صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

تأکید مخبر بر نظارت دقیق
درباره هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی

معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی با تاکید بر لزوم مراقبت و نظارت دقیق نسبت به نحوه هزینه کرد بودجه های فرهنگی گفت: اجرای پروژه های مصوب در نقشه مهندسی فرهنگی کشور مانند نفسی تازه برای حوزه فرهنگ ایرانی- اسلامی است. بنابراین باید به گونه ای تدبیر شود که بودجه های تخصیصی،‌ در راستای اجرای برنامه های فرهنگی اولویت دار استان ها با محوریت گروه های مردمی و سازمانهای مردم نهاد هزینه شود تا شاهد اثرگذاری این پروژه ها در حل مهمترین مسائل فرهنگی هر استان باشیم. در این جلسه همچنین گزارشی از اقدامات ستاد ارائه و اعلام شد که تا کنون ۱۰ سند ملی تصویب و ابلاغ شده و ۱۲ برش استانی نیز به اتمام رسیده و تا پایان سال برش های سایر استان ها نیز نهایی خواهد شد.
براساس این گزارش،‌ با اقدامات ستاد، ابلاغ ۱۰ سند ملی و تدوین برش های استانی، در حال حاضر زیرساخت مناسبی برای اجرای مصوبات ستاد در کشور وجود دارد و تعاملات مناسبی میان دستگاه های اجرایی برای اجرای این برنامه ها شکل گرفته است. در این جلسه همچنین گزارشی از سوی دبیرخانه در خصوص بازبینی آیین نامه شورای فرهنگی عمومی استان ها که قرار بود توسط کمیته هشت نفره انجام شود، ارائه و توضیحاتی در خصوص اصلاحات صورت گرفته در این آیین نامه مطرح شد.

در پی سفر هیأت سیاسی یمن  به ایران رقم خورد دیدارهای مهم
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با احمدیان و  امیرعبداللهیان

روز گذشته محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت مذاکره کننده یمن در جریان سفر به تهران، در وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کردند. امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از صلح در یمن و ابراز خرسندی از روند رو به پیشرفت مذاکرات یمن و عربستان سعودی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران همواره از خواست و اراده مردم یمن پشتیبانی می‌کند. وزیر امور خارجه همچنین از موضع قوی و مقتدرانه انصارالله در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی و تشکر کرد. محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی نیز از حمایت‌های سیاسی مداوم جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت قدردانی کرد و امیرعبداللهیان را در جریان آخرین تحولات صلح در یمن قرار داد.
 
تمجید احمدیان از اقدامات شجاعانه یمن  
همچنین محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و رئیس هیأ‌ت مذاکره کننده یمنی، با علی‌اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کردند که طی آن مسائل مورد علاقه دو طرف و موضوعات امنیت منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. احمدیان استقامت مردم و دولت یمن را در سال‌های سخت ستود و از اقدامات شجاعانه آنان در حمایت از مردم فلسطین در برابر تجاوزات و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی تمجید کرد.

 

در اولین روز از سال نو میلادی  رقم خورد
آغاز عضویت رسمی ایران در بریکس

از دیروز اول ژانویه 2024،  ایران عضو کامل گروه بریکس شد؛ گروه اقتصادی بین‌المللی که از سوی کشورهای نوظهور اقتصادی همچون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده، با هدف ایجاد موازنه در برابر سلطه اقتصادی و ژئوپلیتیکی غرب شکل گرفته است. در پانزدهمین اجلاسیه سران بریکس که با حضور نمایندگان و رهبران پنج کشور عضو در اوت ۲۰۲۳ در شهر ژوهانسبورگ برگزار شد، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که از آرژانتین- انصراف داد-، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پیوستن به این گروه دعوت شده‌ و عضویت کامل این ۶ کشور از ۱ ژانویه ۲۰۲۴ محقق شد.  با فرا رسیدن اولین روز از سال نو میلادی، ناصر کنعانی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اعلام آغاز عضویت کامل ایران در گروه بریکس گفت: بریکس با پیوستن اعضای جدید وزن بیشتری پیدا کرده است. ما فرصت‌های گروه بریکس را همواره مورد توجه قرار دادیم و این گروه فرصت‌های چندجانبه‌ای را در اختیار ایران قرار می دهد. یکی از نتایج ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران عضویت در بریکس است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی