افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت اجتنابناپذیر بود
جمعه گذشته بود که با تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بعد از حدود 6 سال تعرفه اپراتورهای ارتباطی به میزان حداکثر 34 درصد افزوده شد. این تصمیم در پی آن گرفته شد که اپراتورها در سنوات اخیر درخواستهای متعددی برای افزایش تعرفه اینترنت داشتند. مخصوصاً که در یک سال گذشته این درخواست به کرات از سوی آنها مورد پیگیری قرار گرفته است. در همین راستا پس از دریافت مستندات مورد نیاز از اپراتورها، جلسات متعددی در سطوح مختلف در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر دولتی بر عملکرد اپراتورهای ارتباطی برگزار شد. اگرچه همه مستندات آنها در این خصوص مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات قرار نگرفت، اما بررسیهای کارشناسی حاکی از آن بود که در صورت تداوم وضعیت فعلی، آنها نه تنها امکان توسعه شبکه را نخواهند داشت بلکه امکان نگهداری شبکه فعلی را هم ندارند که در نتیجه کیفیت شبکه و خدمات آنها در ماهها و سالهای آتی قطعاً روند نزولی پیدا میکند.
همچنین در آذر ماه سالجاری اپراتورها طی نامهای به رئیس جمهور خواستار افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت شدند که در نهایت، سازمان تنظیم مقررات با پذیرش تعهداتی از اپراتورها مبنی بر افزایش کیفیت شبکه، با افزایش حداکثر 34 درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرد.
در اولین روز تغییر قیمت اینترنت در کشور، برخی از هموطنان از حذف برخی بستههای قبلی یا تغییر قیمت بیش از 34 درصد گلایه داشتند، در پی این گلایهها سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد هیچکدام از بستههایی که طی ماههای گذشته در درگاههای فروش اپراتورها وجود داشتهاند، حذف نشده است و فقط همگی در سقف 34 درصد افزایش قیمت، در دسترس کاربران قرار دارند. همچنین این سازمان اعلام کرد با توجه به اینکه فرایند اعمال تعرفه جدید در درگاههای مختلف اپراتورها(وب سایت، کد USSD، نرمافزار تلفن همراه) بهصورت آنی قابل انجام نبوده و نیازمند طی فرایندی خاص هست، ممکن است برای برخی از هموطنان این شائبه پیش آمده باشد که تعدادی از بستهها حذف شدهاند اما در واقع این بستهها نیز ساعاتی بعد در دسترس کاربران قرار گرفتهاند. علاوه بر این برای اولین بار است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مقابل این افزایش تعرفه اینترنت، تعهداتی را در جهت بهبود کیفیت شبکه موبایل (مانند افزایش 30 درصدی سرعت در لایه دسترسی، رسیدن به پوشش 96 درصدی اینترنت نسل چهارم، تحت پوشش قرار گرفتن حداقل 10 درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم و...) از اپراتورها اخذ کرده و حتی این تعهدات را ضمیمه پروانه فعالیت آنها کرده تا از ضمانت اجرایی لازم هم برخوردار باشد. در کنار این، تعهدات اپراتورها که عموماً موجب بهبود شرایط در لایه دسترسی خواهد شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اقدامات زیرساختی گستردهای مانند افزایش هفتاد درصدی ظرفیت شبکه زیرساختی کشور، اجرای طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها، رفع مشکل اشباع در لایه انتقال برخی از استانها و... را در سایر لایههای شبکه (مانند هسته و انتقال) در دست اقدام دارد تا توسعه همزمان اجزای مختلف شبکه، منجر به افزایش کیفیت چشمگیر تجربه کاربری هموطنان شود. در پی افزایش تعرفههای اینترنت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام این موضوع که نظارت دقیقی روی این فرایند دارد، از عموم کاربران خواسته است چنانچه با افزایش قیمتی بالاتر از 34 درصد یا با حذف بستهای که در سال های اخیر در درگاه فروش اپراتورها عرضه میشده است، مواجه شدند، موضوع را به سامانه شبانهروزی 195 اطلاع دهند تا بهصورت فوری و خارج از نوبت به آن رسیدگی شود.