صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی اذعان کرد

قدرت پهپادی ایران، تهدید جدی برای اسرائیل

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:


قدرت نظامی ایران بویژه در حوزه موشکی و پهپادی هر روز بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند. در کنار تقویت توان موشکی که منجر به ایجاد بازدارندگی دشمنان شده، طراحی و تولید انواع پهپادهای تهاجمی نیز به قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران افزوده است. به قدری که قدرت موشکی و پهپادی ایران به یک چالش بزرگ برای رژیم صهیونیستی و امریکا تبدیل شده و غرب نمی‌تواند چشم بر این واقعیت ببندد.
طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران روی طراحی و تولید پهپادهایی متمرکز شده که ضمن هزینه تولید ارزان، از کاربردهای متعددی برای رزم برخوردار هستند. همین موضوع باعث شده امروز ایران به یکی از قدرت‌های بی‌بدیل در حوزه پهپادی تبدیل شود. همچنین در سال‌های اخیر شاهد احداث کارخانه‌های تولید پهپاد ایرانی در کشورهای همسایه و منطقه، از جمله تاجیکستان بوده‌ایم. از طرف دیگر قدرت پهپادی ایران باعث شده تا امریکا و غربی‌ها با این ادعا که ایران پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار می‌دهد، برای توجیه شکست‌های کی اف از مسکو، برای پهپاد ایرانی شاهد نقش تعیین کننده‌ای در جنگ روسیه و اوکراین قائل باشند. اگرچه دخالت نظامی ایران در جنگ روسیه و اوکراین بارها از سوی مقامات سیاسی کشورمان رد شده است.
حالا در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که از 90 روز فراتر رفته و منجر به شهادت بیش از 20 هزار نفر از مردم فلسطین شده، رسانه‌های صهیونیستی پهپادهای ایران و البته محور مقاومت را تهدیدی فزاینده برای اسرائیل و امریکا می‌دانند.
در همین رابطه یک روزنامه عبری زبان با اشاره به قدرت پهپادی کشورمان اذعان کرده است که پهپادهای ایران و همچنین گروهای مقاومت منطقه، تهدیدی فزاینده برای امریکا و رژیم صهیونیستی در غرب آسیا ایجاد می‌کنند.
به گزارش ایسنا، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی نوشته است: «حماس از پهپادها در عملیات هفتم اکتبر استفاده کرد، شبه‌نظامیان عراقی از آنها در حملات پیاپی به پایگاه‌های امریکا در عراق و سوریه استفاده می‌کنند و حتی به جولان و ایلات هم حمله می‌کنند و حوثی‌ها (ارتش یمن) در کنار شلیک موشک به ایلات، به سمت این شهر جنوبی پهپاد می‌فرستند.» این رسانه صهیونیستی همچنین به استفاده از پهپادها در حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم اشغالگر فلسطین و همچنین استفاده حزب‌الله از آنها در حمله به مقرهای اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی نیز اشاره کرده است.
یدیعوت آحارونوت در ادامه مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران با زرادخانه بزرگ خود، گروه‌های مقاومت در منطقه را به پهپاد مجهز کرده است. این روزنامه در ادامه نوشته است: «واقعیت این است که برای ایران و متحدانش، پهپادها ارزان‌قیمت هستند اما توانایی تخریب بالایی دارند. در مقابل، سامانه‌هایی که برای رهگیری آنها استفاده می‌شوند، بسیار پرهزینه هستند.» همچنین «نفتالی بنت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره «ارتش پهپادی ایران» هشدار داد و مدعی شد ایران در نظر دارد نیروهای مقاومت در منطقه از جمله در یمن، عراق لبنان و سوریه را به «صدها و در آینده به هزاران» پهپاد مجهز کند.
یدیعوت آحارونوت همچنین به پهپادهای شناسایی و انتحاری که در اختیار ارتش یمن و حزب‌الله لبنان قرار دارد و همچنین پهپادهای ایران از جمله پهپاد معروف «شاهد ۱۳۶» و همچنین «مهاجر ۱۰» اشاره کرد.
مرداد ماه سال قبل نیز اندیشکده «مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی» با انتشار گزارشی اعلام کرد پس از به‌کارگیری پهپادها توسط حماس، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل و متحدان آن در منطقه، هواپیماهای بدون سرنشین از پدیده‌ای حاشیه‌‎ای به تهدیدی فزاینده برای تل‌آویو تبدیل شده‌اند.
این مؤسسه امنیتی صهیونیستی همچنین اذعان کرد که در حال حاضر برنامه پهپادی ایران خطرناک‌ترین تهدید برای رژیم صهیونیستی است و به موازات آن، ایران به بازوهای خود در مناطق مختلف کمک کرده و تجارب خود برای توسعه زرادخانه پهپادی را به آنها منتقل می‌کند.
البته فقط صهیونیست‌ها نیستند که نسبت به قدرت پهپادی ایران اذعان دارند. اردیبهشت ماه سال 1400 بود که کنِتِ فرانک مک‌کنزی فرمانده سازمان تروریستی سنتکام با اذعان به توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد این امر باعث شده برتری هوایی امریکا در منطقه غرب آسیا از بین برود. مک‌کنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان امریکا، با هشدار درباره قدرت پهپادی ایران، گفته بود: «تا زمانی که نتوانیم یک توان شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ایجاد و [در منطقه] مستقر کنیم، برتری با مهاجم خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی