صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

کابینه هیأت دولت در یازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی میهمان دو روزه مردم گلستان بود

ثمره کار و فعالیت در شمال‌شرق ایران

پنجشنبه گذشته آیت‌الله رئیسی در یازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی به گرگان، مرکز استان گلستان سفر کرد و با هیأت دولت خود میهمان دو روزه مردم خونگرم این استان بود. آیت‌الله رئیسی در این سفر، علاوه بر بررسی اجرای مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت مردمی، پروژه بزرگ فیبر نوری و پروژه‌های آب‌رسانی استان در بخش‌های مختلف از جمله گنبدکاووس را نیز افتتاح کرد. همچنین سفر رئیس‌جمهور کشورمان به استان گلستان با استقبال پرشور مردم این استان، بویژه علما و مردم اهل سنت همراه بود. آیت‌الله رئیسی در بخشی از این سفر که همزمان با شب یلدا بود، به میان سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران رفت و در کنار آنها چله‌نشینی کرد. دیدارهای عمومی با مردم گرگان، مراوه‌تپه و همچنین نشست با فعالین توسعه زنجیره ارزش استان نیز از دیگر برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان بود.
 
راهبرد دولت؛ نهضت حل مسائل
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به مرکز استان گلستان، در سخنانی درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر، با بیان اینکه در دور اول سفر نیازهای فوری و ضروری استان مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: بر این اساس دوستان و همکاران ما بسیج شدند تا با همکاری مردم عزیز نیازها و کارهای ضروری را دنبال کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بنای دولت مردمی نه عبور از کنار مشکلات و مسائل بلکه شناخت و حل مسأله است، افزود: این دولت نهضت حل مسأله را دنبال می‌کند. ما باور داریم باید مسأله را شناخت، راهکارهای حل مسأله را پیدا و آن را حل کرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در نتیجه مصوبات دور اول سفر دولت مردمی به استان، طرح‌های عمرانی و اقتصادی خوبی از جمله در زمینه آب‌رسانی اجرا شده است، اظهار داشت: تلاش شبانه‌روزی و مجاهدانه استاندار، مدیران استان، نمایندگان، نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان و همه دلسوزان استان باعث شده که امروز بتوانیم گزارش خوبی از این مصوبات برای مردم داشته باشیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید در کنار برنامه، کارنامه هم داشته باشیم، گفت: در دور دوم سفرهای استانی ضمن پیگیری مصوبات دور اول سفر، موارد مهمی که در این دور مورد توجه است به اطلاع مردم خواهیم رساند و دوستان و همکاران ما برای اجرای آنها بسیج خواهند شد تا با روحیه جهادی و بسیجی دنبال و اجرایی شود.
آیت‌الله رئیسی، گلستان را استان ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: گردشگری، دریا، صنعت و معادن متنوع و متعدد استان در کنار ظرفیت مهم و بزرگ کشاورزی استان، استعدادهای بسیار خوبی هستند که خداوند متعال به گلستان عطا کرده و مهم این است که از این ظرفیت‌ها به نحو صحیح بهره‌برداری کرد و بنای دولت مردمی این است که با همفکری و هم‌اندیشی با بزرگان این مهم را محقق کند.
 
حفظ وحدت و انسجام، از ضروریات مهم کشور است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در نشست با جمعی از علما، خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان که در جوار مضجع شریف امامزاده یحیی ابن زید(ع) برگزار شد، با تأکید بر ضرورت توجه علما و نخبگان نسبت به شناخت جامعه، نیازها و اقتضائات آن و نقش‌آفرینی برای رفع این نیازها، تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با کژی‌ها و فسادها را دو وظیفه اصلی این قشر از جامعه برشمرد. رئیسی توجه به توسعه علم و دانش به عنوان یکی از زمینه‌های مصونیت‌بخشی به جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و بر نقش علما، فرهیختگان و نخبگان در این زمینه تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین ناظر به برخی نکات مطرح شده از سوی چند نفر از چهره‌های برگزیده استان گلستان درباره مسائل و مشکلات این استان، بر توجه ویژه دولت به تخصیص اعتبارات بر اساس آمایش سرزمینی، عدالت‌محوری در تدوین برنامه هفتم توسعه، توجه به فعال کردن اقتصاد روستا با هدف جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی روستاییان، بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، توجه به گردشگردی به عنوان ظرفیت مهم و محوری استان، لزوم گسترش کتابخانه‌های استان گلستان و توسعه ورزش به عنوان یکی از زمینه‌های مهم برای صیانت از جوانان تأکید کرد.
رئیسی در ادامه حفظ وحدت و انسجام در کشور را از ضروریات بسیار مهم برشمرد و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه تأکید کرد: هر کس با عمل، سخن و قلم خود به انسجام و وحدت موجود در کشور لطمه بزند، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، در راستای اهداف و خواسته‌های دشمنان گام برداشته است. رئیس‌جمهور با اشاره به وقایع تلخ و تأسف‌بار غزه و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه زنان و کودکان به رغم مقاومت بی‌نظیر و مثال‌زدنی مردم این منطقه تصریح کرد: جهان اسلام و امت اسلامی همواره آنجایی از دشمنان ضربه خورده که وحدت و انسجامش دچار غفلت و آسیب شده است.
 
رشد، اساس حل مشکلات است
آیت‌الله رئیسی همچنین در نشست «توسعه زنجیره ارزش» که با حضور مسئولان و نیز فعالان اقتصادی استان برگزار شد، با اشاره به بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه به قله نزدیک هستیم و خستگی ممنوع است، تصریح کرد: امروز و در این مسیر وظیفه سنگینی بر عهده همه ما قرار دارد و باید تلاش‌مان را مضاعف کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید طرحی نو دراندازیم، افزود: در انجام کارها کسی به لحاظ کمی از کار کم نمی‌گذارد، اما در عین حال باید تلاش کنیم هر چه بیشتر بر کیفیت کار خود بیفزاییم. همچنین باید تلاش کنیم ظرفیت‌های خود را ارتقا دهیم تا سختی‌های کار باعث ناامیدی و سستی ما در کار نشود و توأمان بهره‌وری کار را نیز افزایش دهیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تسهیل اشتغال‌آفرینی باید در همه بخش‌ها بویژه در بودجه‌ریزی در دولت و مجلس بیش از پیش مورد توجه باشد، گفت: باید مهار تورم را نیز مدنظر داشته باشیم، اما در کلیت باید به راه‌حل‌هایی که به رفع ریشه‌ای مسائل و مشکلات منتج می‌شوند، بیشتر توجه کنیم و از راهکارهایی که شاید در کوتاه‌مدت باعث رضایت برخی‌ها شود، اما مشکلات را به شکل ریشه‌ای حل نمی‌کنند، اجتناب کرد.
رئیسی با بیان اینکه رشد تولید چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اساس حل مشکلات است، خاطرنشان کرد: رشد و رونق تولید باید همه هم و غم دولت و مجلس و دیگر دستگاه‌ها و بخش‌ها باشد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انتظار جدی از ما و شما مسئولان این است که در مجموعه اداری‌مان حرکتی تحولی داشته باشیم، گفت: با توجه به تأکید قانون و ضرورت‌های کشور باید همه تلاش خود را برای ارتقای بهره‌وری به کار بگیریم. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه باید تصدی‌گری‌های دولتی را به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار کنیم، افزود: این مهم به صرف سخنرانی کردن محقق نمی‌شود، ضمن اینکه پس از واگذاری نباید بخش خصوصی یا تعاونی به حال خود رها شود بلکه باید از لحاظ مالی و حقوقی مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرد.
 
گرفتار حواشی نمی‌شویم
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به هماهنگی، وحدت و انسجام میان مسئولان، مردم و اقوام مختلف در استان گلستان اشاره کرد و اظهار داشت: وحدت موجود نعمت و زمینه‌ای بسیار مناسب برای توسعه استان است.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه بنای ما در دولت مردمی بر این است که گرفتار حاشیه‌ها نشویم، تصریح کرد: آنچه امید، نشاط و سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد، کار است و کار و کار و لذا به هیچ وجه اجازه ندهید حاشیه‌ها بر اصل سایه افکنده و مانع از انجام کارها شود.
رئیس‌جمهور همچنین با تشکر از دست‌اندرکاران اجرای پروژه پتروشیمی گلستان و با بیان اینکه اجرای این پروژه ثمرات بزرگی برای استان خواهد داشت، خاطرنشان کرد: استان گلستان ظرفیت‌های بسیار بزرگ و مهمی دارد که باید برای فعال شدن آنها تلاش کرد. مسئولان ترکمنستان همواره برای گسترش همکاری‌ها با ایران اظهار علاقه کرده‌اند و استان‌های گلستان و خراسان شمالی برای توسعه این همکاری‌ها در خط مقدم قرار دارند. همچنین امضای سند اوراسیا که بزودی نهایی خواهد شد، زمینه‌های بهتر و مناسب‌تری برای استان‌هایی مثل گلستان که در همسایگی کشورهای ساحلی خزر قرار دارند، فراهم خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی