صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

امریکا: ایران از حملات یمنی‌ها بی‌اطلاع بوده است
 خبر اول اینکه، جنبش انصارالله یک سازمان مستقل یمنی بوده و مقام‌های بلندپایه ایرانی از حملات اخیر به کشتی ها در دریای سرخ اطلاعی نداشته‌اند. این را مقام‌های اطلاعاتی امریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند. بنا به گزارش این رسانه امریکایی بر اساس ارزیابی مقام‌های امنیتی امریکا همزمان با حملات در دریای سرخ، ایران کماکان علاقه‌ای به یک جنگ فراگیر ندارد. بنا به استدلال این منابع، هدف اصلی گروه‌های نیابتی این است که بدون برافروختن جنگی که تهران از آن اجتناب می‌کند، راهی برای ضربه زدن به اسرائیل و امریکا بیابند. به گفته این مقام‌های آگاه هیچ مدرک متقنی وجود ندارد که ایران دستور حملات اخیر به کشتی‌ها در دریای سرخ را صادر کرده باشد. با این حال، این مقام‌ها ادعا کردند که بدون شک ایران از اقدام‌های یمنی‌ها حمایت کرده است. مقام‌های امریکایی به نیویورک تایمز گفتند که برآوردهای اطلاعاتی نشان می‌‌دهد مقام‌های ایرانی معتقدند تشدید درگیری، بدون آنکه خطر جنگ فراگیر را در پی داشته باشد، هزینه‌‌ها را برای غرب افزایش می‌دهد. نیویورک تایمز به نقل از این مقام‌های امریکایی نوشت که تشکیلات اطلاعاتی امریکا معتقدند که گروه انصارالله یک سازمان مستقل بوده و ایران عملیات‌‌های روزانه را به آنها دیکته نمی‌کند.
 
تناقض گویی
درباره دو کشته نیروی ویژه امریکا
 دست آخر اینکه،   خبر غرق شدن دو نظامی امریکایی در سواحل سومالی که بدون نام بردن از اسامی، درجه و مسئولیت این دو نظامی منتشر شده، گمانه‌ها در خصوص امکان پنهان‌کاری مقامات نظامی امریکا در مورد این رخداد را افزایش داده است. به گزارش نورنیوز، در همین راستا روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام مسئول امریکایی اعلام کرد که دو تفنگدار مفقود شده که پیشتر در نزدیکی سواحل سومالی ناپدید شده بودند، حین بازرسی یک کشتی غرق شده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شده که بسیاری با تشکیک در مورد واقعی بودن این خبر گفته اند چگونه دو تفنگدار امریکایی به تنهایی اقدام به بازرسی یک کشتی کرده‌اند و آیا گروه دیگری همراه این دو نفر نبوده‌اند.
تناقض گویی مقامات امریکایی امری مسبوق به سابقه بوده است. یکی از آشکارترین موارد پنهان‌کاری ارتش امریکا در خصوص تعداد و علت مرگ سربازان این کشور مربوط به حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین الاسد بعد از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی