blackjack وابسته به سرویس امنیتی اوکراین، به یک شرکت دولتی روسیه که کار ساخت وساز برای ارتش روسیه را برعهده دارد، نفوذ و بیش از ۱.۲ ترابایت داده را دانلود کرده‌اند. داده‌های اداره اصلی ساخت وساز نظامی روسیه برای پروژه‌های ویژه شامل بیش از ۵۰۰ مجموعه اسناد فنی برای سایت‌های نظامی در سراسر روسیه شامل زرادخانه‌ها، سایت‌های پرتاب موشک سطح به هوا، مقرها و پادگان‌ها می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی