صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

«ایران» گزارش می‌دهد

پاسخ های وزیر صمت به ابهامات ریز و درشت بازار خودرو

موضوع خودرو، سبب شده که وزرای صمت‌ راهی بهارستان شوند و بابت کم کاری، زیاده خواهی و غفلت‌های متعدد شرکت‌های خودروساز، ‌مونتاژکنندگان و واردکنندگان خودرو توضیح دهند. البته این موضوع وزرایی را هم قربانی کرده که آخرین آن سیدرضا فاطمی‌امین بوده است. 10 اردیبهشت ماه وزیر سابق صمت به دلیل نابسامانی در بازار خودرو که ارثیه دولت گذشته بود، استیضاح شد. حال نوبت به عباس علی آبادی، ‌وزیر صمت رسیده که در هرم سبز حضور پیدا کند و به ابهام‌ها پاسخ دهد. این بار وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی برای پاسخ به سؤالات جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس حاضر شدند. سؤال اول این بود که چرا علیرغم گذشت یک سال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای نو و ابلاغ آن تا این لحظه خودرویی وارد کشور نشده است؟ سؤال دوم این بود که چرا فرایند قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری واردات خودرو به گونه‌ای در نظر گرفته شده که خودرو ۱۷ هزار دلاری حدود ۳۰ هزار دلار به دست مردم می‌رسد و در بازار آزاد هم به ۸۰ هزار دلار می‌رسد؟
سؤال سوم که نماینده مردم مرودشت بیان کرد این بود که چرا خودروسازان به طور مشخص ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می‌کنند، مردم پول خودرو را واریز کردند و قرار بود خودرو با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان به مردم تحویل شود و الان می‌گویند قیمت خودرو ۵۰۰ میلیون تومان است. دلیل افزایش قیمت‌ خودرو‌های داخلی در این مدت چه بوده است؟ و چرا دولت در خودروسازی دخالت می‌کند و این حوزه را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند؟
اکثر شرکت‌های خودرویی به جای آنکه باری از دوش دولت بردارند و سعی کنند که شرایط خوبی برای فروش خودرو برای مردم رقم بزنند، همواره به دنبال کسب سود هستند؛‌ آنها با آنکه گرانفروشی می‌کنند، ‌عرضه قطره‌چکانی دارند و خودروهای قدیمی را به دست مردم می‌رسانند، صحبت از ضرر و زیان دارند و می‌گویند بیش از 130همت زیان انباشته دارند. عباس‌علی آبادی، ‌وزیر صمت در پاسخ به ابهام‌های رشیدی کوچی، با بیان اینکه برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته‌ایم، اظهار داشت: پس از چند سال توقف، در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی‌های کمی و کیفی و سلیقه‌ای، واردات از سر گرفته شد. لذا تعداد خودرو ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ دستگاه، تعداد خودروهای وارد شده به کشور ۹ هزار و ۱۷۶ دستگاه، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ دستگاه و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار دستگاه است که این آمارها دائم در حال تغییر و افزایش است. او خاطرنشان کرد: این آمارها در حالی است که کل افراد ثبت نام شده و دارای شرایط 33 هزار و 938 نفر و افراد منصرف شده 3 هزار و 505 نفر، افراد مانده در صف 30 هزار و 433 نفر و افراد تعیین تکلیف شده 7 هزار و 121 نفر بوده‌اند.

مردم فریب دلالان را نخورند
وزیر صمت اظهار داشت: فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هندا و سایر برندها نظم گرفته و روال پیدا کرده و امید است ملت شریف ایران با صبوری مراقب باشند و فریب دلالان را نخورند. همچنین تعداد ۲۳ شرکت برای واردات خودرو مجوز گرفته‌اند و ما برای صدور مجوز بیشتر هیچ منعی نداریم و من معتقدم که باید به سمتی حرکت کنیم که افراد بتوانند خودشان خودرو وارد کنند.
او خاطرنشان کرد: برای واردات خودرو کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی، آیین‌نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد، این آیین‌نامه پس از طی مراحل کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و دولت با اصلاحاتی تصویب شد و بزودی ابلاغ می‌شود.با ابلاغ این آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا کرده و دغدغه نمایندگان رفع خواهد شد.من هر مقدار که ارز برای واردات خودرو دریافت کرده‌ام به همان میزان خودرو وارد شده است.
ریزش 26 درصدی قیمت خودروهای داخلی
وزیر صمت ادامه داد: دو عارضه در صنعت خودرو کشور بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ یعنی کاهش تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه و تولید خودروهای ناقص، توقف واردات و نیز تلاطم بازار کالایی کشور، امروز بر اساس برنامه‌های اجرا شده مدیریت شده است به نحوی که در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودرو کامل را خواهیم داشت و از سوی دیگر با حذف تلاطم بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم.
او اظهار داشت: همچنین به طور متوسط قیمت خودرو تولید داخل در بازار از ابتدای سال‌جاری ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است و پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

۹۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد
وزیر صمت با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون در تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه گذشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار خودرو وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۶ درصد رشد برخوردار است. علی آبادی افزود: تولید ۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو سنگین اعم از کامیونت و کشنده و رشد ۲۱ درصد تولید در این حوزه از دیگر آمار قابل ذکر است. همچنین در مدت زمان یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.علاوه بر این، در ۹ ماهه سال‌جاری ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۹۶ درصدی را نشان می‌دهد.

 

برش

پرداخت 31 میلیارد دلار به وزارت صمت
روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی که کارنامه خوبی در کنترل نرخ ارز داشته است، در پاسخ به نماینده مردم مرودشت در مجلس، گفت: ما به تکالیف خود عمل کردیم.از ابتدای سال تا پنجم دی‌ماه بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.همچنین به حوزه خودرو و قطعات پنج میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار تاکنون ارز تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است.
او با اشاره به اینکه واردات خودرو انجام شده است، تصریح کرد: اکنون مذاکراتی بابت واردات خودروهای برقی، خودروهای معمولی و واردات خودرو از مناطق آزاد صورت گرفته و توافق لازم انجام شده و ما نیز باید براساس منابع، ارز را تخصیص دهیم.در ابتدای سال قرار بود ۲۹.۵ میلیارد دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود اما گفته شد که کشور با مشکل مواجه می‌شود و لذا تا این لحظه که سال تمام نشده ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی یادآورشد: این بانک در حوزه تخصیص ارز تلاش دارد تمام ارز براساس نیاز هر بخش تخصیص پیدا کند و ما ارز مورد نیاز وزارت صنعت، معدن و تجارت را تخصیص دادیم و این وزارتخانه باید برای آن برنامه‌ریزی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی