صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

حوادث جهان

کشف گور تاریخی با کلکسیونی از جواهرات
باستان‌شناسان در انگلستان بقایای جسد یک دختر نوجوان و یک کودک آنگلوساکسون را به همراه مجموعه‌ای از زیورآلات نفیس کشف کردند.
به گزارش «لایوساینس» باستان‌شناسان با کاوش در مقبره‌ای ۱۴۰۰ ساله واقع در یک گورستان آنگلوساکسون در «لینکلن‌شایر» در شرق انگلستان، بقایای یک دختر نوجوان و یک کودک به همراه جواهرات ظریف و نفیس را کشف کردند. دو آویز کوچک طلا به همراه سنگ‌های قیمتی و یک آویز ظریف نقره تزئین‌شده با کهربا دور سر و بدن دختر نوجوان قرار داشت. در این گور همچنین دو مُهره کوچک شیشه‌ای آبی به همراه یک سنجاق‌سینه حلقه‌ای کشف شد.
باستان‌شناسان بقایای بیش از ۲۰ نفر را در گورستانی که اخیراً کاوش شده است، کشف کرده‌اند. در گورهای واقع در این گورستان، مجموعه متنوعی از اشیای‌ مخصوص خاکسپاری متعلق به قرن ششم تا هفتم میلادی دفن شده است که با توجه به آنها، باستان‌شناسان تخمین می‌زنند قدمت این گورستان به دوره آنگلوساکسون بریتانیا (۴۱۰ تا ۱۰۶۶ میلادی) بازمی‌گردد.
باستان‌شناسان در مجموع ۲۵۰ شیء‌ آنگلوساکسون از جمله چند چاقو، جواهرات و ظروف سفالین را در این گورستان کشف کرده‌اند. کارشناسان تحقیقات درباره ارتباط احتمالی بین کودک و دختر نوجوان را ادامه خواهند داد تا اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ افرادی که در این گورستان دفن شده‌اند، به‌دست آورند.
 
آزار و تهدید یک زوج امریکایی از سوی شرکت معروف

 کارمندان فروشگاه معروف امریکایی در اقدامی عجیب برای یک زوج عنکبوت و سوسک فرستادند.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی کارمندان فروشگاه «ای بی» یک زوج اهل ماساچوست را با استفاده از روش‌هایی مانند فرستادن عنکبوت‌ و سوسک‌ زنده به‌ خانه‌شان به وحشت انداختند.
دیوید و اینا اشتاینر با انتقاد از «ای بی» در نشریه تجارت الکترونیکی خود، خشم مدیران ارشد این شرکت را برانگیختند.
اینا اشتاینر در مورد شکایتی که ای‌بی علیه رقیبش یعنی آمازون تنظیم‌ کرده بود، مقاله‌ای انتقادی نوشت؛ اما نیم‌ساعت بعد، دوین ونیگ، مدیرعامل وقت فروشگاه، در پیامی به مدیر ارشدی دیگر گفت: «اگر قصد از پا درآوردن او (اینا اشتاینر) را داری، الان وقتش است.»آنچه در هفته‌های بعدی پیش آمد، یک کمپین آزارواذیت بی‌امان بود که طی آن، اشتاینرها را با پیام‌های تهدیدآمیز بمباران کردند، آدرس منزل‌شان را با اعلانیه‌هایی درباره میهمانی و حراج لوازم در اینترنت گذاشتند و بسته‌های عجیب‌وغریب و تهوع‌آور به درِ خانه‌شان تحویل دادند.
از جمله تاکتیک‌های ارعاب می‌توان به ارسال جعبه‌ای پر از عنکبوت‌ و سوسک‌ زنده، ارسال تاج گل برای جنازه، ماسک خوک خونین و کتابی در مورد کنار آمدن با مرگ همسر اشاره کرد.به‌گفته دادستان، مغز متفکر پشت این طرح پرپیچ و تاب، جیمز باو، مدیر ارشد ایمنی و امنیت ای‌بی در آن زمان بود.
در نهایت، جیمز باو جزو ۷ کارمند سابقی بود که به اتهامات وارده در این پرونده اعتراف کردند. باو به حدود ۵ سال زندان محکوم شد. یک مدیر سابق دیگر به نام دیوید هارویل نیز باید ۲ سال را در زندان سپری کند.
وزارت دادگستری ایالات متحده ای‌بی را به اقداماتی چون تعقیب، دستکاری شهود و ممانعت از اجرای عدالت محکوم کرد. بااین‌حال به‌گفته دادستانی ایالات‌ متحده در ماساچوست، ای‌بی توافق کرده است که با پرداخت 3 میلیون دلار جریمه و رعایت برخی شرایط، تمامی پیگردهای قانونی علیه این شرکت متوقف شوند.
  
فروش زندان معروف در انگلستان

 دادگاه انگلستان ۴ سال پس از مزایده زندان «ریدینگ» محل حبس «اسکار وایلد» دستور داد این زندان به مبلغ ۷ میلیون پوند به یک بنیاد آموزشی فروخته شود.
وزارت دادگستری انگلیس در اواخر سال ۲۰۱۹ زندان تاریخی «ریدینگ» را به مزایده گذاشت و بالاخره دادگاه دستور داد تا این زندان به مبلغ ۷ میلیون پوند به یک بنیاد آموزشی غیرانتفاعی فروخته شود. خریدار، بنیاد آموزش زیران است. بنیانگذار و مدیر این سازمان، چانینگ بی، یک تاجر چینی‌الاصل و مقیم ایرلند است که می‌خواهد آنجا را به موزه تبدیل کند.
این مکان که میزبان پادشاهان قرون وسطایی بوده، اسکار وایلد زندانی را در خود جای داده است و توسط بنکسی تزئین شده است.در سال ۲۰۲۱، بنکسی نقاش مشهور گرافیتی یک زندانی در حال فرار را روی دیوار بیرونی نقاشی کرد و پیشنهاد داد شابلون خود را که تصور می‌شد ۱۰ میلیون پوند ارزش دارد، بفروشد تا برای یک مناقصه مبتنی بر هنر جمع‌آوری کند.اسکار وایلد شاعر، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس مشهور ایرلندی در سال ۱۸۹۵ با شکایت جان داگلاس - دوک نهم کویینزبری و پدر لرد آلفرد داگلاس- در دادگاهی به جرمی اخلاقی به تحمل دو سال زندان محکوم شد که در بدنامی و طرد شدن از جامعه و مرگ زودرس وی دخیل بود. این بنای تاریخی در شعر «از زندان ریدینگ» سروده اسکار وایلد جاودانه شد.
 
بالا آمدن 4 متری زمین در زلزله ژاپن
 کارشناسان می‌گویند در اتفاقی نادر زمین‌لرزه بزرگ روز اول سال نو میلادی (۲۰۲۴) در مرکز ژاپن باعث بالا آمدن زمین به ارتفاع حدود 4 متر شده است.
به گزارش ان اچ کی، متخصصان این یافته را پس از بررسی مناطق اطراف بندر «کایسو» در شهر «واجیما» که در بخش شمالی شبه‌جزیره «نوتو» واقع شده است، اعلام کردند. آنها از طریق مقایسه سطح آب قبل و بعد از این فاجعه، تأیید کردند که زمین حدود 4 متر بالا آمده است.سواحل شمالی واجیما و شهر «سوزو» سطوح پلکانی سه‌گانه‌ای دارند که باور بر آن است طی 6هزار سال گذشته بر اثر زمین‌لرزه‌های عظیم به وجود آمده باشند.
 
انفجار مرگبار معدن در چین
  وقوع انفجار در یک معدن زغال‌سنگ در استان «هنان» چین دست‌کم ۱۰ کشته برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری شینهوا ، در این حادثه 6 نفر دیگر نیز ناپدید شده‌اند. این انفجار بعداز ظهر روز جمعه به وقت محلی رخ داده است. در زمان وقوع انفجار ۴۲۵ نفر در زیر زمین کار می‌کردند.همچنین خبرگزاری فرانسه از بازداشت مسئولان این معدن توسط مقامات محلی خبر داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی