صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار جهــان

نیکی هیلی رقیب اصلی ترامپ شد
نظرسنجی‌های جدید از به ‌خطر افتادن پیشتازی ترامپ، ‌نامزد مطرح جمهوری‌خواهان در ایالت‌های کلیدی انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ امریکا خبر می‌دهد. به گزارش نیوزویک، نظرسنجی گروه تحقیقاتی امریکا که در این هفته انجام شد نشان داد: هیلی با ۲۹ درصد آرا مقابل ۳۳ درصد حمایت از ترامپ، ‌تنها ۴ امتیاز از او عقب‌تر است. نتایج نظرسنجی جدید این گروه تحقیقاتی باعث عصبانیت ترامپ شده و او در واکنش به آن در شبکه اجتماعی خود، ‌تروث سوشیال (Truth Social) پستی به اشتراک گذاشته و این نظرسنجی‌ها را جعلی نامیده است. در همین حال دیترویت‌نیوز یک گفت‌و‌گوی تلفنی مربوط به تاریخ 17 نوامبر 2020 را منتشر کرده که در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا از دو مقام انتخاباتی منطقه وین در ایالت میشیگان می‌خواهد نتیجه انتخابات را که پیروزی جو بایدن بوده است، تأیید نکنند.

بورل نگران از اوج‌گیری راست‌های افراطی در اروپا
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به اینکه انتخابات پارلمانی اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ می‌تواند به اندازه رقابت‌های انتخاباتی در امریکا سرنوشت‌ساز باشد هشدار داد. وی بر این باور است که نگرانی رأی‌دهندگان اروپایی درباره مسائل ناشناخته ممکن است آنها را به سمت حمایت از احزاب راست‌گرای پوپولیست سوق دهد. به گزارش ایرنا، جوزپ بورل به روزنامه گاردین گفت:«نگران ترس اروپایی‌ها هستم. نگران هستم اروپایی‌ها فقط به دلیل اینکه ترسیده‌اند، رأی دهند. از نظر علمی ثابت شده ترس در برابر ناشناخته‌ها و عدم اطمینان، هورمونی را ترشح می‌کند که باعث واکنش برای احساس امنیت می‌شود.»

اوربان: از فشارهای بروکسل خسته شده‌ام
نخست‌وزیر مجارستان در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اظهار کرد که اتحادیه اروپا تصمیمات اشتباهی را به بوداپست تحمیل می‌کند و او از این فشارها -خصوصاً در مورد جنگ اوکراین- خسته شده است. به گزارش ایسنا، ویکتور اوربان در گفت‌وگو با روزنامه «ملت مجارستان» گفت:«از بروکسل خسته شده‌ام. اکنون سؤال این است که از وضعیت موجود چه نتیجه‌ای بگیریم.» اوربان در ادامه گفت که از نظر وی اروپا اکنون باید به دنبال افزایش تعداد متحدان خود و ارتقای اتحادیه اروپا باشد. به گفته نخست‌وزیر مجارستان، اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر جایگاه خود را در اقتصاد جهانی از دست داده، هنوز قدرت دفاعی خود را تحکیم نکرده و در حل مناقشات میان کشورها ناتوان بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی