صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

روی خط چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

از بازیگر نقش سرلشکر ادبیان تا موسیقی حماسه برادران زین الدین

فرهنگی/ در فاصله کمتر از دو هفته مانده به آغاز چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، تنور اخبار جشنواره گرم‌تر شده و در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم تصاویر تازه‌ای از آثار حاضر در این دوره جشنواره منتشر شد و اخبار ترغیب‌کننده‌ای روی خط خبرها قرار گرفت. از میان اخباری که در روزهای پایانی هفته منتشرشد، 3 خبر به صورت ویژه در کانون توجه قرار گرفت؛ بازگشت مجید انتظامی به سینما، بازگشت آیین افتتاحیه به جشنواره و رونمایی از تصویر امیرحسین آرمان در نقش سرلشکر شهید حسین ادبیان.
 
 امیرحسین آرمان و میلاد کی‌مرام در نقش قهرمانان ملی
 با اخباری که از جریان تولیدات امسال سینمای ایران منتشر شده بود، می‌شد پیش‌بینی کرد که جشنواره فیلم فجر امسال در تصویر قهرمانان ملی دست پرتر از دوره‌های دیگر باشد. از میان آثار تولیدی سینما «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه‌محمدی به ترتیب با روایتی از زندگی شهید احمد کاظمی (تینو صالحی)، شهید علی‌اکبر شیرودی (میلاد کی‌مرام) و شهید مهدی زین‌الدین (سجاد بابایی) در سبد جشنواره فیلم فجر قرار گرفت. در تازه‌ترین اخبار منتشر شده در این دسته، تصویری از امیرحسین آرمان در نقش سرلشکر شهید حسین ادبیان از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در «آسمان غرب» منتشر شده است. پیش از این حضور میلاد کی‌مرام در نقش شهید شیرودی در این فیلم رسانه‌ای شده بود. «آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری است که سال گذشته با «اتاقک گلی» حضور در جشنواره را تجربه کرد.
 با این فیلم امیرحسین آرمان تنها بازیگری است که در دو فیلم از بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره حضور دارد. او «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی را نیز در جشنواره امسال دارد که داستانش درباره تاریخ معاصر ایران است.
از اولین تصاویر حضور آرمان در این فیلم هفته گذشته رونمایی شد. در این ایام همچنین تصویر فاطمه مسعودی‌فر که نخستین بار در فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک ایفای نقش کرده بود، در فیلم «آپاراتچی» منتشر شد. از نکات جذاب این فیلم که لحظات شیرینی از زندگی در دهه 60 را به تصویر کشیده حضور تورج الوند است که دو سال متوالی به خاطر بازی در فیلم‌های «نگهبان شب» و «اتاقک گلی»، نامزد بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر شده بود. رونمایی از نخستین تصویر از مهران غفوریان در فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا از دیگر اخبار قابل توجه جشنواره است.
 
بازگشت آیین افتتاحیه
 جشنواره فیلم فجر امسال در مقایسه با دوره‌های اخیر یک تفاوت هم در آیین‌های اجرایی دارد و آن طور که مدیر روابط عمومی جشنواره اعلام کرده بعد از چند سال که مراسم افتتاحیه نداشتیم امسال در ۱۱ بهمن ماه آیین افتتاحیه جشنواره برگزار خواهد شد. مسعود نجفی که در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی این خبر را اعلام کرد، درباره کم و کیف این آیین اطلاعاتی نداده و تنوع ژانری، جغرافیایی و گونه‌ای فیلم‌ها و تنوع نسلی فیلمسازان را از ویژگی‌های این دوره جشنواره اعلام کرده است. به گفته او، در این دوره ۸ فیلم درام اجتماعی، ۶ فیلم در حوزه دفاع مقدس و جنگ، ۴ فیلم ژانر کمدی و فیلم‌هایی در حوزه کودک و تاریخی داریم.
 
روایت موسیقایی مجید انتظامی برای حماسه برادران زین‌الدین
 از دهه ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته‌ و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های بایسیکل‌ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای و دیوانه‌ای از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر است. همین نیم نگاه به کارنامه کاری مجید انتظامی یا یادآوری موسیقی خاطره‌ساز «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» کافی است تا بازگشت دوباره او به سینما به کنجکاوی‌های جشنواره تبدیل شود. «مجنون» اولین فیلم بلند مهدی شامحمدی البته جلوی دوربین هم مؤلفه‌های پرکشش برای جلب اشتیاق مخاطب دارد؛ روایت بخشی از حماسه آفرینی مهدی و مجید زین‌الدین در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر و حضور سجاد بابایی در نقش مهدی زین‌الدین که سال گذشته برای فیلم «استاد» سیمرغ بلورین دریافت کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی