در حافظه موقت ذخیره شد...
خبر پلاس
جزئیات طرح ابتکاری مصر برای توقف جنگ در غزه
این منابع با بیان اینکه «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پس از پایان مذاکرات ۴ روزه در قاهره وارد دوحه شد، تأکید کردند که این جنبش در چهارچوب دفتر سیاسی خود، برگه مکتوب ابتکار مصر برای آتشبس را که در قاهره دریافت کرده بود، بررسی خواهد کرد. منابع آگاه فاش کردند که این ابتکار شامل سه مرحله میشود: مرحله نخست، شامل آغاز آتش بس بشردوستانه به مدت دو هفته است که میتواند برای دو یا سه هفته دیگر تمدید شود و طی آن حماس ۴۰ زندانی، زن و کودک زیر ۱۸ سال اسرائیلی و مردان مسن بویژه بیماران را آزاد میکند. در مقابل، اسرائیل ۱۲۰ اسیر فلسطینی از همین دو قشر را آزاد میکند. در این مرحله، تنشها متوقف میشود، تانکها عقبنشینی میکنند و کمکهای غذایی، پزشکی، سوخت و گاز به نوار غزه میرسد.
مرحله دوم، شامل انجام گفتوگوی ملی فلسطینی تحت حمایت مصر با هدف پایان دادن به تفرقه و تشکیل دولتی متشکل از تکنوکراتها (مستقلها) برای نظارت بر مسائل مرتبط با کمکهای بشردوستانه، پرونده بازسازی نوار غزه و زمینهسازی برای انتخابات سراسری و ریاستجمهوری فلسطین میشود. مرحله سوم ابتکار مصر نیز مبتنی بر برقراری آتش بس کامل و توافق جامع مبادله اسراست که شامل تمامی سربازان اسرائیل اسیر نزد حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروههای فلسطینی میشود و در مقابل، درباره تعداد اسرای فلسطینی که اسرائیل آزاد خواهد کرد، از جمله اسرای با محکومیتهای بالا و کسانی که پس از ۷ اکتبر توسط اسرائیل دستگیر شدهاند، توافق خواهد شد. این مرحله همچنین شامل عقبنشینی اسرائیل از شهرهای نوار غزه و امکان بازگشت آوارگان به مناطق خود در غزه و شمال نوار است.
اگر چه مصریها با طرح خود به دنبال آتش بس در غزه هستند، اما در عین حال منابع رسانهای از ملحق شدن مصر به طرح «پل زمینی» انتقال کالا به رژیم صهیونیستی در راستای دور زدن محاصره اعمال شده ارتش یمن علیه این رژیم در دریای سرخ خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین به نقل از رسانههای عبری اعلام کرد که مصر به «پل زمینی» انتقال کالا به رژیم صهیونیستی در چهارچوب مقابله با عملیات ارتش یمن علیه این رژیم در دریای سرخ ملحق شدهاست.
طبق گزارش این رسانهها، شرکت مصری «WWCS» قراردادی را با رژیم صهیونیستی امضا کرده که به موجب آن امکان استفاده از گذرگاههای مرزی این رژیم برای حمل و نقل زمینی کالا از بندر دوبی و از طریق عربستان سعودی و اردن به سرزمینهای اشغالی و از آنجا از طریق دریای مدیترانه یا از راه زمینی به مصر فراهم میشود. دو طرف تصمیم گرفتند در زمینه حمل و نقل کالا از طریق «پل زمینی» که امارات را از طریق بنادر «حیفا» و «اشدود» در سرزمینهای اشغالی، یا از طریق بندر «ایلات» به مصر یا سایر مقاصد در خاورمیانه متصل میکند، همکاری کنند.