صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در ادامه رایزنی‌های وزیر امور خارجه در داووس صورت گرفت

دیدار دوستانه با «فیصل بن فرحان» تا هشدار به «دیوید کامرون»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که برای حضور در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس بسر می‌برد، در ادامه دیدارهای فشرده خود با همتایان خارجی‌اش در حاشیه این نشست با «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس دیدار کرد. امیرعبداللهیان پس از این دیدار در پیامی به محتوای گفت‌و‌گوی خود با همتای بریتانیایی‌اش از جمله درباره موضوعات مختلف دوجانبه و تحولات منطقه اشاره کرد و گفت که در دیدار با «کامرون» تأکید کرده است که امریکا و انگلیس باید فوراً حمایت و پشتیبانی از جنایات جنگی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه فلسطینیان را متوقف کنند. او به همتای بریتانیایی خود تأکید کرده است که امریکا و انگلیس حق ندارند امنیت منطقه را به نفع نتانیاهو به گروگان بگیرند. دیدار وزیر امور خارجه با همتای سعودی‌اش هم از دیگر برنامه‌های مهم او در حاشیه نشست داووس بود. امیرعبداللهیان در دیدار با «فیصل بن فرحان» درباره موضوعات مختلف دوجانبه از جمله همکاری‌های اقتصادی و تجاری و نیز مسائل مورد علاقه منطقه‌ای بویژه تحولات فلسطین و آخرین وضعیت جنگ علیه غزه به گفت‌و‌گو نشست.
وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات شرکت‌کننده در داووس، با «بورگه برنده» رئیس مجمع جهانی اقتصاد نیز در حاشیه این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کرد. «بورگه برنده» نیز ضمن اشاره به اهمیت ایران به عنوان یک بازیگر مهم در ترتیبات منطقه‌ای و جهانی، آمادگی خود و همکارانش را برای بررسی راه‌های همکاری در حوزه امنیت انرژی اعلام کرد.
دیدار با «تانیا فایون» وزیر خارجه اسلوونی هم از دیگر برنامه‌های رئیس دستگاه دیپلماسی بود که او در این دیدار تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور را خواستار شد و بر لزوم افزایش همکاری‌های تجاری بخش خصوصی ایران و اسلوونی تأکید کرد.

مستندی مبنی بر کشته شدن یک‌ کودک
در مقر تروریستی موساد نداریم
روز گذشته همچنین هانکه برونس اسلات، وزیر خارجه هلند با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌و‌گو کرد. هانکه برونس اسلات، وزیر خارجه هلند در این گفت‌و‌گوی تلفنی، ضمن اشاره به مناسبات تاریخی با ایران مجدداً اقدام تروریستی در کرمان را محکوم کرد.وزیر خارجه هلند با اشاره به مواضع کشورش در مورد اقدام صورت گرفته علیه تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق، بر لزوم خویشتنداری میان دو طرف تأکید کرد.
امیرعبداللهیان نیز در این تماس ضمن اشاره به قدمت مناسبات دو کشور، بر تلاش‌های مشترک فیمابین برای گسترش مناسبات دو کشور در ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد.
وی با تأکید بر ضرورت اقدام متناسب و مؤثر هلند در مسیر مبارزه علیه تروریسم اظهار داشت: کانون طراحی و اجرای برخی عملیات تروریستی در ایران که منجر به شهادت مردم بی‌گناه ایران شد، مقر جاسوسی و تروریستی مستقر در کردستان عراق بوده و طبعاً اقدام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله مؤثر با تروریسم و در چهارچوب حقوق بین‌الملل و دفاع مشروع استوار بوده است.  امیرعبداللهیان با اشاره به احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و وجود روابط راهبردی میان تهران و بغداد، افزود: حفظ امنیت ملی به‌عنوان خط قرمز، اولویت جمهوری اسلامی ایران است و قابل مسامحه نیست.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به اظهارات طرف هلندی تصریح کرد: ما مستندی مبنی بر کشته شدن یک‌ کودک در مقر تروریستی موساد در شمال عراق در دست نداریم ولی توجه دولت هلند را به نسل کشی و قتل عام هزاران زن و کودک فلسطینی در غزه جلب می‌کنیم. در این گفت‌و‌گو، موضوعات کنسولی میان دو کشور نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین طرفین بر ضرورت استمرار گفت‌و‌گو و همکاری فیمابین تأکید کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی