تازهها
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد
مشارکت بیش از ۳۱ میلیون نفر در «پویش ملی سلامت»
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۱ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۴۵۸ نفر تا ۱۱ دی، در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماریهای پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور غربالگری شدهاند.
به گزارش ایرنا، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در سراسر کشور اجرا میشود تا وضعیت افراد بالای ۱۸ سال از نظر بیماریهای فشارخون و دیابت مورد غربالگری قرار گیرد و وزارت بهداشت قصد دارد برای همه شرکت کنندگان در این طرح ملی پرونده سلامت ایجاد کند.
مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۱ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۴۵۸ نفر تا ۱۱ دی، در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماریهای پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور غربالگری و از این تعداد ۶۱۳ هزار و ۷۷۹ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳۶۲ هزار و ۸۹۲ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
همچنین در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۵۰۹ نفر در این پویش غربالگری و از این تعداد ۲۵ هزار و ۵۹۰ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۱۲ هزار و ۷۹۴ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۶۵ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان در «پویش ملی سلامت» شرکت کردهاند.این میزان بیشترین مشارکت مردمی در طول ۲۴ ساعت از آغاز پویش تاکنون بوده است.
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی خبر داد
ورود ۱۱۰۰ اتوبوس مناسبسازی شده
به سیستم حمل و نقل
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی
مناسب سازی کشور گفت: حدود ۱۱۰۰ اتوبوس و ۱۲۰۰ ون مناسبسازی شده تولید و به سیستم حمل و نقل عمومی کشور تزریق شده است.
غلامرضا رضایی فر در گفتوگو با ایرنا درباره اقدامات انجام شده برای تسهیل تردد معلولان در سطح شهر اظهار داشت: در بحث حمل و نقل عمومی، برای مناسب سازی اتوبوس و ون طی دو سال اخیر اقداماتی انجام گرفته است؛ برای نمونه وزارت کشور، قراردادهایی را برای تامین حدود چهار هزار اتوبوس و حدود پنج هزار ون با کارخانههای داخلی منعقد کرده است.
وی با بیان اینکه بازدیدهایی از کارخانه تولید اتوبوس صورت گرفته است تا برای استفاده از معلولان مناسب باشد، توضیح داد: اتوبوس ها به این صورت است که کف آنها مقداری پایین تر از اتوبوسهای دیگر است (Low flat) و مقداری تغییر سطح میدهد، سطح شیب دار بوده و رمپ متحرک دارد؛ جایگاه ویژه توقف ویلچر دارد که با تسمه ای ثابت می شود. دو صندلی برای جایگاه ویژه نابینایان دارد که با خطوط بریل برجسته سازی شده که بتوانند آن را تشخیص دهند.
وی خاطرنشان کرد: این اتوبوس ها مجهز به سیستم های دیداری و شنیداری هستند که گاهی در اتوبوس های دیگر حذف می شوند. سیستم شنیداری برای نابینایان و سیستم های دیداری برای ناشنوایان است. تمام این نکات در حد استاندارد در این اتوبوس ها دیده شده است. اما تعداد این اتوبوس ها نسبت به نیاز برای کل کشور، کم است. حال باید پایانه ها مناسب سازی شود.رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: برای استفاده افراد دارای معلولیت از مترو، همه ایستگاه ها باید مناسب سازی شوند در غیر این صورت مناسبسازی یک سوم ایستگاه های مترو کارآیی ندارد.
رضایی فر با بیان اینکه در بحث حمل و نقل عمومی مشکل زیاد داریم، افزود: در بحث مترو در تهران، حدود یک سوم ایستگاه های مترو مناسب سازی شده است. از ۱۵۰ ایستگاه، ۴۷ ایستگاه مترو مناسب سازی شده اما این میزان کارآرایی لازم را ندارد زیرا وقتی وارد یک ایستگاه مناسب سازی شده میشوید، چند ایستگاه بعد باید پیاده شوید که شاید مناسب سازی نشده باشد.
وی با تاکید بر اینکه اگر تمام ایستگاه ها مناسب سازی نباشد، افراد دارای معلولیت در عمل نمی توانند از آن استفاده کنند، افزود: این در حالیست که ایستگاه های مترو اکنون در حال ساخت هستند و اینطور نیست که در قدیم اینگونه ساخته شده و از مناسب سازی غفلت شده است.
این مسئول تاکید کرد: اصول مناسب سازی باید در ساخت و ساز و احداث مترو رعایت شود که همه بتوانند به صورت یکسان از امکان تردد با مترو استفاده کنند.