صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

اخبار

ایران آماده تأمین نیاز منطقه
 به واکسن پاپیلوما
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از آمادگی این شرکت برای تأمین نیاز کشورهای منطقه و شمال آفریقا به واکسن پیشگیری از سرطان‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، با توجه به نیاز گسترده به واکسن‌های انسانی در جهان و محدودیت در تولیدکننده‌های منطقه و ظرفیت تولید جهانی، تمرکز شرکت نیواد فارمد سلامت بر توسعه بازار صادراتی محصولات از طریق اخذ مجوزهای بین‌المللی علی‌الخصوص مجوز سازمان بهداشت جهانی پس از ورود به بازار هر محصول خواهد بود. امین قبادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: طی سال‌های اخیر طبق گزارش وزارت بهداشت، سرطان دهانه رحم از رتبه پنجم به رتبه دوم در شیوع سرطان‌ها رسیده است. با توجه به هزینه سرسام‌آور واردات واکسن و تحت پوشش بیمه نبودن برنامه‌های تشخیصی این ویروس، بهترین راه‌حل برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی و روحی این ویروس به مردم، تولید انبوه و به‌صرفه این واکسن در داخل کشور است. ایران، سومین کشور تولیدکننده این واکسن است و این جایگاه، سهم چشم‌گیری در بازار بین‌المللی این واکسن دارد. پیش‌بینی می‌شود با تولید انبوه این واکسن در سال‌های آینده، ورود سالانه نزدیک به ۵۰ میلیون دلار ارز به داخل کشور را شاهد باشیم.

کشف راه جدید هکرها
برای نفوذ به حساب‌های گوگل
محققان امنیتی راهی کشف کرده‌اند که به مجرمان سایبری اجازه می‌دهد بدون نیاز به رمز عبور، به حساب‌های گوگل افراد دسترسی پیدا کنند.
به گزارش ایسنا، تحلیل و بررسی شرکت امنیتی CloudSEK نشان داد که شکل خطرناکی از بدافزار، از کوکی‌های شخص ثالث برای دسترسی غیرمجاز به داده‌های خصوصی افراد استفاده می‌کند و در حال حاضر، توسط گروه‌های هکری فعالانه آزمایش می‌شود. این راه نفوذ برای اولین‌بار در اکتبر سال ۲۰۲۳ فاش شد و یک هکر، در کانالی در اپلیکیشن پیام‌رسانی تلگرام، پستی درباره آن منتشر کرد. در این پست اشاره شده بود که چگونه حساب‌ها می‌توانند از طریق آسیب‌پذیری مربوط به کوکی‌ها که توسط وب‌سایت‌ها و مرورگرها برای ردیابی کاربران و افزایش کارایی و قابلیت آنها استفاده می‌شود، به خطر بیفتند.
کوکی‌های احراز هویت گوگل، به کاربران اجازه می‌دهند بدون نیاز به وارد کردن دائمی جزئیات ورود به حساب‌هایشان، به آنها دسترسی داشته باشند، اما هکرها راهی را برای بازیابی این کوکی‌ها به منظور دور زدن احراز هویت دو مرحله‌ای گوگل پیدا کرده‌اند.

پیش‌بینی آلزایمر با هوش مصنوعی
یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی که کاهش قابلیت‌های شناختی و از بین رفتن حافظه را تا ۵ سال آینده پیش‌بینی می‌کند، از سازمان غذا و داروی امریکا تأییدیه دریافت کرد.
به گزارش مهر، یکی از محققان شرکت امریکایی «دارمیان» که در حوزه تحلیل تصویربرداری از مغز فعالیت می‌کند، گفت: محصول برین‌سی می‌تواند پیشرفت فرایند از بین رفتن حافظه را با استفاده از‌ ام‌آرآی‌های مغزی و تست‌های شناختی پیش‌بینی کند. هم‌اکنون این روش‌های استاندارد برای بیمارانی به کار می‌رود که نشانه‌های اولیه از بین رفتن حافظه در آنها وجود دارد. پس از آنکه برنامه مذکور تصویربرداری و ارزیابی قدرت شناختی را انجام می‌دهد، یک نمره پیش‌بینی‌کننده را به ارزیابی اختصاص می‌دهد که نشانه احتمال از بین رفتن حافظه بیمار در ۵ سال آینده است. این فرایند به درمان زودهنگام برخی از بیماران و آرامش ذهنی افراد منجر می‌شود.

دستگاه ایرانی «تست چسبندگی یخ به سطح» به بلژیک صادر شد
دستگاه «تست چسبندگی یخ به سطح» ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به کشور بلژیک صادر و در دانشگاه لوون در این کشور نصب و راه‌اندازی شد. این دستگاه در سیستم‌های انتقال قدرت، برج‌های مخابراتی، آنتن‌ها و کشتی‌ها استفاده می‌شود.
به گزارش ایرنا، این دستگاه، یخ را با شرایطی که در دنیای واقعی روی محصول تولید می‌شود، می‌شکند و به صورت خودکار میزان نیروی چسبندگی یخ به سطح و تنش برشی برای جدا کردن یخ از سطح را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه قادر به تعیین میزان یخ‌گریزی سطح بوده و برای انواع مختلف سطوح قابل استفاده است. سیستم‌های انتقال قدرت، برج‌های مخابراتی، آنتن‌ها و کشتی‌ها از جمله حوزه‌هایی هستند که قابلیت استفاده از این دستگاه را دارند. همچنین برای ایجاد پوشش‌های یخ‌گریز که ماهیت نانویی دارند از این دستگاه استفاده می‌شود.
۱۷ فاز مختلف برای تشکیل یخ وجود دارد که هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، به طور مثال نوع یخ‌زدگی در برفک یخچال با قندیل تفاوت دارد. این دستگاه فاز مورد نظر یخ را شبیه‌سازی کرده و یخ تحت همان فاز تولید شده و شکسته می‌شود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی