صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ثبت رکورد کمترین نرخ بیکاری برای سومین‌بار در دولت سیزدهم

در پاییز امسال با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، 705 هزار اشتغال خالص ایجاد شد

705 هزار شغل خالص جدید در پاییز امسال و افزایش مشارکت 612 هزار نفری افراد در اقتصاد کشور در کنار کاهش نرخ بیکاری از مهم‌ترین دستاوردهای بازار کار در این فصل است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران دولت سیزدهم برای سومین مرتبه در کاهشی‌شدن نرخ بیکاری رکورد خود را شکست. نشان به آن نشان که در تابستان ۱۴۰۰ و زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد نرخ بیکاری بهار ۱۴۰۰ معادل ۸.۸ درصد اعلام شد. در پاییز و پس از حدود پنج ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد رسید. رکوردشکنی کاهشی شدن نرخ بیکاری در دولت از همین نقطه آغاز شد و در تابستان ۱۴۰۲ به ۷.۹ درصد رسید.
افزایش روند مشارکت اقتصادی، رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در سومین فصل سال 1402 همچون دو فصل دیگر این سال ادامه داشته است. این روایتی از داده‌های مرکز آمار ایران است که می‌گوید، نرخ بیکاری در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته کاهش یافته و به 7.6 درصدرسیده است.
طبق گزارش مرکز آمار ایران از بازار کار فصل پاییز امسال، نرخ بیکاری در این فصل نسبت به فصل مشابه در سال گذشته با کاهش 0.6 درصدی به 7.6 درصد رسید و نرخ اشتغال نیز با افزایش 0.6 درصدی به 38.3 درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی که از مجموع جمعیت فعال یعنی یا شاغل بوده یا دنبال کار هستند، روند افزایشی خود را در سومین فصل تداوم داده و این سیگنال مثبتی به بازار اشتغال کشور است. در این فصل نسبت به پاییز سال گذشته، نرخ مشارکت اقتصادی کشور با 0.5 درصد رشد به 41.5 درصد افزایش یافته است. در پاییز امسال نسبت به پاییزسال گذشته، تعداد افرادی که در اقتصاد کشور مشارکت داشته‌اند یا به عبارتی در جست‌و‌جوی کار یا شاغل بوده‌اند با افزایش 612 هزار و 345 نفر به 26 میلیون و 819 هزار و 585 نفر رسیده است. تعداد شاغلان کشور نیز در این فصل نسبت به فصل مشابه با 705 هزار و 501 شاغل به 24 میلیون و 775 هزار و 913 نفر رسیده‌ است. نرخ بیکاری گروه سنی 18 تا 35 ساله نیز با کاهش 0.4 درصدی به 14.4 درصد رسیده است. در این فصل نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی با کاهش 1.1 درصدی نسبت به پاییز سال گذشته به 11.4 درصد رسیده است. حالا تعداد بیکاران این گروه سنی به کمتر از 900 هزار نفر رسیده و در کانال 800 هزار نفری قرار گرفته‌ است. طبق آمار داده شده، تعداد بیکاران این گروه سنی در پاییز امسال بالغ بر 875 هزار نفر است.

اشتغال در بخش‌های سه‌گانه اقتصادی
در بخش‌های سه‌گانه اقتصادی کشور، بخش‌های کشاورزی و صنعت با افزایش اشتغال مواجه شده‌اند. به‌طوری‌که در بخش صنعت تعداد شاغلان آن با افزایش 138 هزار نفری بالغ بر 8میلیون و 467 هزار نفر شده‌اند و بخش خدمات نیز با افزایش 629 هزار نفری به مرز 13 میلیون نفر نزدیک شده‌ است. تعداد شاغلان بخش خدمات در پاییز امسال، بالغ بر 12 میلیون و 920 هزار نفر برآورد شده است. بیشترین میزان اشتغال نیز از مجموع اشتغال کشور، متعلق به بخش خدمات بوده است. کشاورزی همچون فصول گذشته با کاهش اشتغالزایی مواجه شده است که دلایل متعددی دارد؛ از جمله این دلایل، خشکسالی‌های متعدد در چندین سال گذشته است که تأثیر مستقیمی بر روند اشتغالزایی در بخش کشاورزی داشته است. سهم اشتغالزایی در بخش خدمات نیز در این فصل با یک درصد افزایش به 52.1 درصد رسیده است، اما سهم اشتغال در بخش صنعت با وجود رشد تعداد شاغلان آن 0.4 درصد کاهش یافته و در این فصل سهم شاغلان این بخش از اشتغال کشور 34.2 درصد بوده است. کاهش 0.7 درصدی سهم اشتغال بخش کشاورزی از کل اشتغال کشور نیز از دیگر داده‌های مرکز آمار در فصل پاییز امسال است.

افزایش سهم جمعیت شاغل
سهم جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان کشور در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته با افزایش 1.1 درصدی به 27.5 درصد رسیده است. سهم اشتغالزایی این جمعیت در بین مردان و زنان نیز با افزایش مواجه شده است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، سهم جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان در بین مردان با 0.7 درصد افزایش به 23.5 درصد رسیده است.

 

برش

کاهش نرخ اشتغال ناقص در پاییز امسال
در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، نرخ اشتغال ناقص نیز همچون فصول گذشته روند کاهشی داشته و در این فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته با کاهش 1.4 درصدی مواجه شده و نرخ اشتغال ناقص را از 9.5 به 8.1 درصد رسانده است. این نرخ در بین مردان کشور کاهشی اما در زنان با افزایش مواجه شده است، چنانچه بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ اشتغال ناقص مردان در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، 1.6 درصد کاهش نشان می‌دهد و نرخ اشتغال ناقص مردان به 8.7 درصد افت کرده است. نرخ اشتغال ناقص زنان نیز در این بازه زمانی و در مقایسه با پاییز سال گذشته با افزایش 0.5 درصدی مواجه شده و در ایستگاه 5.2 درصد قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی