صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

در واکنش رئیس مجلس به بیانیه نشست مراکش مطرح شد
توسعه جزایر سه‌گانه، پاسخ عملی ایران به ادعای امارات

معاون وزیر امور خارجه روسیه احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران را از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه اعلام کرد. تأکید بر این موضع پس از آن انجام شد که مقامات دیپلماتیک کشورمان در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه بر لاینفک بودن جزایر سه‌گانه از تمامیت ارضی ایران تأکید کردند. در همین راستا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در امتداد واکنش نمایندگان مجلس به بیانیه مجمع همکاری کشورهای عرب و روسیه یادآور شد: «در برنامه هفتم، دولت به توسعه شهرستان بوموسی با محوریت جزایر سه‌گانه در زمینه‌های مختلف بازرگانی، اقتصاد دریامحور، آموزش عالی، درمانی و... مکلف شده است. این پاسخ عملی ایران به امارات است که با جدیت دولت در اجرا، همگان بوموسایی متفاوت را به عنوان بخشی از سرزمین مادری‌مان خواهند دید.» رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: روابط با روسیه بر اساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است. هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد، حتماً خلاف این اصول است و از سوی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد و روسیه نیز باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد.
به گزارش ایرنا، در پاسخ به این خواست «میخائیل باگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با کاظم جلالی سفیر کشورمان روابط مسکو و تهران را روابطی دوستانه و ویژه برشمرد و تأکید کرد، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه است. سفیر کشورمان نیز با تأکید بر حاکمیت بلافصل و تاریخی ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج‌فارس گفت، انتظار ما این است که مسکو با توجه به روابط رو به‌رشد با جمهوری اسلامی ایران، اجازه ندهد دشمنان روابط دو کشور از چنین مواضع و فضاهایی سوء‌استفاده کنند.

 

در مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد
گفت‌و‌گوی بین اندیشکده‌ای پیرامون محور مقاومت

رؤسای مراکز مطالعاتی لبنان، عراق، قزاقستان و کارشناسان مسائل غرب آسیا در نشست دیپلماسی اندیشکده‌ای در پرتو عملیات طوفان‌الاقصی بر ایجاد و پیشبرد گفت‌و‌گوهای بین اندیشکده‌ای، متمرکز برمحور مقاومت و فعال شدن ظرفیت دیپلماسی اندیشگاهی بیرون از مرزاین محور، علیه رژیم اسرائیل تأکید کردند.
به گزارش «ایران»، در نشست «دیپلماسی اندیشکده‌ای در پرتو عملیات طوفان الاقصی» که روز گذشته در مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزارشد، مصطفی زمانیان رئیس این مرکز با اشاره به اهمیت دیپلماسی اندیشکده‌ای و لزوم تبادل نظر شفاف و صریح میان اندیشه ورزان و پژوهشگران کشورهای منطقه گفت: طوفان‌الاقصی پاسخ حماس به دهه‌ها اشغالگری و تجاوز صهیونیست‌ها به حقوق فلسطینیان بود، از این رو اکنون نیاز است ابعاد مختلف آن اعم از حقوقی، فرهنگی و سیاسی در فضای اندیشکده‌ای توسط پژوهشگران مورد بحث قرار گرفته و موجب خلق روایت صحیح و شفاف از این اتفاق بزرگ تاریخی شود.
یوسف نصراله، استاد دانشگاه لبنان و رئیس مرکز تحقیقاتی «مطالعات راهبردی فلسطین» نیز در ادامه این نشست گفت: مقاومت به متغیری مؤثر و غیرقابل چشم پوشی در منطقه تبدیل شده که جایگزینی برای آن وجود ندارد. بولات نورگلیف، رئیس مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی قزاقستان نیز طی سخنانی گفت: هم‌اکنون فضایی در عرصه بین‌الملل ایجاد شده و حتی در جامعه یهودیان امریکا هم نفوذ پیدا کرده که می‌تواند زمینه افزایش فشار به مقامات رژیم صهیونیستی و تغییر شرایط در جامعه آن را به وجود آورد.

 

باقری: غربی‌ها به دنبال فرافکنی «ضربات جریان مقاومت» هستند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه نسبت دادن قدرت جریان مقاومت به ایران را فرافکنی غربی‌ها عنوان کرد. به گزارش مهر، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در حاشیه کنفرانس بین‌المللی تهران درباره فلسطین، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی، مبنی بر ادعای غربی‌ها درباره اینکه ایران، موقعیت کشتی‌های امریکایی را به مقاومت یمن اطلاع می‌دهد، اظهار کرد: مقاومت، ابزارهای قدرت خود را دارد و براساس تصمیمات و توانمندی‌های خود، عمل می‌کند.
وی افزود: اینکه برخی قدرت‌ها مانند امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از جریان مقاومت ضرباتی می‌خورند و برای آن فرافکنی می‌کنند، به هیچ وجه نمی‌تواند واقعیت قدرت مقاومت در منطقه را مورد خدشه قرار دهد.  
این موضع معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان پس از آن مطرح شد که «آدرین واتسون» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید مدعی مشارکت جمهوری اسلامی ایران در طراحی عملیات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شد.

جستجو
آرشیو تاریخی