خبر پلاس 1

دعوت مصر از گروه‌های فلسطینی

مصر که نزدیک به سه ماه اخیر، در محورهای مختلفی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند، روز گذشته هیأتی را راهی اراضی اشغالی کرد تا با مسئولان این رژیم درباره عقب‌نشینی از نوار غزه گفت‌وگو کند، قاهره همچنین از تمامی گروه‌های فلسطینی برای آغاز دور جدید نشست‌های کمیته‌شان دعوت کرد. به گزارش ایسنا، یک منبع فلسطینی آگاه از مذاکرات جاری گروه‌های سیاسی فلسطینی با میانجی‌ها درباره توافق جدید آتش‌بس در غزه در گفت‌و‌گو با سایت العربی الجدید فاش کرد، رایزنی‌های داخلی میان این گروه‌ها برای امضای قرارداد تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس هنوز ادامه دارد. این منبع با تأکید بر اینکه تا کنون هیچ فرمت رسمی برای توافق حاصل نشده است، گفت: حماس به دنبال آن است که کشورهای ناظر توافق به صورت رسمی تعهد دهند حملات به هیچ دلیلی ازسرگرفته نمی‌شوند. در مقابل، برخی منابع مصری آگاه از تحرکات قاهره، جزئیات رایزنی‌های انجام شده در خصوص توقف حملات را فاش کردند. یکی از این منابع مصری به العربی الجدید گفت، یک هیأت امنیتی از سرویس اطلاعات مصر پنجشنبه‌ در راستای تلاش برای دستیابی به توافقی که به جنگ پایان دهد و با هدف نزدیک‌سازی رویکردها، به تل‌آویو رفت. این منبع با اشاره به اینکه شرایط هنوز پیچیده است، اظهار کرد: «هیات مصری به نکات مشخصی اشاره کرد تا پاسخ‌های روشنی در مورد آنها از طرف اسرائیلی دریافت کند.»
منبع یاد شده تأکید کرد، از جمله مأموریت‌هایی که هیأت مصری برای آن به تل‌آویو رفت، دریافت پاسخ‌هایی درخصوص آمادگی کابینه رژیم اشغالگر برای عقب‌نشینی کامل از مناطقی که ارتش آن پس از عملیات زمینی در نوار غزه وارد آنها شد، در صورت دستیابی به توافقی فراگیر بود. این منبع افزود: «هیأت مصری بدون دریافت پاسخی بازگشت و مسئولان کابینه رژیم اشغالگر تأکید کردند که آن نکات را در کابینه جنگ بررسی و پس از آن به میانجی مصری اعلام خواهند کرد.» منبع مذکور در ادامه گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانع اصلی در راه رسیدن به هرگونه توافقی است، تاکنون طرح‌های قابل اجرای بسیاری پیشنهاد شدند که در آنها نیازهای همه طرف‌ها در نظر گرفته شد، اما نتانیاهو موضعگیری سرسختانه‌ای دارد و به نظر می‌رسد تمایل دارد جنگ را تا جای ممکن طولانی‌تر کند. این منبع در ادامه فاش کرد، از همین رو قاهره از تمامی گروه‌های فلسطینی دعوت کرده از هفتم ژانویه، دور جدیدی از نشست‌های کمیته این گروه‌ها را در قاهره آغاز کنند.
مصر در شرایطی در تکاپوی مذاکرات بیشتر بین فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی است که یکی از رهبران حماس در گفت‌و‌گو با العربی الجدید تصریح کرد، خبرهای منتشر شده در رسانه‌های عبری‌زبان درباره موافقت حماس با پیشنهادی شامل آتش‌بس یک‌ماهه در مقابل تبادل ۴۰ تا ۵۰ اسیر صهیونیست صحت ندارد. او گفت: تصمیم جنبش کنار گذاشتن قطعی گزینه آتش‌بس موقت و عدم بازگشت به آن تحت هرگونه شرایطی است و آتش‌بس فراگیر در واقع تنها گزینه مطرح برای امضای هر توافق تبادلی شامل همه در برابر همه است.
احمد الکومی، نویسنده فلسطینی در این رابطه به العربی الجدید گفت: امروز توپ در زمین «اسرائیل» است چرا که موضعگیری مقاومت روشن است. بنابراین اکنون زمان، علیه «اسرائیل» و نه به نفع آن کار می‌کند چرا که در عمل فشارها علیه آن، چه در سطح عملیاتی و چه در سطح داخلی به شکل گسترده‌ای رو به افزایش هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی