صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار جهان

رأی‌گیری درباره محکومیت باکو در سنای فرانسه
مجلس سنای فرانسه شب گذشته قطعنامه‌ای برای محکومیت حمله نظامی جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی را بررسی کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری پابلیک سنات، در پیش‌نویس این قطعنامه که توسط برونو رتالو رئیس حزب راست میانه جمهوری خواهان و گیلبرت لوک رئیس گروه دوستی فرانسه و ارمنستان در مجلس سنای فرانسه امضا شده است، برای «تلاش بیشتر برای جلوگیری از تجاوز و نقض احتمالی تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان با دادن تجهیزات دفاعی به این کشور» درخواست شده است. این قطعنامه همچنین خواستار آزادی بی‌قید و شرط و فوری مقامات سیاسی قره‌باغ کوهستانی و تمامی اسیران جنگی و نیز حمایت از دولت ارمنستان برای رسیدگی به وضعیت و تأمین آب، غذا، مسکن، بهداشت و نیازهای آموزشی برای افرادی است که مجبور به فرار از این منطقه شده‌اند.
سنای فرانسه روز سه‌شنبه نیز با ۲۹۵ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف قطعنامه‌ای را برای تحریم جمهوری آذربایجان تصویب کرد.

گردهمایی مخالفان مالزی در دبی
سران و اعضای احزاب مخالف مالزی به تازگی در دبی گردهم آمدند تا یک توطئه را برای سرنگونی انور ابراهیم نخست‌وزیر این کشور طراحی کنند. به گزارش روزنامه استریتس تایمز، یک مقام ارشد آژانس تبلیغاتی دولت مالزی فاش کرده است، رهبران و برخی از نمایندگان مخالف به تازگی در دبی در امارات متحده عربی گردهم آمدند تا توطئه‌ای را برای سرنگونی دولت ۱۴ ماهه انورابراهیم ترتیب دهند. این توطئه ادعایی گسترده‌ تحت عنوان «اقدام دبی» شناخته می‌شود. در میان افزایش شکاف‌ها بین حزب حاکم و مخالفان که خطر فروپاشی دولت را افزایش می‌دهد، اظهارات ماهاتیر محمد نخست‌وزیر اسبق مالزی، رئیس دولت فعلی این کشور را خشمگین کرده است. انورابراهیم صحبت‌های ماهاتیرمحمد مبنی براینکه هندوهای مالزی «کاملاً به کشور وفادار نیستند» را غیرمسئولانه دانست و گفت که هیچ نخست‌وزیر سابقی نباید به هیچ‌نژادی توهین کند.

خارج شدن وزارت خارجه کویت
از دست خاندان سلطنتی
اولین دولت در دوره حاکمیت «شیخ مشعل الاحمد الصباح» امیر جدید کویت پس از به دست گرفتن زمام قدرت تشکیل شد که انتخاب وزیر امور خارجه برای اولین بار خارج از خاندان سلطنتی از برجسته‌ترین ویژگی آن است. به گزارش خبرگزاری کویت، فرمان امیری برای تشکیل دولت جدید این کشور به ریاست شیخ «محمد صباح السالم الصباح» امروز صادر شد که بر اساس آن «عبدالله علی عبدالله الیحیا» به عنوان وزیر امور خارجه و «فهد یوسف سعود الصباح» به عنوان معاون نخست وزیر، وزیر دفاع و وزیر کشور کویت انتخاب شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی