صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

هلاکت یک عامل تروریستی
در سیستان و بلوچستان
 خبر اول اینکه، نیروهای امنیتی در محدوده شهرستان بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان برای دستگیری یک عامل گروهک‌های تروریستی اقدام به عملیات کردند. یک منبع آگاه اعلام کرد: در پی این درگیری عامل گروهک‌های تروریستی که دست به اسلحه برده و منجر به درگیری شده بود، به هلاکت رسید.
به گزارش ایسنا، بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از شرق به شهرستان سرباز، از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از غرب به شهرستان کهنوج (در استان کرمان) محدود است.
در همین رابطه اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان اعلام کرد: یکی از اشرار مسلح و از عوامل اصلی پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی جنوب شرق کشور به نام «اکرم ناروئی» در درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در منطقه بمپور استان به هلاکت رسید. این شرور مسلح که سوابق متعدد شرارت مسلحانه و نقش زیادی در تأمین تسلیحات و پشتیبانی از تیم‌های عملیاتی و نقل‌و‌انتقال تروریست‌های تکفیری منطقه را داشت، در حمله اخیر به مقر فرماندهی انتظامی راسک و نیز در ترور ۲ نفر از مأموران پلیس در بهمن ماه پارسال نقش‌های خائنانه‌ای علیه امنیت و حافظان امنیت کشور ایفا کرده بود.نامبرده علیرغم تغییر مکرر محل اختفای خود و رعایت شدید ملاحظات حفاظتی، با سلسله اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان شناسایی و آخرین محل اختفای او با همکاری قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه و فراجای استان محاصره شد. هنگام دستگیری این تروریست باسابقه، او با مقاومت مسلحانه و تیراندازی به سوی مأموران، قصد گریز از محاصره را داشت که با هوشیاری و اقدام بموقع نیروهای حافظ امنیت کشور، این شرور مسلح به هلاکت رسید و دیگر تروریست همراه او بازداشت شد.
 
اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات الکترونیک
 دست آخر اینکه،  در دومین روز از فرصت داوطلبان برای اعتراض به رد یا عدم احراز صلاحیتشان از سوی هیأت‌های نظارت و در حالی که در روز اول از این مهلت سه روزه ۳ هزار نفر در سامانه داوطلب ثبت شکایت کردند؛ مسئولان اجرایی وزارت کشور بر وجود آمادگی برای برگزاری تمام الکترونیک انتخابات تأکید کردند.
احمد وحیدی، وزیر کشور در این باره با این توضیح که بیشتر مراحل ۲۴گانه انتخابات و از جمله احراز هویت‌ها در شعب اخذ رأی الکترونیک است، گفت:طبق قانون انتخابات مجلس، اخذ رأی در یک هشتم صندوق‌ها در حوزه‌هایی که بیش از یک نماینده دارند، باید الکترونیکی باشد.
به گزارش ایسنا، در همین راستا، علیرضا فخاری، استاندار تهران نیز از آمادگی این استان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی خبر داد و با اشاره به اینکه ۷۲۷۲ شعبه اخذ رأی در استان تهران وجود دارد، اظهار کرد: ما منتظر تصمیم شورای نگهبان در این زمینه هستیم ولی زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی در تهران فراهم  است و به لحاظ تجهیزات و افراد این آمادگی وجود دارد.
وزیر کشور درباره عملکرد هیأت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها و آنچه پیرامون فرصت کمی که این هیأت‌ها برای انجام این مهم در اختیار داشته‌اند، هم گفت: بر اساس قانون هیأت‌های اجرایی ۱۰ روز، هیأت‌های نظارت ۵۰ روز و شورای نگهبان ۳۰ روز فرصت بررسی دارند؛ اگر چه در مجموع در قانون جدید انتخابات فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده اما هیأت‌های اجرایی در ۱۰ روز شاید فرصت بررسی همه موارد را نداشتند و برای برخی، عدم احراز اعلام کردند. وی در توضیح دلیل این عدم احراز نیز توضیح داد: برای مثال عده‌ای به دلیل ارائه نکردن مدارک پنج سال فعالیت خود، عدم احراز شدند ولی در ۵۰ روز بعدی فرصت ارائه این مدارک خود را داشتند. وی با تأکید بر اینکه هنوز فرصت برای اعتراض وجود دارد، اضافه کرد: کسانی که رد صلاحیت شده یا عدم احراز خورده‌اند، می‌توانند اعتراض کرده و مدارک خود را ارائه دهند.
سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان نیز با اشاره به مهلت سه روزه اعتراض به نتیجه بررسی صلاحیت‌‌ها و شکایت حدود سه هزار نفر در سامانه داوطلب در روز اول، گفت: در مرحله بررسی صلاحیت‌های هیأت‌های نظارت، تلاش شد تا عدم احرازها کاهش پیدا کند. ره پیک با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰ کارشناس، ما را در فرایند بررسی صلاحیت‌ها کمک می‌کنند، ادامه داد: اسناد جدیدی که از داوطلبان به دست می‌آید، ممکن است وضعیت آنها را تغییر دهد؛ یعنی اگر در گذشته تأیید شده، رد شود  یا عکس آن صورت بگیرد، ردصلاحیت بدین معنا نیست که داوطلب برخوردار از تمامی شرایط نیست.
وی در پاسخ به کسانی که نسبت به تأیید صلاحیت یکی از داوطلبان که اعتبارنامه‌اش در دوره یازدهم از سوی نمایندگان مجلس رد شده بود، معترضند پاسخ داد: رد اعتبارنامه فی نفسه مورد توجه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی