صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در پی شکست های پی در پی اشغالگران از مقاومت صورت گرفت

فرار تیپ یک ارتش صهیونیستی از غزه

حسین فاطمی
خبرنگار


 مانورهای سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی درباره پیشروی زمینی ارتش این رژیم در نوار غزه در شرایطی هر روز بیشتر از روز پیش می‌شود که واقعیت‌های میدانی خلاف آن را نشان می‌دهند. در همین باره منابع صهیونیستی اذعان کردند، در پی تلفات تیپ گولانی که برجسته‌ترین نظامیان اسرائیلی در آن حضور دارند، این تیپ از غزه عقب‌نشینی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم در پی افزایش قابل توجه تلفات در جریان درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین، تیپ گولانی را از غزه عقب کشید. «تیپ گولانی» یا «تیپ شماره یک ارتش اسرائیل» شامل نظامیانی است که صهیونیست‌ها می‌گویند بیشترین و سخت‌‌ترین آموزش‌ها را می‌بینند و در نبرد زمینی غزه هم حساب ویژه‌ای روی آنان باز شده بود. این تیپ اما در برابر نیروهای مقاومت فلسطین راه به جایی نبرده است.
هر چند که مسئولان صهیونیست آمار دقیقی از تلفات ارتش خود بویژه تیپ گولانی ارائه نمی‌دهند، ولی اخباری که نیروهای مقاومت منتشر کرده‌اند، حاکی از آن است که صهیونیست‌ها تلفات زیادی بویژه در محله الشجاعیه متحمل شده بودند. در همین ارتباط آخر هفته گذشته شبکه عبری «کان» از شکستی بزرگ برای ارتش اسرائیل با ده‌ها کشته و زخمی در الشجاعیه خبر داد و گفت که در درگیری‌های این منطقه و طبق آخرین آمار، ۱۰ نظامی ارتش از تیپ گولانی کشته شده‌ بودند، اما آمار دقیقی از تعداد افراد زخمی منتشر نشد. بنا بر گزارش‌ها، به طور خاص در این رویداد، گروهی از نظامیان گردان ۵۳ تیپ گولانی وارد ساختمان‌هایی در این محله شدند که ناگهان در یکی از کمین‌های گردان‌های القسام افتادند. ابتدا مقابل درب یکی از ساختمان‌ها بمبی منفجر شد که بر اثر آن ۴ نظامی زخمی شدند و ارتباط با آنها قطع شد؛ گمان می‌رفت که این نیروها به اسارت درآمده‌اند. نظامیان دیگری از یگان نجات ۶۶۹ به سمت این ساختمان حرکت کردند که پس از رسیدن به آنجا هدف تیراندازی مبارزان القسام قرار گرفتند که بلافاصله دو نفر از این نیروها کشته شدند.
تامر گرینبرگ، فرمانده گردان ۱۳ تیپ گولانی که تا هفته قبل از این حادثه رجز می‌خواند و خطاب به مبارزان مقاومت گفته بود، «بیایید ببینیم چه کسی برای جنگ بهتر آماده شده است، ما تمایل بسیار زیادی برای حمله و قتل تعداد بیشتری از شما داریم...» هم کشته شده که این برای اسرائیلی‌ها شوک‌آور است. در شرایطی که رسانه‌های اسرائیلی طی هفته‌های جاری بارها در آمار اعلامی ارتش درباره تلفات این رژیم در جنگ غزه تشکیک وارد کرده‌اند، تل‌آویو دیروز آمار جدیدی درباره تلفات خود ارائه داد. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، شمار تلفات این رژیم از ابتدای جنگ علیه غزه به ۴۶۹ نظامی افزایش یافته است. به گفته ارتش، همچنین 8 نظامی اسرائیلی بشدت زخمی شدند.
 
افق مبهم آتش‌بس و تلاش‌های مجدد صهیونیست‌ها
اگر‌چه از اواسط هفته گذشته تحرکاتی برای برقراری آتش‌بس مجدد در غزه شکل گرفته بود، اما سمت و سوی تحولات افق مبهمی را برای تحقق آتش‌بس رقم زده است. با این حال سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که این رژیم ارائه پیشنهادی به حماس برای برقراری آتش‌بس نسبتاً طولانی و نه یک هفته‌ای را در دست بررسی دارد. این سازمان در شامگاه پنجشنبه گزارش داد که پیشنهاد برقراری آتش‌بس نسبتاً طولانی از سوی صهیونیست‌ها برای متقاعد کردن حماس جهت اتمام توافق تبادل اسرا ارائه خواهد شد. موضوع ارائه این پیشنهاد از سوی دولت نتانیاهو پس از آن مطرح شد که گروه‌های فلسطینی پنجشنبه اعلام کردند، تنها پس از پایان جنگ حاضر به مذاکره درباره تبادل اسرای اسرائیلی خواهند بود.
سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل در حالی این خبر را به نقل از مسئولانی که نام آنها را فاش نکرده، منتشر کرد که این رژیم هم‌اکنون در حال بررسی پیشنهادهایی اضافی به‌منظور متقاعد کردن حماس است تا این جنبش از درخواست‌های خود عقب‌نشینی کرده و فرصت لازم را برای احراز پیشرفت منجر به توافق مهم آزادی و تبادل اسرا، فراهم کند. به گفته این سازمان، کشور قطر در حال انجام مذاکرات بی‌وقفه‌ای شامل اعمال فشار بر حماس است تا آن را متقاعد کند، توافق تبادل اسرا را بپذیرد.
پاسخ مقاومت غزه به درخواست‌های تبادل اسرا
این در حالی است که گروه‌های فلسطینی طی بیانیه‌ای تأکید کردند تا زمانی که جنگ به‌طور همه‌جانبه متوقف نشده هیچ‌گونه توافقی برای تبادل اسرا را نخواهند پذیرفت. پیش‌تر منابع «العربیه» فاش کردند، حماس با نپذیرفتن آتش‌بس‌های کوتاه مدت، خواهان آتش‌بسی دست‌کم 14 روزه شده است. رژیم صهیونیستی در مقابل بر آتش‌بس 5 روزه‌ای که پس از پایان مدت اصلی آن به‌طور روزانه و یک روزه تمدید می‌شود، اصرار ورزیده است. حماس در واکنش به تشدید حملات اسرائیل در نوار غزه تأکید کرده که مذاکرات در سایه ادامه جنگ را نمی‌پذیرد و برای انجام هرگونه مذاکراتی در مرحله اول جنگ در غزه باید متوقف شود. حماس همچنین درخواست کرده که مکان‌هایی امن برای آوارگان در‌ نظر گرفته شود و حملات اسرائیل در آن متوقف شود و امکان کمک‌رسانی بشردوستانه و رساندن کمک‌های غذایی و دارویی کافی در آن مناطق امن در نوار غزه، فراهم شود.
در همین حال شبکه «سی‌ ان‌ ان» هم بامداد دیروز (جمعه) همسو با ادعای سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از پیشنهاد این رژیم برای توافق جدید آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با حماس خبر داد. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام امریکایی مطلع گزارش داد که تل‌آویو توافق جدیدی را به حماس پیشنهاد داده که ذیل آن یک هفته توقف درگیری‌ها برای آزادی ۳۵ اسیر صهیونیست ذکر شده است.
 
ادامه سریال تعویق رأی‌گیری در شورای امنیت
در حالی که افق چندان روشنی برای آتش بس وجود ندارد، رایزنی‌های فشرده در سازمان ملل بر سر قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه با امریکا برای عدم وتو (عدم مخالفت) ادامه دارد و بار دیگر رأی‌گیری در این باره به تعویق افتاد و به دیروز جمعه به وقت محلی موکول شد که البته تا لحظه تنظیم این گزارش خبری در خصوص برگزاری این نشست و وتو یا عدم وتوی امریکا و دیگر اعضا در شورای امنیت مخابره نشد.
پنجشنبه چهارمین روزی بود که رأی‌گیری درباره این قطعنامه به تعویق افتاد. پیش از این، جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید همزمان با رایزنی‌ها در خصوص پیش‌نویس قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه اعلام کرده بود که کشورش در حال همکاری با سازمان ملل در خصوص این قطعنامه است.
 
افزایش شمار شهدای غزه به بیش از ۲۰ هزار
در شرایطی که کارشکنی صهیونیست‌ها عملاً آتش‌بس را دور از دسترس کرده و همزمان مانع‌تراشی امریکایی‌ها هم شورای امنیت را به بن‌بست واقعی کشانده، در اثر تداوم و تشدید حملات اشغالگران از بعدازظهر چهارشنبه گذشته شمار شهدای غزه به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید
بنا بر آماری که دیروز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه به ۲۰ هزار و ۵۷ شهید رسیده است. به گزارش خبرگزاری «شهاب» وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه خود همچنین خبر داده است، از ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون ۵۳ هزار و ۳۲۰ نفر نیز بر اثر تجاوز رژیم صهیونیستی، در نوار غزه زخمی شده‌اند.

ادامه در صفحه  4

 

خبر پلاس
1

عملیات زیرگیری صهیونیست‌ها در جنین

یک نظامی زن صهیونیست بر اثر زیرگیری در نزدیکی جنین مجروح شد. به گزارش ایسنا، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که در پی این حادثه نیروهای اشغالگر به یک فلسطینی در شهرک برطعه در نزدیکی جنین شلیک کردند. این عملیات مبارزان فلسطینی کرانه باختری در حالی انجام شد که بامداد دیروز نیروهای اشغالگر به حملات خود به شهرها، شهرک‌ها و اردوگاه‌های فلسطینی در کرانه باختری ادامه دادند و پیش از عقب‌نشینی از آنها، به یورش در شهر قلقیلیه و طوباس متمرکز شدند. در همین حال گزارش خبرگزاری آناتولی حاکی است، پلیس اسرائیل با حمله به فلسطینی‌هایی که قصد اقامه نماز جمعه در اطراف این مسجد را داشتند، 2 نفر از آنها را مجروح کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی