کشف جـسد 2 زن کوهنــورد در سبــــلان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل از پیدا شدن جسد ۲ کوهنورد و یک مصدوم در ارتفاعات سبلان خبر داد.
حمید قویدل گفت: ساعت ۱۹:۳۰ روز جمعه خبر ناپدید شدن سه کوهنورد در ارتفاعات سبلان به نجاتگران جمعیت هلال‌احمر اعلام شد که نجاتگران ساعت ۲۱ در منطقه حاضر شدند و عملیات جست‌و‌جو برای پیدا کردن این افراد آغاز شد و بعد از حدود ۱۸ ساعت جست‌و‌جو، جسد ۲ کوهنورد زن را در محدوده یخچال کوچک سبلان در ارتفاع چهار هزار و ۲۰۰ متری جبهه شمال‌شرقی سبلان پیدا کردند. این افراد به علت سقوط از ارتفاع و سرمای شدید جان خود را از دست داده بودند و یکی دیگر از کوهنوردان هم مصدوم شده است.
وی یادآور شد: با توجه به شدت بارندگی و سنگینی فرد مصدوم و فوتی‌ها، احتمالاً عملیات انتقال این افراد چند ساعت دیگر طول بکشد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل در پاسخ به سؤالی در خصوص فرایند صعود تیم‌های کوهنوردی در فصل زمستان گفت: صعودهای زمستانی باید حتماً در قالب تیم‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره آن‌ هم نه در کوه‌های سردسیر و کولاکی مانند سبلان انجام شود.
وی با بیان اینکه عملیات پشتیبانی از تیم‌های کوهنوردی رایگان است، گفت: این افراد غیربومی بودند و راهنمای بومی هم نداشتند و قطعاً در شرایط برف و کولاک بدون استفاده از دستگاه موقعیت‌یاب دچار مشکل شدند.
 کوهنوردان علاوه بر برنامه‌ریزی و هماهنگی با هیأت کوهنوردی و اطلاع به متولیان امر، حتماً برای یک روز غذا و لباس اضافی داشته باشند تا در صورت بروز کولاک و هر گونه مشکل دیگر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی