صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

پس از دیدار مخبر و وزیر نفت عراق رقم خورد
تشکیل ۷ کمیته برای توسعه همکاری تهران و بغداد

روز گذشته «حیان عبدالغنی السواد» وزیر نفت عراق با سفر به تهران، با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
مخبر در این دیدار با اشاره به اینکه با وجود زمینه‌های مشترک و فراوان همکاری در حوزه‌های نفت، کشاورزی، صنایع و فناوری‌«های‌‌تک» تاکنون مناسبات اقتصادی دو کشور همپای مناسبات سیاسی رشد نیافته است، گفت: باید توافقات بین دو کشور هرچه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.
معاون اول رئیس جمهور به اشتراکات همه جانبه و فراوان دو کشور به لحاظ فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: کمتر کشورهایی همانند ایران و عراق را می‌توان پیدا کرد که در مؤلفه‌های گوناگون اینچنین مطابقت داشته باشند.معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع بسیار خوب و بموقع دولت عراق نسبت به فجایع غزه تأکید کرد: جنایات رژیم صهیونیستی دل هر انسانی را به درد می‌آورد و با همکاری آزادگان جهان باید این جنایات هرچه زودتر متوقف شود و علت عصبانیت امریکا و رژیم صهیونیستی و انتقام گرفتن از زنان و کودکان فلسطینی به دلیل شکسته شدن هیمنه آنها در جهان است.

ضرورت گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور
حیان عبدالغنی السواد وزیر نفت عراق نیز در این دیدار هدف از سفر خود را گامی بزرگ در تحکیم بیش از پیش روابط دو کشور و همچنین عملیاتی کردن توافقات بویژه طرح‌های حوزه نفت و گاز توصیف و تأکید کرد: باید علاوه بر مناسبات بالای دینی، مذهبی و سیاسی، حتماً روابط اقتصادی دو کشور تعمیق و گسترش یابد و توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور مهم‌ترین هدف دولت عراق است.
وزیر نفت عراق افزود: مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای با طرف ایرانی در بخش‌های سرمایه‌گذاری در مرزهای مشترک، بهره‌برداری و استفاده از تجارب جمهوری اسلامی ایران در بخش پالایش نفت، گاز و پتروشیمی انجام شد و از شرکت‌های متخصص ایرانی در حوزه نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه انرژی در عراق دعوت به‌عمل آمد.
وی به برگزاری و تشکیل کمیته‌های مشترک و تخصصی حوزه انرژی بین ایران و عراق در سفر به ایران اشاره و تأکید کرد: در این کمیته‌ها درخصوص نفت خام، بازسازی و ساخت پالایشگاه‌ها در عراق، سرمایه‌گذاری در بخش گاز عراق، حفاری و اکتشاف چاه‌های دریایی و خشکی نفت و گاز، مذاکرات و توافقات در حال بررسی و انجام است. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجارب و موفقیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی در استخراج نفت و ساخت پالایشگاه‌ها دارد که با توجه به میادین مشترک نفت و گاز زمینه‌های همکاری کاملاً آماده و مهیا است.
جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این دیدار با اشاره به تشکیل ۷ کمیته جداگانه در راستای توسعه همکاری‌های مشترک نفت، گاز، پتروشیمی و بخش انرژی در سفر وزیر نفت عراق به ایران، ادامه داد: توسعه میادین مشترک نفت و گاز، حفاری و اکتشاف میادین نفت و گاز و بازسازی و تعمیرات پالایشگاه‌ها از جمله زمینه‌های همکاری و توافقات دو کشور در این کمیته‌هاست.

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
در گفت‌و‌گوی تلفنی با امیرعبداللهیان:
روسیه بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دومین تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی ظرف پنج روز گذشته بر احترام به تمامیت ارضی ایران تأکید کرد و گفت که این کشور بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد.
لاوروف در این گفت‌و‌گو با تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آن را گام بسیار مهمی در توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه خواند و بار دیگر اعلام کرد که روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر فدراسیون روسیه است.
لاوروف جمعه پیش در پی بیانیه نشست مراکش با حضور کشورهای عربی و روسیه و طرح ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده بود. این بیانیه به احضار کاردار روسیه به وزارت امور خارجه ایران در غیاب سفیر این کشور و تسلیم یادداشت اعتراضی ایران نیز منجر شد.

رایزنی های امیرعبداللهیان در ایروان
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته برای دومین بار از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم راهی ارمنستان شد و با مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه در جریان این سفر، از ابتکار عمل مطرح شده توسط «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان مبنی بر «چهارراه صلح» استقبال کرد و بر آمادگی جمهوری اسلامی مبنی بر پیگیری سریع‌تر تقویت خط ترانزیتی شمال - جنوب تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی