صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

انتخابات رقابتی‌تر شد
فهرست اولیه داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات مجلس دوازدهم حاکی از افزایش دوبرابری تأیید شده‌ هاست

فهرست داوطلبانی که صلاحیت‌شان به تأیید هیأت‌های نظارت استان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان رسیده است اعلام شد. سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی از نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان توسط این شورا اعلام کرد که بیش از ۵۲ درصد از داوطلبان یعنی بیش از 11 هزار نفر از مجموع بیش از 21 هزار نفر داوطلبی که صلاحیت شان بررسی شده مورد تأیید قرار گرفته‌اند. هادی طحان نظیف یادآور شد که این تعداد نزدیک به دو برابر تعداد داوطلبانی است که در دوره گذشته صلاحیت‌شان تأیید شده بود و این یعنی برای هر کرسی نمایندگی مجلس دوازدهم حدود 38 داوطلب با یکدیگر رقابت می‌کنند. واقعیتی که به معنای رقابتی‌تر شدن انتخابات پیش رو نسبت به ادوار گذشته و مؤید فراهم شدن مقدمات لازم برای افزایش مشارکت سیاسی است.
 
تنوع سیاسی تأیید صلاحیت شدگان
انتشار اخباری درباره برخی چهره‌های تأیید شده در رسانه‌ها نشان داد که روند تأیید صلاحیت‌ها در جهت تحقق تأکیدات رهبر انقلاب بر فراخ بودن میدان رقابت و حضور همه جریان‌های سیاسی در انتخابات پیش رفته است. از میان چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا که حساسیت رسانه‌ای بیشتری نسبت به نتیجه بررسی صلاحیتشان دیده می‌شد تأیید چهره‌هایی همچون محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت قبل یا چهره‌های چون کمال‌الدین پیرموذن، مسعود پزشکیان، علی مطهری و غلامرضا تاجگردون که سابقا مورد تأیید قرار نگرفته بودند یا از سوی هیأت‌های اجرایی رد شده‌ بودند، بر همین ارزیابی مهر تأیید زد.
 
تأیید صلاحیت ۹۰ درصد نمایندگان فعلی مجلس
نتایج اعلام شده بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های نظارت، حکایت از تأیید حدود ۹۰ درصد از نمایندگان فعلی مجلس دارد. در میان اسامی برخی چهره‌های مشهور رد صلاحیت شده می‌توان به حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی اشاره کرد که پیشتر نیز در انتخابات سال 90 رد صلاحیت شده بود.
به این ترتیب از میان ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم که برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام کرده بودند ۲۶ نفر تأیید صلاحیت نشدند و البته همچون دیگر داوطلبان رد صلاحیت شده می‌توانند نسبت به این نتیجه شکایت کنند تا شورای نگهبان صلاحیت آنان را مورد بررسی مجدد قرار دهد.
با وجود این، فضاسازی رسانه‌ای که سعی داشت رد صلاحیت 4 نفر از این نمایندگان را به بهانه‌ای برای حاشیه‌سازی علیه دولت تبدیل کند با واکنش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همراه شد. سپهر خلجی برای تنویر افکار عمومی و پاسخ به شائبه‌های مطرح شده در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ردصلاحیت چهار نماینده فعلی مجلس به دلیل انتقاد از دولت، نوشت: «هیچ‌گاه نمایندگان به دلیل انتقاد از دولت‌ها ردصلاحیت نمی‌شوند، در این دوره هم اینچنین است. شورای نگهبان برای حفظ آبروی افراد علت ردصلاحیت را به خود کاندیداها اعلام می‌کند. پیشنهاد می‌کنم برای جلوگیری از بازی با افکار عمومی، مدعیان رد صلاحیت به خاطر انتقاد، دلایل رد خود را عیناً به قضاوت مردم بگذارند.»
 
نظارت شورای نگهبان بر تخلفات تبلیغاتی
سخنگوی شورای نگهبان نیز با بیان اینکه ما مقید به قانون هستیم و این حساسیت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است اما قانون جدید به کمک شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت آمد البته به نفع داوطلبان نیز هست، زمان دقیق اعتراض داوطلبان عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت شده را از ۱۷ تا ۱۹ دی ماه اعلام کرد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به اینکه تخلفات تبلیغاتی هم توسط دستگاه‌های مسئول مورد بررسی قرار می‌گیرند، ادامه داد: ما یک شبکه ۳۰۰ هزار نفری ناظرین داریم که از اقشار مختلف جامعه این وظیفه مهم را انجام می‌دهند البته سامانه‌ای هم برای عموم مردم وجود دارد که از آن طریق تخلفات احتمالی را به ما گزارش می‌کنند.
طحان نظیف اضافه کرد: قانون در رابطه با شفافیت مالی داوطلبان تأکید دارد که نامزدها از چه افرادی می‌توانند کمک مالی دریافت کنند و از چه کسانی نمی‌توانند کمکی دریافت کنند، به طور مثال داوطلبان نمی‌توانند از محکومان قضایی و اشخاص حقوقی همچون صاحبان هلدینگ‌های اقتصادی و شرکت‌ها و مؤسساتی که کار اقتصادی انجام می‌دهند و همچنین خارجی‌ها کمک مالی دریافت کنند. وی درباره اعلام نتایج مجلس خبرگان رهبری گفت: زمان اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز ۴ بهمن است که بعد از آن فرصت ثبت شکایت هم وجود دارد.

 

دیدار خلجی با خانواده دو شهیدحادثه راسک

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در جریان سفر به زاهدان با خانواده ۲ شهید حادثه تروریستی راسک در سیستان و بلوچستان دیدار و گفت‌وگو و سلام رئیس‌جمهور به خانواده‌های این شهیدان را ابلاغ کرد.
خلجی در دیدار با خانواده شهید مسلم شجاعیان از افسران فراجا که در راسک خدمت می‌کرد، علاوه بر گفت‌و‌گو با همسر و فرزند این شهید نیروی انتظامی، با پدر و مادر شهید نیز دیدار و از آنها بابت تربیت فرزند دلاور خود تقدیر کرد.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سپس به دیدار خانواده شهید محمدحسن براهویی از دیگر شهدای نیروی انتظامی در حمله تروریستی به راسک رفت و با خانواده این شهید والامقام دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی