صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ادامه از صفحه 3

اعدام غیرنظامیان در خیابان

در جریان جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه نیز طبق برآورد خبرگزاری آسوشیتدپرس حدود ۱۹ هزار مصری، سوری و مردم دیگر در جنگ با اسرائیل کشته شدند و رقم مشابهی نیز عمدتاً متشکل از سوری‌ها و مصری‌ها در جریان جنگ ۱۹۷۳ کشته شدند. همچون جنگ‌های غزه و لبنان، تعیین رقم دقیق تلفات برای این جنگ‌ها هم مشخص نیست، اما گمان می‌شود اکثر این کشته‌ها را نیروهای رزمنده تشکیل داده باشند. به عکس اما این بار وزارت بهداشت غزه متعلق به دولت تحت رهبری حماس در این باریکه اعلام داشته که تاکنون حدود ۷۰ درصد شهدای جنگ اخیر را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. روز پنجشنبه این وزارتخانه اعلام داشت، تعداد آمار شهدا به ۲۰ هزار و 57 نفر رسیده اما مقام‌های غزه هرگز اینکه چه تعداد از این شهدا را نیروهای رزمنده تشکیل داده‌اند، اعلام نکرده‌اند.
نیویورک‌تایمز در ادامه این مطلب نوشت: «انتظار می‌رود زمانی که فلسطینی‌ها قادر به برداشتن آوار ویرانی‌های گسترده ناشی از جنگ شوند، تعداد کشته‌شدگان به میزان چشمگیری بالاتر رود.» یک سخنگوی دولت غزه روز چهارشنبه گفت، علاوه بر کشته‌شدگان، ۶۷۰۰ نفر هم مفقود هستند و گمان می‌رود بسیاری از آنها زیر آوارها باشند. مقام‌های غزه گفته‌اند، وزارت بهداشت غزه داده‌های مربوط به کشته‌شدگان را با استفاده از اسناد و مدارک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها حاصل می‌کند. اما در هفته‌های اخیر دفتر رسانه‌ای دولت غزه نیز بعد از بمباران تأسیسات وزارت بهداشت و بی‌استفاده شدن ۲۷ بیمارستان از مجموع ۳۶ بیمارستان غزه در اثر حملات هوایی برای جمع‌آوری آمار و ارقام قدم جلو گذاشت. اختلالات مکرر در مخابرات به دلیل حملات صهیونیست‌ها به برج‌های مخابراتی، کنترل خطوط مخابراتی این باریکه توسط ارتش رژیم صهیونیستی و کمبود سوخت موجب شده که جمع‌آوری اطلاعات بسیار دشوار شود.
 

جدایی ۳ کشور اروپایی از ائتلاف نظامی امریکا

در حالی که واشنگتن از تشکیل ائتلافی دریایی با مشارکت ۱۰ کشور از جمله انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در مقابله با تهدیدات ارتش یمن در دریای سرخ خبر داده بود، اینک، منابع خبری از فروپاشی گام به گام ائتلاف نظامی با کناره‌گیری متحدان امریکا از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا خبر می‌دهند. در همین ارتباط، روزنامه دیلی اکسپرس گزارش داد: فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خروج خود را از عملیات «نگهبان سعادت» تحت فرماندهی امریکا اعلام کرده و افزودند، آنها فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا انجام می‌دهند نه امریکا. بر پایه این گزارش، به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هشدار داده شده بود که «هیچ‌کس عملیات دریایی او را جدی نمی‌گیرد.» و با خروج سه کشور اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا ناقوس فروپاشی ائتلاف دریایی امریکا نواخته شده است. عملیات نگهبان سعادت یک عملیات نظامی در دریای سرخ است که در اوایل ماه جاری برای پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی‌های به مقصد فلسطین اشغالی، ترتیب داده شد.

 

اعتراف به ارزیابی اشتباه درباره تعداد تونل ها

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت که تعداد تونل‌های گروه‌های مقاومت در نوار غزه 600 درصد بیش از ارزیابی‌های اولیه است. به گزارش فارس، بر اساس پایگاه خبری این روزنامه سران ارتش اسرائیل معتقدند که امکان تحقق اهداف جنگ وجود دارد اما این موضوع نیازمند چند ماه جنگ و تلفات است. این روزنامه صهیونیستی در ادامه گزارش خود نوشت: «تعداد تونل‌ها در غزه 500 تا 600 درصد بیش از ارزیابی‌های ارتش اسرائیل است.»
ارتش رژیم صهیونیستی چند روز پیش ادعا کرد که بزرگترین تونل حماس در نوار غزه را کشف کرده است که بیش از چهار کیلومتر امتداد دارد و با گذرگاه مرزی Erez تنها ۴۰۰ متر فاصله دارد. عکاس خبرگزاری فرانسه، نیز گزارش داد که بزرگی این تونل به اندازه‌ای است که یک خودرو کوچک نیز می‌تواند داخل آن حرکت کنند.
 

عربستانی‌ها حامی قطع رابطه اعراب با تل آویو

نتایج نظرسنجی مؤسسه واشنگتن از مردم عربستان نشان می‌دهد که ۹۱ درصد از شهروندان عربستانی حوادث غزه را با وجود شمار زیاد شهدای فلسطینی، یک پیروزی برای فلسطینی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان می‌دانند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، در نظرسنجی تازه «مؤسسه واشنگتن» که بین ۱۴ نوامبر تا ۶ دسامبر انجام شد، ۹۱ درصد از عربستانی‌ها حوادث اخیر غزه را به عنوان پیروزی برای فلسطینی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان، علی‌رغم ویرانی‌های عظیم و شمار فراوان شهدا اعلام کردند.
در مورد نقش جهان عرب، نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ۹۶ درصد از پاسخ دهندگان عربستانی با این پیشنهاد موافق هستند که کشورهای عربی باید فوراً تمام روابط دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی خود با تل آویو را در اعترض به عملیات نظامی در غزه قطع کنند. طبق این نظرسنجی، تنها ۱۶ درصد از عربستانی‌ها معتقدند که حماس باید از تأکید بر نابودسازی اسرائیل دست بردارد و به جای آن با راه‌حل دو کشوری موافقت کند، همچنین ۹۵ درصد پاسخ‌دهندگان در پاسخ به این سؤال که آیا کشتار غیرنظامیان توسط حماس برخلاف آموزه‌های اسلام است، پاسخ دادند که حماس غیرنظامیان را نمی‌کشد.

 

راهپیمایی 5 روزه علیه نتانیاهو

منابع رسانه‌ای از آغاز راهپیمایی اعتراضی چند روزه صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های مجاور نوار غزه درپی بی‌توجهی کابینه رژیم اشغالگر به سرنوشت اسرای صهیونیست خبر دادند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری فلسطینی «سما» در این باره گزارش داد که ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین مجاور نوار غزه از دیروز راهپیمایی اعتراضی را به سمت تل‌آویو آغاز کردند. برپایه این گزارش، این راهپیمایی اعتراضی به مدت پنج روز برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است که معترضان روز پنجشنبه هفته جاری در مقابل دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در شهر تل‌آویو تجمع کنند. برگزار کنندگان این راهپیمایی هدف خود را تحت فشار قرار دادن کابینه رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ و آزاد کردن تمامی اسرای صهیونیست اعلام کرده‌اند.

 

طرح ضد حماسی رئیس جمهور یهودی آرژانتین

رئیس‌جمهور لیبرتارین آرژانتین که از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی است، از تلاش دولت برای اعلام جنبش مقاومت اسلامی حماس به عنوان یک سازمان «تروریستی» خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نشریه اینفوبائه، خاویر میلِی، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین در پاسخ به درخواست سابرینا آخمِشِت، قانونگذار آرژانتینی مبنی بر قرار دادن حماس «در فهرست سازمان‌های تروریستی»، تلاش دولت در راستای این اقدام را تأیید کرد.
خاویر میلِی حمایت بی‌قید و شرط خود از رژیم اسرائیل در چهارچوب تهاجم به غزه که بر اساس آخرین آمار، موجب شهادت بیش از ۲۰ هزار و ۲۰۰ فلسطینی شده، اعلام کرده است. وی پیش از تصدی پست ریاست جمهوری گفت که نخستین سفر او به امریکا و اراضی اشغالی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی