صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ساعاتی پس از ترور نایب ‌رئیس دفتر سیاسی حماس، پایگاه نظامی امریکا در شرق سوریه هدف حمله مقاومت عراق قرار گرفت

تشدید حملات مقاومت علیه پایگاه‌های امریکا

از آغاز جنگ 7 اکتبر نیروهای ارتش ایالات‌متحده در عراق و سوریه حداقل با 118 حمله مواجه شده‌اند


پایگاه‌های امریکایی در منطقه همچنان زیر ضرب حملات همه‌جانبه محور مقاومت قرار دارند. ساعاتی پس از ترور «صالح العاروری» نایب ‌رئیس دفتر سیاسی حماس که سه‌شنبه شب گذشته در بیروت رخ داد، پایگاه نظامی امریکا در منطقه «الخضرا» در شرق سوریه هدف حمله موشکی مبارزان مقاومت عراق قرار گرفت. این برای چندمین‌بار در سه روز گذشته بود که مراکز نظامی ایالات‌متحده در عراق و سوریه در معرض حملات گسترده نظامی مقاومت قرار گرفته و هزینه‌های نظامی و انسانی گزافی را به ایالات‌متحده تحمیل کرده است؛ حملاتی که به تلافی حمایت همه‌جانبه مقامات واشنگتن از رهبران اسرائیلی در جریان نبرد خونین غزه آغاز شده و ادامه دارد و نشان می‌دهد شراکت امریکا در جنایات جاری علیه مردم بی‌دفاع فلسطین بی‌هزینه نخواهد بود.
حملات طوفانی
پس از حمله موشکی به منطقه الخضرا، جبهه مقاومت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت در ادامه خط‌‌مشی این جبهه در برابر نیروهای اشغالگر امریکایی در عراق و منطقه و در پاسخ به کشتارهای رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غزه، پایگاه الخضرا متعلق به اشغالگران امریکایی در سوریه را هدف حملات موشکی قرار داده است. دو روز پیش از حمله مقاومت به پایگاه الخضرا، دیگر پایگاه‌های امریکایی از جمله «الرمیلان» مستقر در میدان گازی کونیکو در شرق سوریه، میدان نفتی «العمر» در دیرالزور، «خراب الجیر» در منطقه الیعربیه واقع در استان حسکه سوریه و «کونیکو» هدف حمله مقاومت قرار گرفته بودند. پایگاه نظامی «الحریر» واقع در اربیل، شهر ام‌الرشاش (ایلات) در جنوب فلسطین اشغالی و همچنین پایگاه اسرائیل در جولان اشغالی نیز از سوی هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفته‌اند. پیش‌تر میدان گازی کونیکو که با مساحت ۱۰۰ هکتار بزرگ‌ترین میدان گازی سوریه به شمار می‌رود و در ۱۳ کیلومتری شرق دیرالزور واقع شده و تحت اشغال نیروهای امریکایی است، با حملات گسترده مقاومت عراق روبه‌رو شده بود. این در حالی است که میادین بزرگ نفتی «العمر» و «التنک» نیز که به ‌ترتیب در فاصله ۳۸ و ۶۶ کیلومتری این میدان قرار دارند از حملات نیروهای مقاومت در امان نمانده‌اند.
مرکز پشتیبانی دیپلماتیک بغداد،عراق- پایگاه پشتیبانی ماموریت در فرات،سوریه- پایگاه هوایی الاسد،عراق- بشور،عراق و  منطقه فرود رومالین سوریه نیز از دیگر کانون‌های نظامی منطقه‌ای امریکا هستند که در ماه‌های اخیر هدف حملات جبهه مقاومت عراق قرار گرفته‌اند.
پاسخ به کشتار
در پی وقوع جنگ 7 اکتبر و عملیات رعد‌آسای حماس علیه رژیم‌صهیونیستی موسوم به طوفان‌الاقصی، مقام‌های این رژیم با پشتیبانی همه‌جانبه واشنگتن که هم در عرصه نظامی و هم دیپلماتیک پدیدار شد، حملات گسترده‌ای را علیه مردم غزه آغاز کردند و مدعی شدند تا اشغال کامل این سرزمین به کشتار غیرنظامیان ادامه خواهند داد، اما فارغ از آنچه در صحنه میدان جنگ در غزه می‌گذرد، حملات تلافی‌جویانه مقاومت عراق به مراکز نظامی امریکا در عراق و سوریه نشان داد حمایت از تل‌آویو در صحنه جنگ بی‌پاسخ نمانده است؛ چنانکه با آغاز و گسترش دامنه‌های جنگ، گروه‌های مقاومت در عراق و یمن به رژیم‌صهیونیستی هشدار داده بودند چنانچه حملات و جنگ علیه غزه را متوقف نکند، آنها نیز عملیات خود را علیه صهیونیست‌ها و حامیان آنها از سر خواهند گرفت. یک رسانه محلی عراقی گزارش داد که گروه‌های مقاومت اسلامی طی ماه‌های اخیر بیش از 20 بار پایگاه‌های محل استقرار نظامیان امریکایی در اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق را با بیش از 40 پهپاد هدف قرار داده‌اند. این رسانه افزود که از اواسط اکتبر گذشته و چند روز پس از آغاز تجاوزات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه، گروه‌های مقاومت اسلامی عراق، پایگاه الحریر و فرودگاه اربیل، محل استقرار اشغالگران امریکایی را 24 بار هدف قرار داده‌اند.
118 عملیات در عراق و سوریه
به این ترتیب از 7 اکتبر به بعد مقاومت اسلامی عراق شمار زیادی از پایگاه‌های امریکایی در دو کشور سوریه و عراق را هدف قرار داده و در بیانیه‌های خود تأکید کرده که این حملات در راستای پاسخگویی به نیروهای امریکایی در عراق و منطقه و در واکنش به کشتار ساکنان غزه توسط رژیم‌صهیونیستی انجام شده‌ است. پس از شروع جنگ رژیم‌صهیونیستی و حماس، گروهی از شاخه مقاومت منطقه تحت عنوان جدید «مقاومت اسلامی عراق» اعلام حضور کرده و موج حملات را به پایگاه‌های نیروهای امریکایی مستقر در عراق و سوریه آغاز کردند. یک مقام مسئول نظامی امریکا در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که از 7 اکتبر گذشته تاکنون دست‌کم ۱۱۸ عملیات علیه مقرهای نظامیان امریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است. شبکه سی‌.ان.ان امریکا نیز با پیش‌بینی افزایش احتمال تلفات نظامیان امریکایی اعلام کرد که این موضوع نشان‌دهنده یک بحران خارجی جدید و ناخوشایند برای امریکا بویژه در بحبوحه تلاش برای انتخاب مجدد جو بایدن برای ریاست‌جمهوری به شمار می‌آید. این در حالی است که مقاومت اسلامی عراق عملیات خود را به تدریج تشدید کرده است تا اهداف اسرائیل در ایلات مشرف بر دریای سرخ و تأسیسات گازی «کاریش» در منطقه مدیترانه را با موشک‌هایی با برد ۴۰۰ کیلومتر و پهپادهای دوربرد هدف قرار دهد و توانایی خود را در ضربه زدن به هر نقطه‌ای در سرزمین‌های اشغالی به اثبات برساند.

رویکرد امریکا فاقد بازدارندگی
به موازات تشدید مخاطرات امنیتی برای پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه از زمان حمله ۷ اکتبر حماس، دولت امریکا کشتی‌های جنگی، جت‌های جنگنده، سیستم‌های دفاع هوایی و نیروهای بیشتری را به خاورمیانه منتقل کرده است تا نیروهای مقاومت را از گسترش درگیری منصرف کند.  این در حالی است که نگرانی‌هایی در داخل امریکا وجود دارد مبنی بر اینکه اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر می‌تواند روند خشونت را تشدید کند و سرآغاز حملات مرگبارتر بیشتری شود. حال آنکه منتقدان داخلی امریکایی معتقدند واکنش این کشور در مقایسه با حملاتی که به پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه شده، ناچیز بوده و مهم‌تر از آن اینکه نتوانسته است، حداقلی از بازدارندگی ایجاد ‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی