صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نخستین شب از اجرای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با یاد و احترام شهدای کرمان برگزار شد

طنین رنگین کمان موسیقی اقوام ایران در پایتخت

 ندا  سیجانی
خبرنگار


 پایتخت‌نشینان میزبان شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شدند.
 شامگاه شنبه 16 دی‌ماه تالار رودکی برگزارکننده مرحله دوم یا ملی این دوره از جشنواره
بود.
حضور هنرمندانی از مناطق مختلف ایران که شبی به یادماندنی برای اهالی هنر و علاقه‌مندان به موسیقی رقم زدند.
در نخستین شب این جشنواره هنرمندانی از کرمانشاه، کردستان، بختیاری، آذربایجان و خوزستان با آوا و نواهای دلنشین‌شان معرف موسیقی مناطق خود بودند.
بزرگداشت یاد شهدای کرمان
اجرای اول به هنرمندی حسینعلی سعادتی‌راد نوازنده کرنا و نقاره‌نوازی مهدی سعادتی‌راد اختصاص داشت. پیش از آغاز محمدعلی مراتی دبیر این دوره از جشنواره در سخنانی بیان کرد: اولین شب مرحله ملی جشنواره شانزدهم را تقدیم می‌کنیم به محضر عزیزانی که در حمله تروریستی کرمان به شهادت رسیدند و در ابراز همدردی با خانواده‌های این عزیزان، قطعه اول را با «لالایی» موسیقی قشقایی و کرنا نوازی استاد حسینعلی سعادتی‌راد آغاز می‌کنیم. حسینعلی سعادتی‌راد در خصوص اجرایش در جشنواره گفت: در این برنامه لالایی را برای هموطنانم در کرمان که به مقام شهادت رسیدند، اجرا کردم. ما می‌خواهیم معرف موسیقی اصیل ایران به نسل آینده باشیم و شکل‌گیری این اتفاق ملزم به حمایت و همکاری دست‌اندرکاران موسیقی و دلتمردان است. اجرای دیگر این بخش که در قالب گروه‌نوازی بود، به موسیقی عربی اختصاص داشت و با همراهی گروه موسیقی باسم حمادی به عنوان سرپرست گروه آغاز شد.

نقش مهم جشنواره در همگرایی و وحدت اقوام
باسم حمادی سرپرست گروه موسیقی میسان در خصوص حفظ و اشاعه موسیقی اقوام ایران اظهار کرد: «ما می‌توانیم به واسطه موسیقی فرهنگ و آیین خود را به جهانیان معرفی کنیم و امروز به این جشنواره آمده‌ایم تا نمادی از فرهنگ اقوام ایران را به هموطنان نشان بدهیم. برای حفظ موسیقی اقوام ایران بویژه موسیقی عرب، طبیعتاً با اشعاری که می‌خوانیم و لباسی که می‌پوشیم برای نسل آینده اعتماد به نفس ایجاد می‌کنیم و تا زمانی که این اصالت‌ها و هویت فرهنگی در موسیقی حفظ شود، می‌توانیم در مقابل تهاجم فرهنگی بایستیم و مقابله کنیم. درباره جشنواره موسیقی نواحی ایران باید بگویم، اقوام در ایران گسترده هستند و این زیبایی و تنوع در کنار یگدیگر قرار گرفته‌اند و رنگین‌کمانی از فرهنگ و هنر ایران را به نمایش می‌گذارند. این جشنواره می‌تواند در همگرایی و وحدت اقوام نقش بسیار مهمی داشته باشد. ما همه ایرانی هستیم و در یک تالار، فرهنگ ایرانی را به نمایش می‌گذاریم.

تدوام برگزاری جشنواره موسیقی نواحی
اجرای سوم با هنرمندی استاد شفیع خالدی کیمنه‌ای برگزار شد و فرزند استاد پیش از اجرا ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی ایران در جملاتی گفت: ابتدا جا دارد، یادی کنیم از شهدای عزیز شهر کرمان، که در یک اقدام کور تروریستی روح ما را جریحه‌دار
کردند. شفیع خالدی کیمنه‌ای درخصوص جشنواره موسیقی نواحی اظهار داشت: طی این سال‌ها این انتظار وجود داشت که جشنواره موسیقی نواحی ایران مانند دوره‌های گذشته رنگ و بوی خود را احیا کند و در زمینه اشاعه و توسعه موسیقی ملی کشورمان تلاش بیشتری صورت بگیرد.  جای خوشحالی است دوستان عزیز در جشنواره بویژه دبیر جشنواره این اتفاق را ممکن کردند و این جشنواره به‌صورت منطقه‌ای برگزار شد و اتفاق خوبی بود و بار دیگر جشنواره موسیقی نواحی ایران احیا شد و امیدواریم این اتفاق تداوم داشته باشد تا موسیقی فاخر کشورمان به جایگاه واقعی خود برسد.

جشنواره فرصتی برای درکنار هم قرار گرفتن تنوع موسیقایی ایران
 بخش بعدی موسیقی کردی به سرپرستی هاوره شاهین‌پور (نوازنده دهل و دایره) و با خوانندگی رحمان اولام بود.
هاوره شاهین‌پور نیز در این جشنواره اظهار داشت: برای حفظ موسیقی اقوام ایران بایستی اصالت سازها را نگاه داریم و نوع نواختن آن نباید به گونه‌ای باشد که از اصالت خود دور شود. درباره جشنواره موسیقی نواحی هم باید بگویم جشنواره فوق‌العاده‌ای است و فرصتی برای در کنار هم قرار گرفتن تنوع موسیقایی کشورمان است.
 ما هنرمندان موسیقی اقوام ایران دور از هم زندگی می‌کنیم، بنابراین جشنواره فرصتی است تا در کنار هم باشیم.
 اجرای دیگر موسیقی عاشیقی بود که با همراهی گروه موسیقی سنتی «درنا» و با هنرمندی استاد عاشیق ایرج خداوردی (نوازنده ساز قوپوز) همراه شد.

اقوام ایرانی مانند طبیعت باطراوت و رنگارنگ هستند
اجرای آخر به تنبورنوازان کرمانشاه اختصاص داشت با سرپرستی ‌عادل کمالی (مقام‌دان و نوازنده تنبور).
عادل کمالی در حاشیه این اجرا گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران عظمت خاصی به گستردگی ایران زمین دارد. اقوام ایرانی مانند طبیعت باطراوت و رنگارنگ هستند و این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است.

جستجو
آرشیو تاریخی