صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

خیز اصلاح‌طلبان برای انتخابات خبرگان
 خبر اول اینکه، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد تا منتخبان ملت برای تصدی 88 کرسی مجلس خبرگان برای یک‌دوره هشت‌ساله مشخص شوند. گرچه این روزها تنور انتخابات مجلس دوازدهم درحال گرم شدن است، اما جریان‌های سیاسی کشور از انتخابات مجلس خبرگان هم غافل نیستند و با برگزاری جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی، به‌دنبال اتخاذ خط مشی برای حضور در این رقابت هستند. در همین رابطه دو تشکل حوزوی اصلاح‌طلبان یعنی مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، روز جمعه هفته گذشته در حرم امام خمینی(ره) جلسه مشترک برگزار کردند. حجت‌الاسلام ابوالفضل موسویان عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جزئیات نشست مشترک روز جمعه مجمعین در حرم امام خمینی(ره) گفت: در این نشست درباره مسائل مختلف کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت؛ یکی از دستورکارهای این نشست مسأله مشارکت در انتخابات بود، در این رابطه بحث‌های کلی درباره وضعیت انتخابات مطرح شد. موسویان در پاسخ به این سؤال که در این نشست در رابطه با بعضی مصادیق برای شرکت در انتخابات از جمله حمایت از برخی چهره‌ها چون حسن روحانی پرداخته شد یا خیر، اظهار داشت: لازمه ارائه لیست برای انتخابات خبرگان رهبری این است که حداقل 16 نفر کاندیدا برای این منظور داشته باشیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: باتوجه به اینکه تعداد نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده اصلاح‌طلبان در روزهای آینده مشخص می‌شود، احتمالاً جبهه اصلاحات در هفته جاری جلسه‌ای داشته باشد تا درباره نحوه کنشگری اصلاح‌طلبان در دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری تصمیم‌ نهایی را اتخاذ کند.

بود و نبود «منوتو» فرقی ندارد!
 خبر دیگر اینکه، چندی پیش مالکان شبکه فارسی‌زبان «منوتو» به‌عنوان یکی از رسانه‌های اصلی اپوزیسیون (که علیه سبک زندگی ایرانی فعالیت می کند)، در بیانیه‌ای از احتمال تعطیلی این شبکه معاند در ماه ژانویه خبر داده‌ بودند. دلیل آنان برای تعطیلی این شبکه بهایی، تداوم بی‌ثباتی سیاسی و نابسامانی اقتصادی برای اعضای اپوزیسیون دانسته شد که ادامه کار این مدل تلویزیون تجاری را ناممکن کرد و آنان را از رشد گسترش و درآمدزایی در این صنعت درحال تحول ناتوان ساخت. اگرچه مدیران این شبکه کاهش تبلیغات را دلیل تعطیلی پیش‌رو می‌دانند اما با آغاز شمارش معکوس برای خداحافظی کارمندان منوتو، مجریان این شبکه که بیشتر غصه‌دار آینده شغلی خود هستند، اعتراف تکان‌دهنده‌ای از بی‌نتیجه بودن فعالیت این شبکه داشته‌اند. یک مجری معروف منوتو اخیراً عنوان کرده است که اگر این شبکه 40 سال دیگر هم باشد و همین برنامه‌ها را ادامه دهد و به ساخت برنامه‌های مستند نیز بپردازد، بود و نبودش فرق چندانی برای مردم نخواهد داشت.
 
قانون شفافیت منابع مالی
و خطر محرومیت از کاندیداتوری
 دست آخر اینکه،  قانون شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات مجلش شورای‌اسلامی که قرار است برای اولین‌بار در اسفند‌ماه امسال اجرایی شود، لازم‌الاجراست. این خبری بود که هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان روز گذشته اعلام کرد. سخنگوی شورای‌نگهبان در این‌باره اظهار داشت: این قانون لازم‌الاجراست و چنانچه کسی مرتکب تخلف شود طبق قانون با وی برخورد خواهد شد که برای برخی از تخلف‌ها در صورت اثبات علاوه‌بر مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون، محرومیت تا دو دوره کاندیداتوری در انتخابات مجلس پیش‌بینی شده است. طبق قانون شفافیت منابع مالی داوطلبان، نامزدهای ورود به خانه ملت برای هزینه‌های انتخاباتی سقف دارند و به هر میزانی نمی‌توانند هزینه کنند. سقف هزینه‌کرد در هر حوزه انتخابیه طبق معیارهایی همچون محدوده جغرافیایی، جمعیت و تعداد کرسی در مجلس مشخص می‌شود. علاوه‌بر این، طبق قانون شفافیت منابع مالی، داوطلبان از هر فردی اعم از حقیقی یا حقوقی نمی‌توانند کمک مالی دریافت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی