حوادث جهان

15 کشته در تیراندازی مرگبار دانشگاه پراگ
دانشجوی ممتاز دانشکده هنر پراگ در اقدامی هولناک با تیراندازی در دانشگاه  15 نفر را کشت و 30 مجروح بر جا گذاشت. در پی این حادثه مقامات جمهوری چک یک روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.
به گزارش اسکای نیوز، مقام‌های جمهوری چک این رویداد را که در دانشگاه چارلز رخ داده مرگبارترین حمله این چنینی در تاریخ کشور عنوان کرده‌اند.
حدود 30 نفر هم در این حمله مجروح شده‌اند. مهاجم نیز کشته شده است اما مشخص نیست که آیا خودکشی کرده  یا در تبادل آتش با مأموران کشته شده است.هویت مهاجم فاش نشده اما او به عنوان یک «دانشجوی ممتاز» معرفی شده که در همین دانشگاه تحصیل می‌کرده است. این دانشگاه قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه جمهوری چک و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است.انگیزه احتمالی او مشخص نیست ولی«ویت راکوسان» - وزیر کشور چک - گفته است که ظن ارتباط با ایدئولوژی یا گروه‌های افراطی مطرح نیست.او ضمن اعلام کشف «حجم زیادی سلاح» در دانشگاه گفته است: بدون واکنش سریع پلیس ممکن بوده چند ده قربانی بیشتر داشته باشیم.پلیس بر این باور است که مهاجم ۲۴ ساله پیش از این حمله پدر خود را هم در شهر زادگاهش در نزدیکی پراگ کشته است.بنابر اعلام بی‌بی‌سی، مقام‌های پلیس گفته‌اند ظن آن می‌رود که مهاجم با قتل هفته گذشته دو نفر در جنگلی در نزدیکی پراگ مرتبط باشد.مهاجم سوءسابقه نداشته است و تصور می‌شود که قربانیانش را تصادفی انتخاب کرده است.

جابه‌جایی هتل با 700 صابون
یک شرکت عمرانی در کانادا توانست ساختمان یک هتل در حال خرابی را با استفاده از ۷۰۰ قطعه صابون جابه‌جا کند و به مکان دیگری انتقال دهد.                  
هتل الم‌وود در منطقه هالیفاکس، در معرض تخریب قرار داشت، اما با استفاده از روشی عجیب از تخریب نجات یافت و با ایمنی کامل به محلی دیگر منتقل شد. یک شرکت ساخت و ساز وظیفه داشت این ساختمان تقریباً ۲۰۰ ساله را حدود ۱۰ متر جابه‌جا کند تا فضای لازم برای ساخت یک مجتمع آپارتمانی جدید ایجاد شود.با ارزیابی و بررسی‌های صورت‌گرفته برای عملیات جابه‌جایی و انتقال، مهندسان ترجیح دادند به جای استفاده از غلتک‌ و دیگر روش‌های سنتی، از صابون استفاده کنند. قالب‌های صابونی این امکان را فراهم می‌کرد که بنا به آرامی سُر بخورد و راحت‌تر حرکت کند.بر اساس گزارش‌ها، ساختمان الم‌وود با صرف بیش از ۹۷۰ دلار، ۷۰۰ قالب صابون که زیر این ساختمان ۲۲۰ تنی قرار داده شد و توسط دو بیل مکانیکی و یک کامیون یدک‌کش، بعد از چهار روز جابه‌جا شد.

توقف پروازها در انگلیس به خاطر وزش باد شدید
وزش باد شدید ناشی از طوفان «پیا» منجر به ایجاد اختلال در سیستم حمل و نقل انگلیس شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، وزش باد شدید روز پنجشنبه حرکت پروازها را در بخش‌هایی از انگلیس متوقف کرد و خدمات قطار و کشتی‌ها را نیز به حالت تعلیق درآورد.اختلال در سیستم حمل و نقل انگلیس در آستانه سال نو میلادی منجر به ایجاد هرج و مرج شده است.طوفان همچنین خسارات مادی زیادی برجای گذاشته است و برق ده‌ها هزار خانه نیز قطع شده است.

شکایت از بازیگر هالیوودی
دستیار سابق وین دیزل، بازیگر امریکایی از او به خاطر تعرض جنسی شکایت کرده است. آستا جوناسون، این بازیگر را متهم کرده که در سال ۲۰۱۰ و در حین فیلمبرداری فیلم سریع و خشمگین ۵، او را در اتاق هتل مورد آزار و اذیت قرار داده است.
وکیل آقای دیزل گفت که موکلش این ادعا را «به طور کامل» رد می‌کند و شواهدی هم در این زمینه وجود دارد.در دادخواست خانم جوناسون آمده است که یک روز پس از حمله ادعایی، او توسط خواهر وین دیزل، که رئیس شرکتی است که او را استخدام کرده بود از کار خود اخراج شد.خانم جوناسون گفته است این کار، برای سرپوش گذاشتن بر آنچه اتفاق افتاد و محافظت از ستاره فیلم بود. او از خواهر وین دیزل هم شکایت کرده است.

حبس ابد برای پدر و مادر به جرم قتل دختر
 دادگاهی در ایتالیا یک پدر و مادر پاکستانی را به جرم قتل دختر ۱۸ ساله‌‌شان به حبس ابد محکوم کرد. بر اساس این پرونده، شبار عباس و نازیه شاهین پس از آنکه متوجه شدند دخترشان در ایتالیا با یک پسر دوست شده، تصمیم گرفتند او را به اجبار به پاکستان بفرستند تا با کسی که مد نظر آنهاست ازدواج کند.ثمن ۱۸ ساله اما زیر بار فشار خانواده نمی‌رود و در نهایت مجبور می‌شود خانه پدری خود در شمال ایتالیا را ترک و به یک مرکز خدمات اجتماعی برود.
این دختر جوان در آوریل ۲۰۲۱ ناپدید شده و در نهایت جسد او در نوامبر ۲۰۲۲ و پس از ۱۸ ماه پیدا شد. جسد این دختر پس از بررسی سوابق دندانپزشکی شناسایی شده و به گفته دادستان‌ها در اثر خفگی و شکستن استخوان گردن کشته شده است.شبار، پدر ثمن در ماه اوت سال‌جاری در روستایی در شرق پاکستان دستگیر و به درخواست مقام‌های ایتالیایی به این کشور بازگردانده شد. او در طول دادگاه ادعای بیگناهی کرده و مدعی شد که او هم می‌خواهد بداند چه کسی دخترش را کشته است. مادر این دختر که گفته می‌شود در پاکستان مخفی شده، متواری است و هنوز دستگیر نشده است.عموی دختر نیز که در این جنایت نقش داشت‌، به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.پس از ناپدید شدن ثمن، والدین او بلافاصله ایتالیا را به مقصد پاکستان ترک کردند و عموی او هم به فرانسه رفت. عمو در نهایت در سال ۲۰۲۱ در پاریس بازداشت و پدرش هم در ۳۱ اوت سال‌جاری به مقام‌های ایتالیا تحویل داده شد.
 
تبرئه 3 افسر پلیس از قتل یک سیاهپوست
 هیأت منصفه دادگاه واشنگتن ۳ افسر ایالتی متهم به قتل خشونت‌آمیز یک مرد سیاهپوست را از اتهام قتل عمد تبرئه و به قتل درجه دو محکوم کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، 2نفر از افسران، متیو کالینز ۴۰ ساله و کریستوفر بربنک ۳۸ ساله، به قتل درجه دوم و قتل غیرعمد متهم شدند و تیموتی رانکین، ۳۴ ساله، به قتل غیرعمد متهم شد. وکلای آنها استدلال کردند که مرد سیاهپوست بر اثر مقدار قابل توجهی از مت‌آمفتامین که در بدنش وجود داشت و همچنین بیماری قلبی، جان خود را از دست داده است و نه به خاطر اقدامات افسران پلیس. به این ترتیب هیأت منصفه این 3 نفر را در همه موارد بی‌گناه تشخیص داد.مقتول در اواخر ۳ مارس ۲۰۲۰ هنگام بازگشت به خانه، وقتی از کنار یک خودرو گشتی که پشت چراغ قرمز ایستاده بود رد شد با کالینز و بربنک درگیر شد. افسران ادعا کردند که الیس را دیدند که سعی داشت در خودرو عبوری را در تقاطع باز کند و زمانی که آنها سعی کردند از او در مورد این رفتار سؤال کنند، به نیروهای پلیس پرخاش کرد.اما 3شاهدی که شهادت دادند گفته‌اند که چنین چیزی را ندیده‌اند و گزارش کردند که ندیده‌اند الیس تلاش کند ضربه بزند یا کاری انجام دهد که افسران را تحریک کند. پس از مکالمه کوتاهی بین الیس و افسران که هر دو سفیدپوست بودند، بربنک در ماشین را باز کرد و الیس را به زمین زد.یکی از شاهدان از قسمت‌هایی از برخورد فیلم گرفت؛ این ویدیو الیس را در حالی که دست‌هایش را به سمت بالا و در وضعیت تسلیم گرفته نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی