صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

مسکو، مقصد جدید تورمنطقه‌ای رئیس‌کل بانک مرکزی

مناسبات پولی و بانکی میان ایران، روسیه و اتحادیه اوراسیا در مسیر تقویت

مسکو، مقصد جدید تور منطقه‌ای رئیس‌کل بانک مرکزی است. محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور افزایش همکاری‌های پولی و بانکی با روسیه و همچنین تقویت مناسبات در چهارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که روز دوشنبه امضا شد، صبح دیروز در صدر هیأتی فنی تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.
 فرزین در این سفر دو روزه با الویرا نبیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان را در این سفر معاونین اقتصادی و امور بین‌الملل بانک مرکزی، مدیران عامل دو بانک ملی و سپه و همچنین هیأت فنی همراهی می‌کنند.
درحالی رئیس‌کل بانک مرکزی در مسکو به سرمی‌برد که از ابتدای دی‌ماه سال گذشته سفرهای منطقه‌ای خود را به منظور تقویت دیپلماسی بانکی و ارزی آغاز کرد. برهمین اساس از 15 تا 21 دی‌ماه سال گذشته محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی دو سفر به کشورهای مهم و تأثیرگذار مانند قطر و امارات متحده عربی داشت که موضوع اصلی آن توسعه همکاری‌ها در حوزه پولی و بانکی بود.
این سفرها که با حمایت و مشارکت وزارت امورخارجه کشورمان انجام شد، ضمن اینکه به دیپلماسی بانکی کشور تحرک داد، آثار مثبتی نیز به دنبال داشت. در نخستین دور از این تور بانکی، رئیس‌کل بانک مرکزی در 15 دی‌ماه 1401 در دوحه به دیدار همتای قطری خود رفت و روز 21 دی‌ماه پارسال نیز امارات متحده عربی مقصد دومین سفر رئیس‌کل بود. در همین خصوص 15 دی‌ماه 1401 دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی با همتای قطری خود آغازگر دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه پولی و بانکی جمهوری اسلامی بود.
در ادامه دیپلماسی ارزی و بانکی‌، رئیس‌کل بانک مرکزی خردادماه امسال نیز راهی مسقط پایتخت عمان شد.
 در همین ماه در چهارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و استمرار و تقویت همکاری‌ها و رایزنی‌های پولی، بانکی و اقتصادی با همسایگان، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان به قطر سفر کرده بود تا با مقامات بانکی این کشور درباره ارتقای مناسبات دو و چند‌جانبه دیدار و گفت‌وگو کند.
به دنبال این تور ارزی در کشورهای همسایه، رئیس‌کل بانک مرکزی در سفری به واشنگتن با مسئولان صندوق بین‌المللی پول دیدار کرد که نتیجه آن امکان دسترسی ایران به حق برداشت ویژه خود نزد این صندوق بود. همچنین شرکت در اجلاس بانک جهانی در مراکش سفر دیگری بود که در حاشیه آن مذاکرات متعددی با همتایان رئیس‌کل انجام شد.

 

برش

ثبت رکوردهای جدید
در حالی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همچنان ادامه دارد و حتی تشدید هم شده است، دولتمردان برای مقابله با محدودیت‌های غیرقانونی تحریم و در راستای سیاست گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه، تاکنون عملکرد مثبتی در این بخش داشته‌اند، به طوری که با نگاه ویژه به این کشورها نه‌تنها تجارت غیرنفتی ایران و صادرات رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده، بلکه در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز منجر به تقویت همکاری‌ها شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی