صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار

فشار مضاعف بر اوکراین
روز گذشته روسیه حملات گسترده‌ای را با ۱۵۸ موشک و پهپاد در مناطق مختلف اوکراین انجام داد که منجر به کشته شدن 12 نفر شد. دو شهرکی‌یف و لویو به طور عمده مورد هدف قرار گرفته و صدای انفجار از دیگر مناطق دیگر اوکراین از جمله نیپروپتروفسک، خارکیف، اودسا هم به گوش رسید. این حملات شبانه، چند روز پس از حملات اوکراین به یک کشتی جنگی روسیه در شبه‌جزیره کریمه انجام شد. بنابر گزارش مقامات اوکراینی، روسیه از موشک‌های مافوق صوت، کروز و بالستیک از جمله نوع ایکس۲۲ استفاده کرد که رهگیری آنها بسیار سخت است.
در این بین، روز گذشته امریکا با وجود وعده کمک 61 میلیارد دلاری اما 250 میلیون دلار اختصاص داد تا به طور حداقلی روند کمک‌رسانی به اوکراین را زنده نگه دارد.

رد صلاحیت دوباره ترامپ
روز پنجشنبه مقام ارشد انتخاباتی ایالت مین، دونالد ترامپ را به اتهام تحریک شورشیان در 6 ژانویه 2021، از مشارکت در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری سال آینده محروم کرد. این دومین حکم رد صلاحیت ایالتی برای رئیس‌جمهور سابق، در حالی صادر شده که با توجه به ارجاع پرونده کلرادو به دیوان‌عالی امریکا، وزارت امور  داخلی این ایالت حکم قضات را تعلیق کرده است.
به نوشته یورونیوز، به‌رغم توضیحات شینا بلوز، وزیر امور داخلی دموکرات‌های ایالت مین درباره اتهامات وارد بر رئیس‌جمهور سابق و علت رد صلاحیت او در این ایالت، برخی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه با آن مخالفت کردند. در همین حال وزیر امور داخلی ایالت کلرادو اعلام کرد که با توجه به اعتراض جمهوری‌خواهان به دیوان‌عالی کشور، نام ترامپ در انتخابات مقدماتی 5 ژانویه باقی می‌ماند، مگر اینکه حکم رد صلاحیت او توسط قضات کشور تأیید شود.

آماده‌باش رهبر کره شمالی به ارتش
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی از ارتش این کشور خواست تا آمادگی خود را در صورت وقوع جنگ افزایش دهند. او این فرمان را در نشست پایان سال کمیته مرکزی حزب کارگر صادر و امریکا را متهم کرد که با متحدانش برای رویارویی با کره شمالی تلاش می‌کند.
به گزارش دویچه وله، رسانه‌های دولتی کره به نقل از کیم جونگ اون نوشتند: «آمادگی نظامی به بالاترین نقطه خود رسیده است.» گزارش‌ها همچنین می‌گویند که رهبر کره‌شمالی وظایف نظامی ارتش خلق، صنعت مهمات، سلاح‌های هسته‌ای و مناطق دفاع غیرنظامی را تشریح کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی