صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار جهان

کاندیداتوری مجدد مورالس ممنوع شد
دادگاه قانون اساسی بولیوی ماده‌ای را که در سال ۲۰۱۷ تصویب شده و به اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق اجازه می‌داد تا برای مدت نامحدودی انتخاب شود، لغو کرد. به گزارش بی‌اف‌ام تی وی، در حکم ۸۲ صفحه‌ای دادگاه آمده است: «محدودکردن امکان انتخاب مجدد نامحدود اقدام مناسبی برای اطمینان از عدم حضور یک فرد در قدرت است.» تصمیم جدیدی که توسط اوو مورالس «سیاسی» توصیف شده است، قابل‌تجدید نظر نیست.

استقرار سربازان ونزوئلا در گویان
ونزوئلا از تصمیم خود برای استقرار هزاران سرباز در شرق این کشور تا زمانی خبر داد که ناو انگلیسی اعزام شده به گویان آب‌های منطقه را ترک کند. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا در ویدیویی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد در میان چند نفر از افسران نظامی روبه‌روی نقشه ونزوئلا و گویان ظاهر شد. او گفت: «نیروهای مسلح ونزوئلا نه فقط در شرق کشور بلکه در کل منطقه مستقر شده‌اند. این نیروها تا زمانی که این کشتی امپریالیستی انگلیسی آب‌های مورد مناقشه میان ونزوئلا و گویان را ترک کند در آنجا خواهند ماند.»

عمران خان ردصلاحیت شد
کمیسیون انتخابات پاکستان یک‌روز بعد از انتشار خبرهایی درباره تأیید صلاحیت عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان برای رقابت در انتخابات ۲۰۲۴، صلاحیت او را در ۲ حوزه انتخابیه رد کرد. به گزارش ایسنا، تیم رسانه‌ای این سیاستمدار پاکستانی شامگاه شنبه اعلام کرد که عمران خان اوراق نامزدی را برای رقابت در لاهور و شهر زادگاهش «میانوالی» ارسال کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی