صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

حوادث جهان

مرگبارترین بلایای طبیعی در سال 2023

آخرین روزهای سال 2023 در حالی رو به پایان است که حوادث و بلایای طبیعی جان هزاران نفر را گرفته است. یکی از مرگبارترین این حوادث طوفان موسوم به «دانیل» بود که ۱۰ سپتامبر، شرق لیبی را درنوردید و فاجعه‌هایی را در شهرهایی مانند «بنغازی» و «درنه» به وجود آورد. این سیل باعث شکسته شدن 2 سد بزرگ شد و شهر درنه را ویران کرد. این حادثه منجر به کشته شدن بیش از ۴۳۰۰ نفر و آواره شدن دست‌کم ۴۰ هزار نفر دیگر شد. همچنین حدود ۷۰ درصد از زیرساخت‌ها در مناطق شرقی این کشور در پی وقوع این سیلاب وسیع و کم‌سابقه آسیب دید.
طوفان‌های ویرانگر
بر اساس گزارش آناتولی، طوفان موسوم به «دوکسوری» در ماه اوت باعث سیل‌های ویرانگر شد و ۱.۲ میلیون نفر از ساکنان استان «هوبئی» در چین ناچار به تخلیه خانه‌های خود شدند.
همچنین استان «گوانگ‌دونگ» نیز در ماه سپتامبر با سیل مواجه شد که به دلیل خسارات وارده، بیش از ۷۰ تمساح از یک مزرعه گریختند و نیروهای امدادی ناچار به جست‌و‌جو و زنده‌گیری این تمساح‌ها شدند.
طوفان «فردی» نیز در ماه آوریل «مالاوی» را درنوردید و ۵۳۷ نفر در پی آن ناپدید شدند. این طوفان که سواحل جنوب شرقی آفریقا را تحت‌تأثیر قرار داد، جان بیش از ۱۰۰۰ نفر را گرفت، خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها وارد و بیش از نیم‌میلیون نفر را آواره کرد.
در ماه ژوئن نیز طوفان شدید، باعث تخلیه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از منازلشان در هند و پاکستان شد.
دردسر باران‌های موسمی
باران‌های موسمی نیز در ماه اوت ۶۰ هزار نفر را در میانمار آواره کردند و زندگی ۷۰۰ هزار نفر را در بنگلادش بر اثر سیل و رانش تحت‌تأثیر قرار دادند.
در پاکستان، ۲۱۵ نفر در حوادث و سوانح ناشی از باران‌های موسمی که از اواخر ماه ژوئن شروع شد، جان خود را از دست دادند. باران‌های شدید موسمی منجر به جاری شدن سیل در ایالت «پنجاب» این کشور شد و ۱۴ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.
علاوه بر این، در ماه ژوئن، بارندگی شدید در ایالت «آسام» هند باعث آبگرفتگی ۱۰۸ روستا شد و بیش از ۱۱۵ هزار نفر از ساکنان آن آواره شدند. در شهر «مارب» در مرکز یمن هم بارندگی شدید و جاری شدن سیل در ماه مارس بیش از ۹۰۰۰ خانواده را آواره کرد.

ادعای یک ماهیگیر درباره هواپیمایی که 9 سال قبل ناپدید شد
یک ماهیگیر استرالیایی پس از 9 سال مدعی شده که بال هواپیمای ناپدید شده مالزیایی را چند ماه پس از حادثه پیدا اما این موضوع را پنهان کرده بود است.
به گزارش فاکس نیوز، این ماهیگیر بازنشسته ادعا می‌کند که تکه بزرگی از بال هواپیمای گمشده ام‌اچ ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی را در سواحل جنوبی استرالیا پیدا کرده است. وی گفت که در این ۹ سال سکوت کرده است اما اکنون می‌خواهد داستان خود را برای کمک به خانواده‌ کسانی که مسافر این هواپیما بودند، فاش کند. او این قطعه از هواپیما را در طول یک سفر ماهیگیری کشف کرده بود.
این هواپیمای مسافربری در تاریخ هشت مارس ۲۰۱۴ میلادی از کوالالامپور به پکن در حرکت بود که با ۲۳۹ سرنشین ناپدید شد. با این حال، جست‌وجوهای گسترده در سال‌های بعد نتوانسته به یافتن هواپیما منجر شود.به گزارش استریت تایمز، «ژان لوک مارچاند» یک کارشناس هوافضا و خلبان «پاتریک بلی» با اشاره به برخی اطلاعاتی که اخیراً در مورد سرنوشت هواپیمای ناپدید شده ام‌اچ ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی افشا شده، خواستار جست‌وجوهای جدید شده‌اند.
آنها گفته‌اند که هواپیما به طور عمدی ربوده و در اعماق اقیانوس سرنگون شده است.مالزی، چین و استرالیا در ژانویه ۲۰۱۷ پس از نیافتن اثری از هواپیما به جست‌و‌جوی دو ساله زیر آب در جنوب اقیانوس هند پایان دادند. این جست‌و‌جو برای کشورها ۱۳۳ میلیون دلار هزینه داشته است.
 
بازداشت عامل تهدید به حمله مرگبار در اسلواکی
پلیس اسلواکی مردی را بازداشت کرده که تهدید کرده بود می‌خواهد همانند حمله مسلحانه‌ای که روز پنجشنبه گذشته (30 آذرماه) در پراگ رخ داد، دست به کشتار بزند.به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس این مرد ۶۴ ساله را در شهر شمالی «زیلینا» پس از آن بازداشت کرد که در تماس با اورژانس گفته بود قصد دارد «آنچه را در پراگ اتفاق افتاد» در اسلواکی تکرار کند و می‌خواهد اسلحه تهیه کند. او اکنون به دلیل ایجاد وضعیت هشدار عمومی که حداکثر مجازات آن دو سال زندان است، تحت پیگرد قانونی قرار دارد.
روز پنجشنبه یک دانشجو در یکی از دانشگاه‌های پراگ به گروهی تیراندازی کرد و ۱۴ نفر را کشت.
 
قطع برق در طوفان استرالیا
رسانه‌های محلی استرالیا گزارش دادند که هزاران نفر از ساکنان ایالت «کوئینزلند» در شرق این کشور پس از طوفان بسیار شدید و خطرناک که برای دومین‌بار در ۱۲ ساعت این منطقه را درنوردید، بدون برق ماندند.
به گزارش آناتولی، طوفان همچنین بارش شدید باران و تگرگ را در پی داشته است. طوفان منجر به قطع ۱۲۰ خط برق شده و تقریباً ۵۷ هزار مشترک را در خاموشی فرو برده است.
به گزارش «راشاتودی»، دمای هوا در این کشور می‌تواند تا ۴۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد. بیش از ۲۰ آتش‌سوزی جنگلی در استرالیای غربی تا صبح یکشنبه ثبت شده که بیش از ۱۰۰۰ آتش‌نشان در پنج روز گذشته وارد عمل شده‌اند و انتظار می‌رود شرایط وخیم‌تر شود.
موج‌های گرما، سیل‌های مرگبار و آتش‌سوزی‌های طبیعی، همگی به این معنی است که مردم جهان در حال حاضر حوادث طبیعی شدید مرتبط با تغییر اقلیم را تجربه می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی