صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

نخستین رأی‌گیری رقابت انتخاباتی 2024 برای انتخاب نامزد جمهوری‌خواهان در اوج سرمای آیووا برگزار شد

کمپین داغ ترامپ در ایالت یخ زده

زهره صفاری
خبرنگار

 
شب گذشته زنگ انتخابات امریکا با رقابت نامزدهای جمهوری‌خواه در سرمای استخوان‌سوز ایالت آیووا به صدا درآمد تا دست‌کم چندصدهزار شهروند غرب میانه امریکا در نخستین گام انتخابات فرصت یابند از میان فهرست قرمزها، کاندیدای مورد نظر خود برای حضور در انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری را برگزینند.
گرچه دیروز روز مهمی برای نامزدهای جمهوری‌خواه و ساکنان ایالت آیووا بود اما باتوجه به اهمیت این منطقه برای کاندیداها، این ایالت در ماه‌های اخیر با برگزاری کمپین‌های پرطمطراق، خیلی زودتر رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته بود. درعین حال این تحرکات یک مسأله را نیز روشن کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا همچنان با اختلاف از رقبایش، کاندیدای محبوب این ایالت است. همین مسأله نیز سبب شد، رسانه‌های امریکایی، سرمای شدید و برودت هوا را بر گمانه‌زنی‌ها درباره پیروز رقابت آیووا اولویت دهند و آن را در تفسیر اخبار برجسته‌تر کنند. اما با وجود این شرایط، ترامپ همچنان برای اثبات برتری خود بر رقبایش؛ برای ارتقا یا تثبیت جایگاه‌شان سرمایه‌گذاری زیادی روی این ایالت کرده بود.
بنابر گزارش بی‌بی‌سی، انتخابات درون‌ایالتی آیووا درحالی برای شامگاه دوشنبه در 1657 مقر انتخاباتی شامل مجامع محلی، مدارس، شهرداری‌ها، ورزشگاه‌ها و عبادتگاه‌ها برنامه‌ریزی شده بود که تا آخرین لحظات نگرانی‌ها از پایین آمدن مشارکت به خاطر سرمای زیر 30 درجه سانتیگراد وجود داشت و همه نامزدها با زبان و ادبیات ویژه خودشان، حامیانشان را به حضور پرشور در مراکز انتخاباتی دعوت می‌کردند.
 
به دنبال یک تضمین مهم
شاید دونالد ترامپ تنها نامزد جمهوری‌خواهی باشد که به اتکای نظرسنجی‌های اخیر و پیشتازی با اختلافش نسبت به رقبا، با خیالی آسوده‌تر برای این انتخابات آماده شده بود. رئیس‌جمهور سابق امریکا در شرایطی این محبوبیت را به دست آورده که او کمپین‌های زیادی نیز در این ایالت برگزار نکرده است. درعین حال دغدغه‌ای که ترامپ و اعضای کمپینش را به تکاپو انداخته آن است که آنها به دنبال کسب بیش از 50 درصد آرا هستند و در این میان امید زیادی نیز به آرای اوانجلیس‌ها دارند. به همین دلیل نیز به نوشته پولیتیکو، رئیس کمپین ترامپ یک روز قبل از انتخابات در کلیسای سوتریا حاضر شد تا بتواند آرای اوانجلیست‌ها را برای ترامپ تثبیت کند. اهمیت این امر از آن جهت است که بررسی‌ها نشان می‌دهد مقبولیت ترامپ در میان اوانجلیست‌ها و به عبارتی مسیحیان انجیلی این ایالت سبب پیشتازی او تا این مرحله از رقابت‌ها شده است. این درحالی است که عدم محبوبیت در میان اوانجلیست‌ها در سال 2016 یکی از نقاط ضعف ترامپ به شمار می‌رفت و حالا گرایش آنها به سیاست‌های ترامپیسم، این گروه را به حامیان رئیس‌جمهور سابق برای ورود به کاخ سفید تبدیل کرده است. در واقع اگر ترامپ از این مرحله همان‌طور که می‌خواهد گذر کند و پیشتازی‌اش را با درصدی عالی و بالای 50 درصد تثبیت کند، نه تنها امید نیکی هیلی، فرستاده سابق امریکا سازمان ملل را برای بهبود جایگاهش در نیوهمپشایر-دومین ایالت رأی‌دهنده- نیز پایین می‌آورد بلکه ضربه‌ای کاری به کمپین ران دی سانتیس نیز وارد خواهد کرد. بنابراین یک نتیجه خوب از آیووا می‌تواند اطمینان خاطر او را نسبت به برگزیده شدن به عنوان نامزد نهایی مجمع ملی جمهوری‌خواهان بالاتر ببرد.
 
دوئل دی سانتیس و هیلی
ران دی سانتیس، فرماندار فلوریدا که در ماه مه به پشتوانه تمکن مالی و وعده‌های انتخاباتی رسماً به فهرست نامزدهای جمهوری‌خواه در کارزار انتخابات 2024 وارد شد، به‌رغم همه وقت و هزینه‌ای که در آیووا و بویژه برای جلب نظر اوانجلیس‌ها صرف کرد اما نتوانست مانع از اوج گرفتن ترامپ در این ایالت شود. اما این تنها مشکل فعلی او نیست. چراکه نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که او نه فقط از رئیس‌جمهور سابق بلکه از نیکی هیلی، فرستاده پیشین امریکا در سازمان ملل نیز چند پله‌ای پایین‌تر مانده است. به‌طوری که نظرسنجی‌های مرکز دس‌موینس، ان‌بی‌سی نیوز و مدیاکام از رأی‌دهندگان آیووا نشان می‌دهد هیلی با 20 درصد آرا در جایگاه دوم و دی سانتیس با 16 درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر در آستانه انتخابات آیووا حفظ این نتیجه نیز برای نیکی هیلی بسیار مهم بود چراکه می‌تواند گامی مؤثر برای انتخابات درون‌حزبی بعدی در نیوهمپشایر باشد. این درحالی است که ورود دی سانتیس به انتخابات دوم با جایگاه سومی معنایی جز سقوط برایش ندارد. به عبارت دیگر از آنجا که درصد محبوبیت او در نظرسنجی‌های نیوهمپشایر تک‌رقمی است اگر در آیووا نیز سوم شود، بدون شک در کارولینای جنوبی، زادگاه نیکی هیلی هیچ شانسی برای شکست ترامپ یا حتی تنها رقیب زن 51 ساله‌اش نخواهد داشت.
نیکی هیلی خود را تنها گزینه‌ای می‌داند که می‌تواند مقابل جو بایدن در صحنه نهایی انتخابات پیروز شود و مدعی است این برتری را به اتکای رأی‌دهندگان تحصیلکرده جمهوری‌خواه به دست می‌آورد.
 
شانس صفر
براساس آنچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هیچ کس در آیووا روی ویوک راماسوامی، کارآفرین جوانی که در ماه آگوست به عنوان سیاستمداری آینده‌دار معرفی شد یا آسا هاتچینسون از آرکانزاس یا رایان بینکلی تاجر اهل تگزاس حسابی باز نکرده است. با این حال هم راماسوامی و هم هاتچینسون مدعی شده‌اند که فراتر از انتظارات ظاهر می‌شوند. اما باید منتظر ماند و دید که پس از انتخابات آیووا چه اتفاقی می‌افتد و آیا آنها سرانجام به نفع ترامپ یا دیگر رقبا کنار خواهند کشید.

جستجو
آرشیو تاریخی