صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

 افزایش20 درصدی سرعت دانلود 5G
متوسط سرعت دانلود جهانی 5G در سه ماهه سوم سال‌ جاری میلادی افزایش قابل توجه ۲۰ درصدی را تجربه کرد و به ۲۰۳ مگابیت بر ثانیه رسید.به گزارش ایسنا، این نرخ در مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۰۲۲) حدود ۱۶۸ مگابیت بر ثانیه بوده و این در حالی است که نرخ آپلود طی این یک سال تنها یک درصد رشد داشته است. براساس گزارش اوکلا، این بهبود با افزایش قابل توجه اشتراک جهانی 5G مطابقت دارد که نشان‌دهنده پیشرفت مثبت در پذیرش 5G توسط کاربران و عملکرد شبکه‌های نسل پنجم ارتباطی است.
 
ادامه همکاری فضایی امریکا و روسیه
با وجود تنش‌ها بین امریکا و روسیه در سال‌های اخیر، آژانس فضایی روسیه اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ میلادی برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی با ناسا همکاری می‌کند.به گزارش مهر، راسکاموس یا آژانس فدرال فضایی روسیه اعلام کرد: طی پروازهای آینده، خدمه از چند کشور مختلف در یک کپسول فضایی به مدار زمین ارسال می‌شوند. راسکاموس تصمیم دارد حداقل یک نماینده در بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی و یک نماینده از ناسا در بخش امریکایی این آزمایشگاه فضایی داشته باشد. این اخبار در حالی منتشر می‌شود که ناسا در آوریل ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد روسیه تا ۲۰۲۸ میلادی در ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی می‌ماند. یوری بوریسف، مدیرعامل راسکاموس هم قبلاً اعلام کرده بود روسیه پس از ۲۰۲۴ میلادی دیگر در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت نخواهد کرد تا روی ساخت ایستگاه فضایی مخصوص خود تمرکز کند.
 
تمدید فراخوان حمایت از
طرح‌های توسعه فناوری مواد
فراخوان ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در زمینه جذب ایده‌های فناورانه تا ۱۵ دی‌ماه تمدید شد.به گزارش ایسنا، از اهداف این فراخوان می‌توان به توسعه فناوری‌های نوین مرتبط با مواد پیشرفته و نوظهور و رفع نیازمندی‌ها، چالش‌ها و به‌روزرسانی سطح فناوری در صنایع مواد و ساخت در کشور اشاره کرد. توسعه فناوری با رویکرد اقتصاد چرخه‌ای یا بومی‌سازی در سایر زنجیره‌های تأمین و ارزش صنایع تأثیرگذار یا مبتنی بر مزیت‌های نهفته و توسعه فناوری و ظرفیت‌سازی تولید محصولات با هدف کاهش خام‌فروشی، از دیگر اهداف است. افزایش ارزش افزوده یا تاب‌آوری اقتصادی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی